Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP - Soundblaster?


Avicii

Rekommendera Poster

Hej,

Allt fungerar med XP, men inte ljudet. Får inget ljud från Media Player, Real Player. På Creatives sida för kompatibla ljudkort med XP står: Sorry there are no drives. Jag har ett Sound Blaster Live Value CT 4780(OEM från DELL). På Windows Update finns en drivrutin för mitt ljudkort. Jag installerade den, men då blev det koko. Jag var tvungen att installera om XP.

Skall jag installera ljudkortsdrivrutinerna från min CD-rom, som är Win2000 kompatibel?

Jag får ljud vid uppstart och papperskorgsljud osv.

Tacksam för idé.

 

Maxi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag testade Creatives drivrutiner för XP:http://www.soundblaster.com/support/winxp

Men det fungerar inte. Jag får inget ljud + att jag får upp meddelanden att jag ska skicka "felanmälan" till Microsoft så fort jag klickar på någon applikation.

Jag har ett OEM (DELL) Sound Blaster Live Value CT 4780

 

Maxi

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Creatives drivrutiner för XP:http://www.soundblaster.com/support/winxp. Men det fungerar inte.

 

Inget konstigt. Man måste installera Liveware 3 för Windows 2000 först, för att den postade uppdateringen ska fungera. Den är mest till för dom som behöver ha ljud i sina surroundhögtalare eller musiker som vill komma åt sound fonter och dom funktionerna finns i Liveware, för "vanligt" ljud duger XP:s egna drivrutiner alldeles utmärkt.

 

Om du uppdaterar dom vanliga drivrutinerna med den postade fixen _ska_ det alltså gå åt pipan. Om du nu vill ha full funktionalitet måste du alltså ha Liveware 3 _först_, och den har dom plockat bort från siten, så har du inte laddat ner den tidigare är det lite trist. Enda lösningen då är att avvakta den "drivrutins cd" Creative tänker släppa med bla Liveware på, man kan anmäla intresse för CD:n på ovannämnda site. Givetvis kostar den pengar(fy för för många räknenissar på teknikföretag)

 

Och, ifall det blev mycket nu, om du bara vill ha "vanligt" ljud; ta bort ljudkortet i enhetshanteraren, boota om, låt windows automatiskt hitta ljudkortet och installera originaldrivrutinerna från XP skivan. Ska fungera ;-)

 

[inlägget ändrat 2001-10-28 20:19:15 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har LiveWare 3 kvar sedan w2k-tiden.

Men jag har upptäckt att jag inte behöver den.

Jag tittade i Media Player 8 och Verktyg, Alternativ, Filtyper. Där var inte allt default ibockat. Jag bockade för CD-ljudspår. Och sedan funkar det.

Men innan jag gjorde detta så avinstallerade jag allt Creative från datorn och lät Windows-guiden Uppdatera maskinvara hämta drivrutiner från nätet, 5.1.2601.0 daterade 11 okt.

Nu funkar också Real Player och Quick Time.

Nu är frågan om jag skall nöja mig med detta eller?

 

Maxi

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är frågan om jag skall nöja mig med detta eller?

 

Ja, tänker du inte köra med någon avancerad surround eller behöver byta ljud fonter för att spela upp midi klarar du dig mer än väl. Det kan iaf inte _låta_ bättre ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...