Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

30 minuter


Hockke
 Share

Rekommendera Poster

Anders Holmberg i 30 minuter är förmodligen en duglig journalist men i mitt tycke alltför lik det som lite föraktfullt förr brukade kallas "skjutjärnsjournalist", alltså att med vilka medel som helst få fram sin egen syn på det de förmedlade. I sina program använder han i mitt tycke metoder som inte är helt objektiva i sina försök att bevisa sina åsikter. Hans minspel kan också uppfattas som överlägset och föraktfullt.
Förmodligen har jag fel, men intrycket är att minspelet är noga inövat framför badrumsspegeln.

Som sagt, förmodligen har jag fel, men det har gjort att att jag har svårt att ta det programmet på allvar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Hockke:

 I sina program använder han i mitt tycke metoder som inte är helt objektiva i sina försök att bevisa sina åsikter.

Vore bra med exempel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Hockke:

Exempel på vad?

Exempel på när Anders Holmberg inte är objektiv och framför sina åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vad du reagerar på för du har hittills inte gett något exempel, men gissar att det kan vara när en journalist driver fram ett konstaterande. Ett konstaterande är inte samma sak som att journalisten är av en annan åsikt. Det förtydligar däremot en åsikt som förs fram.

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hockke:

Anders Holmberg i 30 minuter är förmodligen en duglig journalist men i mitt tycke alltför lik det som lite föraktfullt förr brukade kallas "skjutjärnsjournalist", alltså att med vilka medel som helst få fram sin egen syn på det de förmedlade. I sina program använder han i mitt tycke metoder som inte är helt objektiva i sina försök att bevisa sina åsikter. Hans minspel kan också uppfattas som överlägset och föraktfullt.
Förmodligen har jag fel, men intrycket är att minspelet är noga inövat framför badrumsspegeln.

Som sagt, förmodligen har jag fel, men det har gjort att att jag har svårt att ta det programmet på allvar.

En "skjutjärnsjournalist" använder inte vilka medel som helst, utan oftast bara snabba, överraskande  och närgångna frågor. En svensk journalistmetod som dom tre O´na införde i mitten av 60 -talet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen gör antagandet att journalisten Anders Holmberg övar in minspelet framför badrumsspegeln. Något annat har mig veterligen inte framkommit.  

 

Om tråden handlar om intervjuer av politiker så vill i vart fall inte jag ha någon mjäkig journalist. Våra politiker i dag har utvecklat ett sånt driv så något som kan kallas "skjutjärnsjournalistik" behövs i mitt tycke.

 

Förstår fortfarande inte vad den här tråden handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar om en journalists vilja att påtvinga sina intervjuade personer sin egen politiska åsikt.

Lyssna utan ögonlappar så är tråden mycket begriplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Hockke:

Tråden handlar om en journalists vilja att påtvinga sina intervjuade personer sin egen politiska åsikt.

Lyssna utan ögonlappar så är tråden mycket begriplig.

Tråden handlar inte alls om en journalists vilja att påtvinga sina intervjuade personer sin egen politiska åsikt. Inte så länge det inte finns källhänvisning eller citat.

 

Det är och förblir påståenden från trådskaparen om inget nytt framkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör jag inte. Jag har inte tyckt om journalistens påtryckarmetoder i ett stort antal tv-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppolitikerna är drillade/broilade till att undvika att besvara för dem obehagliga frågor genom förbruka tid till att undvika det frågan handlar om. Holmberg upptäcker det direkt och avbryter ordbajsandet. Någon egen propaganda har jag aldrig hört Holmberg bedriva. 

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Hockke. Holmberg har ett irriterande sätt att bita sig fast vid en fråga genom att till varje pris försöka pressa fram ett ställningstagande som den intervjuade inte är beredd att ge. Jag tycker att han urdålig.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att Holmberg kunde visa bättre feeling för när han inte kommer vidare med frågan. En av mina bekanta kallar Holmberg för ”terriern” och en annan ””Anders ”bara så att jag förstår” Holmberg.””

Redigerad av Mållgan
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Journalisten Anders Holmberg intervjuar i huvudsak maktens män och kvinnor. Jag vill absolut veta vilka ställningstaganden dessa är bereda att göra och om de är baserade på en ideologisk övertygelse eller om man möjligen är bered att vara pragmatisk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...