Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firewalla, nån som har koll?


lathet
 Share

Rekommendera Poster

Vill som sagt säkra upp mitt nätverk, utan att byta all utrustning.

Nu har jag hittat denna Firewalla, nån som vet vad det är?
Har även tittat på Unifi Enterprise Gateway Router.

 

Jag vill inte betala månatliga ab.kostnader för att det ska fungera, i så fall ska de vara låga.

Jag vill inte byta ut min router (TP-Link Archer MR600) eftersom den har fail-over till 4G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant hade jag sagt att någon hade tagit en router med inbyggd brandvägg och skalat ned den, men den har bara en ethernetport och det förbryllar mig lite. Så jag förstår inte hur det ska anslutas, men annars tror jag resten i påståendet kan stämma. Man har skalat ned en router med inbyggd brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev lathet:

Vill som sagt säkra upp mitt nätverk, utan att byta all utrustning.

Vad är det för säkerhet du anser att du saknar idag?

Det avgör ju vad för något du behöver komplettera med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag är ute efter nåt som inte behöver vara installerat på nån av mina datorer eller annat, som helst blockerar virus/ransomware/"bad sites".
Jag provade tex NextDNS och det kan vara nåt, förutom att det ligger i "molnet" och därmed är sårbart, se Axis idag.

Så en gateway/firewall som körs hemma men uppdateras via nätet vore väl grejen.
Eftersom jag bor i skogen & vi har en Air2Fibre lösning så vill jag inte byta min router som har failover (vi har under åren råkat ut för att nån jeppe nånstans i Sverige grävt av fibern ett par ggr).

 

Sen ogillar jag allt som kostar per månad, så jag undviker gärna sånt.
Är lite inne på en Pi-hole men är ingen riktig "nörd" så jag vet inte om jag kan sätta upp/underhålla en sån.

 

Tycker överhuvudtaget detta är ett lite eftersatt område....
Kolla bara Hackad på SvT, och nu när mer & mer blir uppkopplat så blir det bara värre.
Jag tror alltså INTE att nån är ute efter mig, utan mer att vi skulle drabbas pga nån agerar ovarsamt & tex klickar på fel länk eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Firewalla kommer att stoppa en webbläsare från att besöka en illasinnad webbsida eftersom det de skriver om är skydd mot attacker utifrån (vilket vilken router som helst skyddar mot) samt föräldrakontroll-funktioner som också finns i många routrar och är mycket enkla.  Men läs manualen för jag kan ha missförstått något efter att bara ha läst delar av webbsidan.

 

Alla DNS är servrar och kan hackas, oavsett om du använder din operatörs servrar eller NextDNS. Notera att även Firewalla har något att göra med ett moln (Firewalla Cloud) enligt avsnittet How Does Firewalla Cyber Security Work?.

 

Min erfarenhet efter alla dessa år i Eforum är att risken för att råka ut för skadliga program har avtagit mycket med tiden. Nu görs sånt för att tjäna stora pengar och då är vanliga hemanvändare ointressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev lathet:

Vill som sagt säkra upp mitt nätverk, utan att byta all utrustning.

Nu har jag hittat denna Firewalla, nån som vet vad det är?
Har även tittat på Unifi Enterprise Gateway Router.

 

Jag vill inte betala månatliga ab.kostnader för att det ska fungera, i så fall ska de vara låga.

Jag vill inte byta ut min router (TP-Link Archer MR600) eftersom den har fail-over till 4G.

Hej! Nu har jag inten koll på Firewalla, men det finns ett gratis alternativ som jag vet är seriöst...

Sophos Firewall Home Edition som du hittar HÄR: https://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-xg-firewall-home-edition.aspx

 

"Give your home network a much needed security boost. The Home Edition of the Sophos Firewall features full protection for your home network, including anti-malware, web security and URL filtering, application control, IPS, traffic shaping, VPN, reporting and monitoring, and much more.

  • Full protection for your home users and your home network
  • Integrated, hardened Linux operating system
  • Runs on Intel-compatible hardware"

Den kräver dock att du har en reverv-dator som du kan stoppa i ett extra fysiskt nätverkskort, så brandväggen får en "utsida" och en "insida". 

Utsidan kopplar du till *vad du nu har som ger dig internet"

Och till insidan så kopplar du din router i "bryggat läge" så du slipper "dubbel NAT" men detta gäller såklart alla extra brandväggar du tänker använda..

 

Och påståendet att "risken för att råka ut för skadliga program har avtagit mycket med tiden" är i min mening inte alls sant.. Det syftar troligen på att en viss typ av skadlig kod ("virus" i vardagstal) har gått över till att rikta in sig på penning-rika företag, men det kryllar trots det av andra typer av skadlig kod som många privatpersoner drabbas utav.. 

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev WindowsPro:

Sophos Firewall Home Edition

Hej,

jag har en extradator som jag låter agera SQL-server, kan man låta den ha bägge rollerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...