Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google Play utan mobiltelefon?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

OM man skaffar sig en surfplatta OCH man inte äger en mobiltelefon/mobilabonnemang OCH man inte vill blanda in någon annan - hur ska man då kunna nyttja surfplattan? Man kommer inte åt Google Play och kan därför inte installera några appar.

 

Undrar bara eftersom jag testade Android x86 och kommer inte vidare utan att ange ett mobiltelefonnummer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det "etiskt utmanande" att ange ett slumpmässigt telefonnummer? Jag tror inte jag någonsin fått ett sms eller telefonsamtal kopplat till mitt googlekonto. 

 

Fast jag har något minne av att jag skapade ett googlekonto med existerande epost fast inget telefonnummer för att använda på en telefon för att testa företagets Android app. Fast det gick inte via telefon, fick göra på dator i förväg. 

Redigerad av .M
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonnumret är väl för 2-faktorsautenticeringen, eller?

Jag har för mig att jag har fått SMS till mobilen när jag har velat ändra kontoinformation. Därför kan det vara dumt att ange någon annans nummer. Men jag vet inte om det fungerar med telefonnumret till en fast telefon eller om det finns andra sätt att ordna 2-faktorsautenticering om man gör det via en dator.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en mobiltelefon (Android) är det ju sannolikt att man även har möjlighet att ta emot ett SMS på den men om man nu inte har det då?

Är det lika korkat om man skaffar en iPad?

 

- Hej jag skulle vilja köpa den här teven.

- Ja det går bra men för att kunna använda den måste du även köpa en tv-box med ett abonnemang.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

Är det lika korkat om man skaffar en iPad?

 

Jag vet inte om jag förstått dig helt och hållet. Se mitt inlägg som ett möjligt svar på din fråga.

 

iPad behöver ett konto för inloggning. Man kan välja att skapa ett Apple-ID med ett @icloud-konto, som också blir en e-postadress eller använda sig av en annan e-postadress för inloggning. Det är inget tvång att använda sig av ett Apple-konto men någon e-postadress behövs.

 

Det skall också gå att hämta appar med det konto man valt att använda sig av.

Jag har inte testat med något annat än ett Apple-konto på mina iPads. 
 

Har man väl startat upp en iPad och konfigurerat den med ett konto går det att använda den i sin helhet så länge man har tillgång till internetuppkoppling.

Den går utmärkt att använda utan internetanslutning för de funktioner som inte kräver det. Vissa spel fungerar utan internetuppkoppling men många spel har tillvalsfunktioner som kräver uppkoppling (till exempel korporationer där man utför uppgifter gemensamt).

 

Något mobilabonnemang krävs inte.

 

Jag har aldrig låtit bli att konfigurera en iPad utan att använda ett konto. Men det går utmärkt att att hoppa över det steget när den konfigureras. 
Du kan använda allt som finns i iPad från början men det går inte att installera några appar utan att ha ett konto. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Någonstans bland dessa länkar, eller de länkar som fanns där, menade att man kunde skaffa ett "Gmail-konto" i stället för ett "Google-konto" och för Gmail behövs ingen verifiering.

Jag skaffade då ett testkonto med i övrigt "riktiga" uppgifter (namn & sånt) och det gick bra.

Nu behöver jag bara klura ut hur jag ska få till ett @ i Android x86..

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...