Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WIFI extender


jope_se
 Share

Rekommendera Poster

Jag campar rätt mycket med husvagn på campingplatser under sommarhalvåret. Numera finns det WiFi på ganska många mot en liten betalning. Det som jag har noterat är att om man är lite för långt bort från "routern?" så blir signalen väldigt svag för att princip inte ge mig någon uppkoppling alls att tala om.

Nu undrar jag? Om jag skaffar en WiFi extender, en sån som jag har hemma. Skulle det isf förstärka signalen så att min mottagning blir bättre eller är det något annat som sätter stopp för en förbättrad mottagning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen menar du AP (åtkomstpunkt.)
Till att börja med är inte en husvagns konstruktion det optimala för vettig anslutning överhuvud taget. Du behöver få ut en antenn från "buren" till att börja med. Enklast är det att hänga en USB enhet ut via ett fönster och med en förlängningskabel sätta den högt. Tänk på att din närmaste granne troligen hindrar campingens signal att nå fram så höjden kan vara mycket viktig. Det beror också på hur och med vad du ansluter till nätet. Har du en laptop funkar det fint med USB enheten. Då kan du samtidigt använda den som en Hot-spot till dina övriga prylar.  En WiFi extender kan också funka bra om du kan få den hängd på utsidan så högt som möjligt. Bästa lösningen är en egen brygga med utvändig riktantenn. Jag gjorde en lösning för utvändigt bruk med en USB enhet som jag satte in i en upp och ner vänd PET flaska samt krympslangs tätad USB skarv. Funkar utmärkt på de flesta ställen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ska man använda en förstärkare, av något slag, räcker det inte att den, eller dess antenn, placeras på samma ställe som ex. sin mobiltelefon. Signalen till förstärkaren är ju lika svag som signalen till telefonen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Kjoan:

Troligen menar du AP (åtkomstpunkt.)

En accesspunkt är en enhet som har ett Ethernet-inferface mot internet och sen skapar ett trådlöst nätverk för trådlös anslutning av datorer, mobiler mm. Det du beskriver låter mer som ett trådlöst nätverkskort anslutet via USB till en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

En accesspunkt är en enhet som har ett Ethernet-inferface mot internet och sen skapar ett trådlöst nätverk för trådlös anslutning av datorer, mobiler mm. Det du beskriver låter mer som ett trådlöst nätverkskort anslutet via USB till en dator.

Kommentaren om AP var pga trådskaparens gissade anslutning till en router. Viss kan det vara så på en liten (pytteliten camping). Det troligaste är att man ansluter till en AP som i sin tur är ansluten i slutändan till en "funktionsdator".

USB enheten är riktigt en WiFi enhet som man kan placera på ett bättre ställe än inne i en husvagn.

Redigerad av Kjoan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag tackar för alla svar, och hoppas att ni kan fortsatta den här frågan. För min egen del blev det lite för mycket teknikprat, dvs jag behöver översättning. Är 73 år, jag får kolla med någon av sönerna om de kan översätta tekniksnacket åt mig.

Tror dock att det är en fråga som är intressant för alla som lever ett mobilt liv. I husvagn eller husbil.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...