Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synctoy.


Jan Uno
 Share

Rekommendera Poster

Har bytt dator Win10 och försökt installera Synctoy. Detta funderar dåligt då den anges att man måste installera ett annan program först. Försöker man detta så fungerar det ändå inte. Går det att föra över programmet från den "gamla " datorn till den nya eller finns det annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste säkert installera någon viss version av .NET framework. Men Onedrive kan ju synka filer mellan datorer och telefoner och grejjer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan beskriva vad du använder SyncToy till så blir det lättare att föreslå en modernare lösning (en lösning som fortfarande uppdateras i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Synctoy till att skapa kontinuerliga backups på flera olika hårddiskar lokalt och WD via nätet. Har nu som tillfällig lösning använt MS/W10 backup, men är inte säker på hur den fungerar (inkrementell?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komplettera med att jag sedan supporten på WD My Cloud upphör med den utrustning som jag har så har jag lagt allt på Google Drive i stället. men som sagt jag använder också ett par externa hårddiskar parallellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cobian Backup är ju en gammal favorit: https://www.cobiansoft.com/cobianbackup.html

Den är ett par år nyare än SyncToy, fungerar utmärkt men underhålls inte sen flera år. Det är en ny efterträdare kallad Cobian Reflector på gång men det är bara i beta-stadiet än så länge (har varit det i ett halvår). Men om du vägar dig på det så är det nog en mycket värdig efterträdare till Cobian Backup.

 

Till skillnad från Filhistorik kan du detaljstyra Cobian Backup när det gäller differentiell, inkrementell osv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är skillnad på backup och synkronisering. (SyncToy får mig att tänka på just synkronisering)

En backup sker, som jag ser det, på schemalagda intervaller eller manuellt.

Cobian är där ett utmärkt val.

En synkronisering sker, som jag ser det, omedelbart.

Där kan jag tipsa om Resilio, vilket jag även tipsat om i ett par andra trådar.

 

Enligt några trådar på nätet så "upphörde" SyncToy i början på 2021 och ja, det är .Net som behöver installeras.

 

Tilläggas att jag numera varken nyttjar Cobian Backup eller Resilio, men har gjort så tidigare.

Nu är det enbart säkerhetskopiering via Timeshift som gäller..

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...