Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

olika ljud


Lindroth

Rekommendera Poster

jag har läst i en dator tidning för länge sedan, tror det var PFA. Där stod det att man kan läggatill ljud till olika funktioner, tex när man trycker ut en diskett, start av ett speciellt program, trycker på startknappen (ej on off).

Är det någon som vet hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

trycker ut en diskett - det är omöjligt eftersom datorn inte vet att disketten har blivit uttryckt överhuvudtaget, det märker den först när den försöker läsa från en diskett som inte finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Det är inte så svårt som det först kan tyckas.

Ljudet du spelar in/kopierar någonstans ifrån, lägger du på hårddisken någonstans - kom dock ihåg var...

Starta kontrollpanelen.

Öppna Ljud (Sound).

Markera den händelse du vill koppla ljudet till.

I Ljud-fältet klickar du på bläddra.

Leta rätt på ljudfilen.

Klicka på OK.

"Ta-ta" ;-)

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så jag menade, Det skulle gå att spela upp ett speciellt ljud när man öppnar MS Word och ett annat ljud när man öppnar MS Excel.

Man skulle lägga till en registernyckel någonstans. Sedan kommer det en ny händelse till kontrollpanelen, ljud som du (Rikard) beskriver.

 

Det skulle gå att lägga till ett ljud till ut tryckning av diskett stod det oxå, men det låter otroligt.

 

Tyvärr så har jag tappat bort tidningen, men det var någon gång under PFA:s första år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade tidningen, men det stod ingenting om diskett enheten det måste ha varit en annan tidning. Här följer lösningen på att lägga till olika ljud till olika program.

 

1. Starta regedit, och ta dig till HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\Schemes\Apps

 

2. Högerklicka på "Apps" Välj Ny/Nytt Nyckel, döp den nya nyckeln till samma namn som den exe-fil som du vill lägga ett ljud till tex notepad (ingen filändelse). Lägg till två nya nycklar i den nyckel som du nu skapade, dom ska heta Open och Close.

 

3. Stäng regedit och öppna kontrollpanelen, Ljud.

Längst ner på listan finns nu ditt program.

 

 

 

Experimentera dig fram med andra nycklar tex maximize, minimize, m.m

 

Skriv gjärna ner dina resultat i detta forum!

 

 

/Emil

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...