Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird fungerar inte med VPN


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Jag har egensajt för min epost. Det går inte längre att skicka epost med thunderbird när VPN är aktiverat. Problemet började efter en förändring hos egensajt. Vad kan jag göra för att lösa problemet? Allt annat fungerar bra med VPN aktiverat. Egensajt säger att de vill titta i min dator med fjärrstyrningsprogram men jag vill inte att någon ska rota i min dator. Då byter jag hellre operatör för eposten.

Tillägg: Det fungerar alltså att ta emot epost men inte att skicka epost med VPN aktiverat.

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att forumet stänger ner och blir låst från i morgon, så det är nu idag sista timmarna som man möjligen kanske få en sista hjälp. Men dom flesta har redan lämnat forumet. Någon enstaka som är kvar ett tag till idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det för SMTP-server i Thunderbird?

Är det korrekta inställningar för den enligt instruktionen?

https://www.egensajt.se/kunskapsbank/2/Vanliga-fragor-och-svar.html

Prova de olika portar som anges där.

Fråga 5 på den sidan handlar om olika felmeddelanden vid sändning.

 

Starta Kommandotolken och skriv:

ping smtp.egensajt.se

Får du då tillbaks en IP-adress och att det gick bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dessa inställningar:

Server: smtp.egensajt.se
Port: 465
Anslutningssäkerhet: SSL/TLS
Autentiseringsmetod: Lösenord

Det är samma problem med port 587 / starttls. Dvs det fungerar utan VPN men inte med VPN. Däremot fungerar det med port 587 utan säkerhet.

Det står 100% failed vid "ping smtp.egensajt.se" även utan VPN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inga felmeddelanden. Thunderbird står bara stilla utan att det går iväg något mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning är att det blir för mycket med två krypteringar alltså både med VPN och SMTP-krypteringen.

 

Är det kryptering (säkerhet) också för IMAP/POP?

4 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Egensajt säger att de vill titta i min dator med fjärrstyrningsprogram men jag vill inte att någon ska rota i min dator.

Är det inte så att du kommer att se exakt allt vad de gör och att din och deras bildskärmar ser likadana ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

En gissning är att det blir för mycket med två krypteringar alltså både med VPN och SMTP-krypteringen.

 

Är det kryptering (säkerhet) också för IMAP/POP?

Är det inte så att du kommer att se exakt allt vad de gör och att din och deras bildskärmar ser likadana ut?

Jag antar att det är kryptering även för pop.egensajt.se eftersom det är inställt SSL/TLS, Port 995 och Lösenord.

Jag kan tala om för dem att det fungerar utan SSL/TLS och se om de vet något mer.

Tack för all hjälp så här de allra sista timmarna. 

PS Jag väljer nog att lägga ner tiden på en ny operatör istället för att de ska göra något med Teamviewer.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Egensajt säger att de vill titta i min dator med fjärrstyrningsprogram men jag vill inte att någon ska rota i min dator.

Men ok att ge dem all din e-post?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...