Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bostadsrätt andelstal


Parisa
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag vill räkna fram nya andelstal i en bostadsrättsförening och jag har får mig att det borde vara lätt och man borde klara det utan att behöva betala pengar till en fastighetsjurist.

Någon som kan tipsa hur man kan räkna det själv (och om det är rätt enligt nedan) och bara få det verifiera av någon kunnig?

 

EX: Föreningen består av 2 lägenheter. LghA har en hyra på 1000 och lghB en hyra på 1500.

Andelstalen på lghA blir 1000/2500 = 40%

Andelstalen på lghA blir 1500/2500 =  60%

 

Tack så mycket på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda avgift (du skriver hyra men jag utgår från att du menar avgift) för att beräkna andelstal blir ju väldigt bakvänt. 

 

Det normala är att storlek/yta och antal rum utgör basen för att beräkna andelstal. 

Men därtill kan sådana egenskaper som läget i huset, ljusinsläpp och förekomst av balkong/öppen spis vara sådant som tas med vid fastställande av andelstal. 

 

Så det finns ingen allmängiltig formel som kan användas rakt av i alla föreningar. 

 

När väl andelstal har fastställs så används de för att beräkna hur föreningens kostnader ska fördelas (och inte tvärt om).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Det stämmer. Jag menade avgift.

Jag trodde också att ytan i första hand ska avgöra, men vi i vår bostadsrättsförening har anlitat en fastighetsekonom (väldigt känd och dyr 🙂) för att avgöra hur vi ska göra om vi inkluderar vinden i bostaden. Enligt henne bestämmer man först en extra avgift på ca 300 kr för vinden och eftersom alla i föreningen kommer inte att vilja ha sina vindar, då får man räkna nya andelstalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...