Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätverk med långa kablar


smischen
 Share

Rekommendera Poster

Tänkte dra nätverk mellan flera byggnader. Har tittat på en kabel för utomhusbruk som kan förläggas i mark. UTP Cat6.

https://www.maxgaming.se/sv/natverkskabel/305-meter-cat6-utp-natverkskabel-for-utomhusbruk-svart?gclid=Cj0KCQiAjc2QBhDgARIsAMc3SqSLq4Um2G90k-33YLWYuoz8zno1igRIPDVoBizd69_TGacR5YUh1RAaAr6jEALw_wcB

 

Tänkte ha switchar med auto-uplink så man slipper korsa när man kontakterar.

t.ex https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverksswitch/netgear-gs105/121847.8936/

 

Skulle det funka att dra max 100m och ha switchar emellan?

 

dvs:

start - router - 100m kabel - switch - 100m kabel - switch - 100m kabel - switch - slut

 

Vad är viktigt att tänka på?

Jag antar att alla enheter anslutna till switcharna automatiskt tilldelas ip-adresser inom routerns intervall. eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev smischen:

kabel för utomhusbruk

Ha i åtanke att den inte är halogenfri och avger giftiga gaser vid brand.

2 timmar sedan, skrev smischen:

med auto-uplink

Ja, några andra modeller finns väl knappt sedan 15-20 år tillbaks?

 

2 timmar sedan, skrev smischen:

ha switchar emellan

Efterföljande utrustning är beroende av föregående switch. Är detta tänkt i ex. campingstugor är det bra om gästerna inte kommer åt switch eller dess spänningsmatning.

 

2 timmar sedan, skrev smischen:

automatiskt tilldelas ip-adresser

Ja

 

2 timmar sedan, skrev smischen:

Vad är viktigt att tänka på?

Är det inte önskvärt med trådlös uppkoppling? Kan ju lösa sig med utrustning i efterhand men det skulle gå att använda router med wifi (med DHCP avstängd då) som alternativ till switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren :)

 

34 minuter sedan, skrev Mikael63:

Är det inte önskvärt med trådlös uppkoppling? Kan ju lösa sig med utrustning i efterhand men det skulle gå att använda router med wifi (med DHCP avstängd då) som alternativ till switch.

Det är en jättebra idé, så slipper vi köpa flera switchar. Routrar har vi många. Räcker det att ha DHCP-läget inaktiverat?

Hur blir det med det trådlösa nätverket, spelar SSID någon roll? Bör det vara samma som det är på första routern som är kopplat till fibern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha börjat med att kolla "rätta" routerns DHCP-område och sätta max till ex. 192.168.1.250.

I den första "routerswitchen" skulle jag då stänga av DHCP och sätta själva enhetens IP till 192.168.1.251

Nästa får 192.168.1.252 osv.

 

Har du samma SSID på alla behöver du bara informera om ett (1) sådant om det ex. handlar om campinggäster.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev smischen:

Vad är viktigt att tänka på?

Kom på en sak till som kanske behöver beaktas:

De här byggnaderna, har de egna el-abonnemang? Alltså att de har varsin elmätare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev smischen:

Routrar har vi många. Räcker det att ha DHCP-läget inaktiverat?

Det beror på hur du ansluter routern? Routerns ursprungliga funktion, och fortfarande den primära funktionen, är att routa trafiken. Ansluter du till WAN och kopplar vidare från LAN-portarna så blir det ett nytt nätverk på LAN-sidan (det blir dubbel NAT - eller flerdubbelt för en längre "kedja" med routrar) och då är det praktiskt med DHCP aktiverat. Men dubbel NAT bör man undvika, såvida man inte vill skapa ett nätverk i nätverket och vet vad man gör.


Något man kan göra är att inte ansluta till WAN, utan endast använda LAN-portarna. Då blir inte routerfunktionen inblandad och med DHCP inaktiverat så kan burken användas som accesspunkt. Ett annat sätt är om "routern" går att konfigurera som accesspunkt. Då bör DHCP automatiskt bli inaktiverat (man får kolla) och man kan "som vanligt" ansluta till WAN och fortsätta från LAN.


Det är som polken skrev i en annan tråd.

