Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum + (antal) år = kvarvarande dagar


Patahl03
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Oj postades innan jag var klar.... Kommer på nytt

 

Redigerad av Patahl03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

för en tid sedan fick jag hjälp med villkorsstyrd formatering avseende att få ovan uträknat och celler färgade med vissa villkor uppfyllda... Nu vill jag ta detta ett steg längre, och hittar fan i mig ingen väg framåt.

 

I bifogad excelfil finns det trenne flikar. Den sista är bara en komihåglista, så den kan man bortse ifrån. Den första fliken är en lista på anställda. Den andra fliken är en lista över kravställda "färdigheter". I nuvarande utförande kan jag i kolumn B ange utbildningstillfälle och kolumn C ange sista dagen jag anser att utbildningen är giltig till. Jag måste också ange den tänkta giltighetstiden i kolumn G för att i kolumner I-M få ett resultat av kvarvarande dagar tills dess giltighetstid utgår... Dessa celler färgas också utifrån giltighetstiden som är kvar d.v.s grön = på grön kvist, gul = mindre tid kvar och dax att fundera på refreschutbildning, röd = giltighetstiden har gått åt fanders.

 

Mina tankar kring detta är att det fungerar men blir en scroll i nedkant. Det är också flera, i mitt tycke, kolumner för mycket. Sååå, ett önskemål och försiktig begäran om hjälp av en fortsatt newb på detta område är. Kan jag få assistans i att möjligen få till så att:

  • kolumn B innehåller datum för genomgången utbildning.
  • I kolumn C anges antal år.
  • Och i kolumn G (nuvarande "intervall") hamnar en siffra som visar antal dagar kvar till antalet år (angivet i kolumn C) är uppnått.

 

Det är väl steg 1 i min planerade förhöjning av detta dokument. Steg 2, för såklart finns även detta ;) det är att:

  • NÄR det anges ett (1) år i kolumn C, då ska inte bara kvarvarande dagar visas i kolumn G utan cellen ska färgas
    GRÖN så länge det är över 180 dagar kvar, gul, understigande 180 och röd när 365 passerats.
  • När det anges två-5 (2-5) år i kolumn C, då ska inte bara kvarvarande dagar visas i kolumn G utan cellen ska färgas
    Grön så länge det är över 365 dagar kvar, gul, understigande 365 och röd när antal år angivet i kolumn C passerats.

 

Finns det någon i detta underbara forum som kan ge mig en hand ? Jag tycker INTE om att forumet ska läggas ned och kan bara hoppas på att detta windows-ställe bara fungerar hälften så bra som detta gjort. Synd är det.

Formel-tester.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Patahl03:

Jag tycker INTE om att forumet ska läggas ned och kan bara hoppas på att detta windows-ställe bara fungerar hälften så bra som detta gjort. Synd är det.

Det är alla vi som frågar och svarar i forumet som gör forumet. Om alla vi, eller många av oss, fortsätter med det i ett annat forum borde det ju bli bra, åtminstone till hälften 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wowzaa ;)

 

Det där ska bli kul att försöka mig på... Oerhört stort tack för hjälpen. Meddelar hur och om jag lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MH - Faaaantastiskt ;) Allt fungerar helt perfekt. 

 

Utomordentligt fint av dig att så pedagogiskt redogöra för lösningen av mitt problem. Jag har förstått och kunnat anpassa (tror jag) min excel fil så att den ser mer ut som jag vill ha den än innan.

 

Bifogar för skoj skull den semifärdiga produkten.

 

Patric.

 

 

Formel-tester(1).xlsx

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...