Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spåra någon via IP adress?


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Finns det något ställe/organisation eller person som man kan vända sig till för att med hjälp av IP nummer ta reda på namnet på mailavsändarens namn inklusive var/vilket land personen är bosatt i?
Jag känner till IP numret men går jag vidare till detaljerna så får jag upp 23 sidor med detaljer som jag inte är kapabel att tolka.

Jag skrev in IP numret i Google sök och hamnade på IP2location.com där jag fick träff: United States of America, California, Mountain View och lite till. Där finns även Twitter Bot och en hel del annat.
Nja, inte det helt förväntade men kan vara rätt också.

Jag testade mitt eget IP men fick inte upp något alls. Testade min dotters och hamnade på Irland.
Eller kan det vara så att det är servern som är placerad där, och sen får man gå vidare på andra detaljer för att spåra personen? Nu gissar jag bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om någon kan hjälpa dig i forumet.

 

Men det går inte för någon annan än svensk polis att få veta exakt gatuadress och vem som står för internetabonnemanget för en svensk IP-adress utan man landar alltid i att det är en IP-adress som hör till en viss operatör och ibland i vilken kommun i Sverige. Motsvarande gäller andra länder.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Jag testade mitt eget IP men fick inte upp något alls.

Jag kollade den publika IP-adress som du använde när du skrev ditt inlägg och jag får fram en viss svensk operatör och en viss svensk kommun, dock skriver jag ju inte vilka i forumet men du kan skicka ett PM om du vill veta mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
5 timmar sedan, skrev kiwi01:

Finns det något ställe/organisation eller person som man kan vända sig till för att med hjälp av IP nummer ta reda på namnet på mailavsändarens namn inklusive var/vilket land personen är bosatt i?
Jag känner till IP numret men går jag vidare till detaljerna så får jag upp 23 sidor med detaljer som jag inte är kapabel att tolka.

Jag skrev in IP numret i Google sök och hamnade på IP2location.com där jag fick träff: United States of America, California, Mountain View och lite till. Där finns även Twitter Bot och en hel del annat.
Nja, inte det helt förväntade men kan vara rätt också.

Jag testade mitt eget IP men fick inte upp något alls. Testade min dotters och hamnade på Irland.
Eller kan det vara så att det är servern som är placerad där, och sen får man gå vidare på andra detaljer för att spåra personen? Nu gissar jag bara.

 

Nej. Det är extremt få privatpersoner som äger sin egen IP-adress, utan det är operatören som äger den. I mitt fall, så anlitar jag en operatör i västra sverige, men bor i södra sverige. Söker man på den IP-adress jag blivit tilldelad så kommer det stå att jag finns i den väst-svenska staden, men som alltså inte stämmer.

 

Ännu värre när det gäller IP på mobilnät. Oftast får man träff på operatörens närmsta basstation, om dom registrerat den korrekt. Tex så är det påfallande många Telenor-kunder som "bor" i Karlskrona. 

 

Andra operatörer, vill inte namnge någon, använder såkallad NAT och alla deras kunder i tex Kiruna går ut på en gemensam IP-adress, men på "insidan" har varje kund en tillfälligt utdelad IP-adress som inte är en publik adress.

 

Nej. Det går inte att spåra vem som använder en viss IP-adress. Man kan bara spåra vilken operatör som äger den.

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...