2022-02-06 14:53, skrev polken:

”Router” har i dagligtal blivit ett begrepp för flera funktioner som förpackats i en enhet. 
 T ex brandvägg, switch,  router och accesspunkt(wifi).
Det är därför det kan bli lite begreppsförvirring. 

 

"Om en router skulle kopplas in i stället för en accesspunkt hade den skapat ytterligare ett lokalt nätverk som separerats från det befintliga nätverket av routerns inbyggda brandvägg."
... 
"Det är dock vanligt att routrar kan ställas i så kallat accesspunktsläge (så att de agerar som accesspunkter)."

Hur funkar det? - Accesspunkter | Kjell.com

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt att lägga fiber när det handlar om så långa avstånd. Visst är det dyrare men man förlorar väldigt lite signal/hastighet. Dessutom får man fördelen att fiber inte är känslig för elektromagnetiska störningar / blixtnedslag. Om man ändå väljer kabel så bör du välja Cat 6a kabel. Orsaken är att den typen har bättre skärmning vilket medför mindre överhörning mellan paren och mindre förlust på vägen. Oavsett bör all kabel/fiber-dragning läggas i rör/slang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Kjoan:

välja Cat 6a kabel. Orsaken är att den typen har bättre skärmning

Cat6a innebär inte med automatik att den är skärmad. Ts tänker sig en oskärmad kabel.

Har man skärmad kabel behöver man kunna ansluta skärmen någonstans med..

 

23 minuter sedan, skrev Kjoan:

Oavsett bör all kabel/fiber-dragning läggas i rör/slang.

Ja. Om man väljer en annan leverantör så är det ett krav:

image.png.20778cff09de4399385963745ad07053.png

 

2022-02-22 09:05, skrev smischen:

som kan förläggas i mark

Jag hittar inte den informationen men du har kanske kollat med leverantören?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Kjoan:

Jag hade valt att lägga fiber när det handlar om så långa avstånd. Visst är det dyrare men man förlorar väldigt lite signal/hastighet. Dessutom får man fördelen att fiber inte är känslig för elektromagnetiska störningar / blixtnedslag. Om man ändå väljer kabel så bör du välja Cat 6a kabel. Orsaken är att den typen har bättre skärmning vilket medför mindre överhörning mellan paren och mindre förlust på vägen. Oavsett bör all kabel/fiber-dragning läggas i rör/slang.

Vad behöver jag i så fall för enhet som kan "förlänga" vidare till nästa byggnad?

Jag har sett fibermodem, men de verkar bara koppla mellan två modem - här behöver jag kunna förlänga till 4-5 byggnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag hittar inte den informationen men du har kanske kollat med leverantören?

Jag har skickat till dem, men inte fått det bekräftat, så helt säker är jag inte än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev smischen:

Vad behöver jag i så fall för enhet som kan "förlänga" vidare till nästa byggnad?

Jag har sett fibermodem, men de verkar bara koppla mellan två modem - här behöver jag kunna förlänga till 4-5 byggnader.

Du kan t.ex använda dessa. Enkel och funktionell lösning. Mikro Tik har jag väldigt god erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Cat6a innebär inte med automatik att den är skärmad. Ts tänker sig en oskärmad kabel.

Har man skärmad kabel behöver man kunna ansluta skärmen någonstans med..

Vid så långa sträckor och okända magnetkällor är FTP kabel ofta lämplig. Men det ställer stora krav på hur man utför "Jordningen" och att man är på samma elcentral hela vägen. För en hemmafixare kan det vara säkrast att inte fullfölja ett jordnings projekt. Dock anser jag fortfarande att vinsten med en skärmad kabel är god även om man inte kontakterar med FTP kontakter. Speciellt ger skärmningen en viss minskning av överhörning mellan paren vilket är bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev smischen:

Jag har skickat till dem, men inte fått det bekräftat, så helt säker är jag inte än

Unitronic LAN 1000 S/FTP Cat.7 går att förlägga direkt i mark

Citat

Ethernet cable for Category 7/ class F - verified up to 1000 MHz, for outdoor applications and direct burial. The data cable for primary, secondary and tertiary cabling is suitable for outdoor use, is intended for direct underground installation in particular and is UV-resistant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...