Pegee Posted April 8 Share Posted April 8 Sambon fick på messenger ett meddelande "Är detta du?" Det kom från en mycket god vän så helt omisstänksamt klickade hon på länken. Suck! Nu har alla hennes kontakter spammats med detta och det är illa nog. Jag har gjort en virussökning i hennes dator och telefon (android) och inte hittat någonting. Så vad gör detta elände egentligen förutom att sprida sig som gräsbrand? Vad, eller var skall jag leta efter något att ta bort, eller är det "ofarligt" men bara irriterande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 8 Share Posted April 8 (edited) Första steget är att kolla om någon Facebook-app har fått tillgång till kontakterna. Nästa steg är att kolla om det har kommit in något okänt tillägg i webbläsaren. Edited April 8 by Cecilia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anettejt Posted April 9 Share Posted April 9 Hon skall byta lösenord och sen nästa gång när hon får en länk i meddelande utan någon personlig text be att vänner verifierar sig. T.e.x fråga om något som bara vännen kan svara på. Pelle Penna 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pegee Posted April 9 Author Share Posted April 9 Tack för svar. Lösenord är bytt! Lämnar detta elände några Ytterligare spår efter sig i datorn/telefonen eller är det nog med att byta lösenorden? Däefter har jag tillhållit sambon att vara misstänksam som en räv innan hon klickar på några länkar i mail. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anettejt Posted April 9 Share Posted April 9 1 timme sedan, skrev Pegee: Lämnar detta elände några Ytterligare spår efter sig i datorn/telefonen eller är det nog med att byta lösenorden? Det som händer är att hon lämnar ut sina kontouppgifter när hon klickar på länken och loggar in. Därför byter man lösenord och sen kommer de inte in längre. Vad jag vet lämnar det inga fler spår mer än att hennes kontaktuppgifter blir publika. Men kolla om det finns appar som är anslutna via Facebook, då måste hon byta lösenord på dom med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 9 Share Posted April 9 3 timmar sedan, skrev Pegee: Tack för svar. Lösenord är bytt! Lämnar detta elände några Ytterligare spår efter sig i datorn/telefonen eller är det nog med att byta lösenorden? Det beror ju helt på vad som hände när hon klickade på länken, om det installerades en Facebook-app, som är det som har hänt andra, då ska ju appen bort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts