Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macrium Reflect


lebn
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som vet om man kan använda en Image backup file av Win 10 för att återställa windows 10?

Jag har Macrium Reflect och skapat backup i detta program av hela win 10. (Innan jag påbörjade nedladdningen av win 11)

 

Jag har påbörjat uppdatering till win 11, men ångrat mig, fått kalla fötter och ställt uppdateringen på paus.

Jag vill (om jag kunde!) avbryta uppdateringen, men om några dagar kör Windows igång fortsättningen på uppdateringen.

Därför undrar jag nu om det är möjligt att få tillbaka mitt nuvarande OS om jag genomför uppdateringen till 11an?

Mycket tacksam för tips!

/lebn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Under en begränsad tid efter uppgradering till Windows 11 kan du gå tillbaka till den tidigare versionen av Windows genom att välja Starta  > Inställningar  > System  > Återställning . Bredvid Gå tillbaka väljer du Gå tillbaka. Då behålls dina personliga filer men appar och drivrutiner som installerats efter uppgraderingen, och eventuella ändringar du gjort i inställningarna, tas bort. I de flesta fall har du 10 dagar på dig att återgå. 

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställningsalternativ-i-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5#WindowsVersion=Windows_11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är helt enkelt ja. Det är liksom hela poängen med Macrium Reflect. Det är bara att starta upp med Macriums USB, eller CD om du gjort en sån, och köra en återställning så blir hårddisken som den var när macrium tog avbilden av disken och inga spår av Windows 11 finns kvar.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Hakinger!

Hoppas du har rätt, för med ett nytt OS så kan det ju kanske vara så att Macrium inte funkar?...

Men jag litar på dig, och låter uppdateringen fortsätta till 11an och är det inte bra, så kan jag

återställa 10an.

Mvh

/lebn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror i och för sig hur gammal version av Macrium Reflect du har, men har du 8 är det inga problem. Skulle tippa att även 7:an fungerar då Windows 11 inte skiljer sig särskilt mycket från Windows 10 i grunden. Även om vi leker med tanken att det inte skulle fungera att köra äldre Macrium i Windows 11 så behöver du inte installera Macrium Reflect i Windows 11 för att återställa till 10:an, det sköter USB-stickan om.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev lebn:

ångrat mig, fått kalla fötter och ställt uppdateringen på paus

Vad gör dig osäker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev lebn:

med ett nytt OS så kan det ju kanske vara så att Macrium inte funkar?...

låter uppdateringen fortsätta till 11an och är det inte bra, så kan jag

återställa 10an.

Mvh

/lebn

 

Macrium Reflect fungerar i Windows 11. Har testat.

 

Du behöver inte återställa datorn till Windows 10 med hjälp av en avbild om du ångrar Windows 11. Du kan ångra dig i 30 dagar. Om du ångrar dig kan du be Windows 11 att återställa datorn till Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev lebn:

för med ett nytt OS så kan det ju kanske vara så att Macrium inte funkar?...

Är det inte det som är vitsen med att ta en "image"?

Att kunna återställa oavsett vilket operativsystem som finns där eller avsaknad av operativsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd och tips!

I och för sig skriver man på Macriums forum att har man partitioner på C så bör man:

 "I would replace all partitions on the disk that contains your Windows partition (except for any partitions you have a specific reason for excluding) rather than restoring only the C partition.  The reason is that the Windows 11 update likely would also have updated the Windows Recovery partition and possibly the System/EFI partition." 

Så - jag ska nog uppgradera Macrium till 8an (jag har 7an) och ta en ny image först och sen låta win 11 dundra in och ta plats.

/lebn
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev lebn:

Tack för alla råd och tips!

I och för sig skriver man på Macriums forum att har man partitioner på C så bör man:

 "I would replace all partitions on the disk that contains your Windows partition (except for any partitions you have a specific reason for excluding) rather than restoring only the C partition.  The reason is that the Windows 11 update likely would also have updated the Windows Recovery partition and possibly the System/EFI partition." 

 

Det sannolika skälet till att Macrium skriver som de gör beror på att nyare versioner av Windows (7, 8, 8.1, 10 och 11) skapar små partitioner på en disk om disken från början inte varit partitionerad. 
 

Upp till tre små partitioner skapas. De är till för att Windows skall fungera och för att kunna återställa Windows i de fall man får problem.

 

Det är samtliga små partitioner tillsammans med C:\ som skall skapas avbild av för att på ett säkert sätt kunna återskapa ett fungerande Windows på en disk igen.

De små partitionerna är vanligtvis dolda i Utforskaren men kan ses i Diskhanteraren. Macrium brukar per automatik markera de partitioner som behövs, förutom C:\. 
De små partitionerna är vanligtvis i storleksordningen från 100MB till ca. 800MB. På märkesdatorer har jag sett partitioner för systemet på 1,5GB som störst. 
 

Är disken, som innehåller Windows partitionerad så att ännu en enhetsbeteckning visas (t.ex. D:\), behöver man inte ta med den partitionen för att skapa en avbild av Windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
7 timmar sedan, skrev X-Men:

Det sannolika skälet till att Macrium skriver som de gör beror på att nyare versioner av Windows (7, 8, 8.1, 10 och 11) skapar små partitioner på en disk om disken från början inte varit partitionerad. 
 

Upp till tre små partitioner skapas. De är till för att Windows skall fungera och för att kunna återställa Windows i de fall man får problem.

 

Det är samtliga små partitioner tillsammans med C:\ som skall skapas avbild av för att på ett säkert sätt kunna återskapa ett fungerande Windows på en disk igen.

De små partitionerna är vanligtvis dolda i Utforskaren men kan ses i Diskhanteraren. Macrium brukar per automatik markera de partitioner som behövs, förutom C:\. 
De små partitionerna är vanligtvis i storleksordningen från 100MB till ca. 800MB. På märkesdatorer har jag sett partitioner för systemet på 1,5GB som störst. 

 

Är disken, som innehåller Windows partitionerad så att ännu en enhetsbeteckning visas (t.ex. D:\), behöver man inte ta med den partitionen för att skapa en avbild av Windows. 

Det stämmer! Min gamla laptop som jag installerat Win 10 Pro på är inte hdd partionerad på men går man in i diskhanteraren så visar det TRE OLIKA partitioner.

 

Tänkte själv klona hdd framöver alt tanka ner en helt ny "gratisversion" från Microsoft eftersom jag tycker att datorn börjar bli lite halvseg i uppstarten. Har tankat ner en gratisversion av Macrium Reflect för framtida behov.

 

diskhantering-hp-probook.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...