Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få bort en gammal och ogiltig mailadress


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Ibland när jag ex gör en nätbeställning eller fyller i ett formulär av något slag dyker mitt namn, min hemadress, mobilnr och emailadress (även för en annan person som använder min dator) upp att klicka på. Men ibland dyker även min gamla @comhem adress upp, som inte varit användbar på många år.
Lite bestört blev jag när jag i morse loggade in på mitt coop-konto och möttes av en fråga: vill du byta till denna mailadress?, comhem- adressen redan ifylld.

(Varför fiskar de upp en gammal, ogiltig mailadress när de har använt min g-mailadress i åratal???)
Det är dags att bli av med den.

 

Som alltid blir jag lite stressad när jag inte är säker på konsekvenserna av viss åtgärd.

Jag utgår ifrån att dessa uppgifter är sparade i Chrome, därför gick jag in på
Rensa webbinformation (avancerat) och stannade vid obockade rutan för
Formuläruppgifter för autoifyll,
5 adresser, 596 andra förslag


Det är väl där även mailadresserna finns? Det går ju inte att titta efter i det här läget.
Rensar jag här försvinner även de adresser jag vill ha kvar. Det kanske är värt det – med tanke på ”596 andra förslag”?

Påverkas datasäkerheten om man sparar denna typ av uppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådant brukar oftast vara automatstyrt, din tidigare mailadress ligger ju kvar i deras register och plockas då upp ibland när du som kund loggar in, och du får möjligheten att göra något, men det borde gå att ta bort en adress som du inte vill använda, så borde sådant här inte inträffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev kiwi01:

Påverkas datasäkerheten om man sparar denna typ av uppgifter?

Det skulle väl vara ifall någon annan använder din dator och då kan använda sig av dina formuläruppgifter på ett olämpligt sätt. Det är väl därför som lösenord inte sparas på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Sådant brukar oftast vara automatstyrt, din tidigare mailadress ligger ju kvar i deras register och plockas då upp ibland när du som kund loggar in, och du får möjligheten att göra något, men det borde gå att ta bort en adress som du inte vill använda, så borde sådant här inte inträffa.

Jag tycker ju definitivt inte att det är deras sak att föreslå ändring av mailadress, det finns absolut ingen anledning till det. Jag har för många, många år sedan meddelat dem ändring om mejladress, då är det deras sak att inse att den gamla inte längre gäller samt ta bort den från sitt register. 

Frågan är HUR jag plockar bort dessa uppgifter, se mina funderingar i mitt första inlägg.

Om du har tid förstås, nu är det fredag kväll och det är bara ett par dagar kvar... 😕😢

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...