Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Piltangenterna spökar


Lill
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Jag har en Dell Latitude E7250 och för ca två veckor sedan började piltangenterna spöka. Jag kan inte skrolla med upp- och nedpilarna i rullningslisten, utan markören rör sig i sidled i texten i stället. Ungefär samtidigt så skulle jag hjälpa en kompis att fixa tangentbelysningen på hennes laptop. Då pillade jag mycket på dom översta F-knapparna i min laptop för att kolla hur jag tände mina tangenter. Kan det ha hänt något då, eller har jag tryckt in något kortkommando av misstag? Det fungerar i word, excel och i mitt gmail, men inte på Facebook eller på andra sidor på nätet. Tilläggas är att i webläsaren Edge så fungerar det helt ok, men inte i Chroome, och den använder jag som standard. Kan jag ha gjort något dumt? Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-11 23:24, skrev Lill:

Det fungerar i word, excel och i mitt gmail, men inte på Facebook eller på andra sidor på nätet. Tilläggas är att i webläsaren Edge så fungerar det helt ok, men inte i Chroome, och den använder jag som standard.

Ska jag tolka det som att det är endast i Chrome som du har problem och då alltid oavsett webbplats?

För i så fall verkar det ju inte ha att göra med F-tangenterna och generella tangentinställningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thirteen, jag har provat alla dom åtgärder du länkade, men det hjälpte inte. Cecilia, det verkar som om bara felet blir i Chrome ja, men jag använder endast Chrome eftersom det fungerar bäst i släktforskning. Men eftersom felet kom ungefär då jag provade flera F-tangenter, så misstänkte jag att jag hade gjort något dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2022-03-11 23:24, skrev Lill:

... för ca två veckor sedan började piltangenterna spöka. Jag kan inte skrolla med upp- och nedpilarna i rullningslisten, utan markören rör sig i sidled i texten i stället.

...

Tilläggas är att i webläsaren Edge så fungerar det helt ok, men inte i Chroome, ...

Kan lösningen kanske finnas här? Där står också om F7.

Navigera i och markera text med en textmarkör - Google Chrome Hjälp

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det här hjälper dig när Chrome visas:

Citat

If you are facing this issue in Chrome browser, you just need to press F7 key on your keyboard, Chrome will show a confirmation box asking for your permission to turn on/off Caret Browsing feature. Click on “Turn Off” button and it’ll immediately deactivate and disable Caret Browsing feature and Arrow keys will start scrolling webpages.

https://www.askvg.com/fix-arrow-keys-not-scrolling-webpages-navigating-through-text-in-google-chrome/

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Kan lösningen kanske finnas här? Där står också om F7.

Navigera i och markera text med en textmarkör - Google Chrome Hjälp

 

TUSEN TACK Christer! Det var det som var felet, jag kunde inaktivera textmarkörläget i inställningarna för Chrome, och då fungerade allt som vanligt igen. Det var som jag misstänkte, att jag hade kommit när en F-tangent, även om jag sedan testade alla knapparna, men nu fungerade det, tusen tack igen! ❤️

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...