Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte döpa om/radera filmer


Jonas Versén

Rekommendera Poster

Jonas Versén

Jag kör med en engelsk Win XP Professional. Fungerar fint förutom en grej, när jag vill ta bort eller döpa om filmer (det är bara med filmer problemet uppstått hittils) får jag meddelandet: "Cannot rename X : It is being used by another person or program". Detta försvinner oftast inte förräns jag startat om datorn. Jag är den enda som sitter vid datorn, jag har inget utdelat, jag har testat att sätta rättigheterna på den aktuella katalogen till enbart min användare. Jag har stängt av vissa fält i utforskaren som time och dimensions. Någon annan som har problemet eller vet hur man skall lösa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har inte filmvisningsprogrammet stängts av ordentligt, eller den kanske är igång? Kolla i trayen. XP har en funktion som gömmer program i trayen, när dom inte klickas på ett tag.

Hur som helst så betyder det att det är något program som använder filmfilen just när du ska döpa den.

Kolla med ctrl-alt-del och taskmanager se vilka program som är igång. Kolla också i "processes"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

Tack för ditt svar, dock är inte lösningen så enkel. Inga program är igång (och jag har inte heller haft filmvisningsprogrammet igång överhuvudtaget) och jag har kollat processes utan att hitta något skumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem i 2k. Jag tror att det beror på att det visas preview i explorer. Detta borde väl gå att stänga av.

 

Mathias

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

Hej och tack för svaret!

 

Jag misstänkte precis samma sak som du ibörjan, så jag har redan stängt av all preview visning plus alla fält jag misstänker kan vara orsaken... men inget. Tror jag skall dra hem Windows Commander nu och testa om det går bättre där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

Installerat Windows Commander nu, och där gick det fint att radera/döpa om en av filerna som vanliga utforskaren vägrade låta mig modifiera, följaktligen ligger felet inom utforskaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

Du har förstås helt rätt, ibland ser man inte skogen pga av alla träden.

 

Men jag undrar fortfarande varför utforskaren anser att en del filmer används när dom inte gör det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

Nu fungerar det inte längre , varken i win commander eller dos prompten. Så felet låg inte i utforskaren, måste varit en tillfällighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

En än gång tror jag att jag löst problemet, inte hunnit testa fullt ut men det verkar som om problemet försvinner om jag slår av

 

'For fast searching, allow Index Service to index this file'

 

för filen. En annan grej jag upptäckt är att hårddisken får ett spel om jag väljer properties på en icke färdig DivX film, ungefär samma som när man försöker öppna en icke färdig DivX film.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...