Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm Vaio laptop/OS not found


Anettejt
 Share

Rekommendera Poster

Gäller en äldre Vaio laptop med Licens för Win 7. 

Modell: VPCYB1S1E

Har inte DVD, utan recovery ligger på HDD. 

Allt original förutom att jag satt i 2 GB extra ram. 

 

Startar upp med Vaio logga, sen svart skärm i många minuter och ibland dyker "OS not found" upp. Men oftast förblir skärmen bara svart. 

Går inte att komma åt recovery partition. 

I BIOS ser allt bra ut. Hittar HDD. 

Har nollställt Cmos. Ingen förändring. 

 

Kan det fortfarande vara HDD fel? 

Datorn stängdes av felfritt sista gången innan felet dök upp. 

Vill gärna ha igång Win 7 igen då jag har flertal  program med licenser som ligger på datorn. 

 

IMG_20220218_133410.thumb.jpg.89545bb64e94d3c2501c88fda65ecc8b.jpgIMG_20220218_133311.thumb.jpg.d66f6e3ad05aa01764b5dba5c4793fff.jpgIMG_20220218_133140.thumb.jpg.83e707e1af368c6818e903cfda48a471.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du provat ta ur batteriet och koppla ur laddaren. Tryck på strömbrytaren några gånger. Sätt i batteriet igen och anslut laddaren och prova starta datorn. Kan hjälpa på äldre datorer.

 

/ Jari

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Har du provat ta ur batteriet och koppla ur laddaren. Tryck på strömbrytaren några gånger. Sätt i batteriet igen och anslut laddaren och prova starta datorn. Kan hjälpa på äldre datorer.

 

/ Jari

Har testat massor med liknande saker. 

Assist knappen funkar inte heller. 

 

Har precis nollat den helt med att koppla ur cmos batteriet. 

I den första uppstarten så hittades inte HDD. 

Gjorde om hela proceduren och nu finns HDD igen. 

Märkligt. 

Skall testa att se om HDD funkar i min andra laptop sen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Anettejt:

förutom att jag satt i 2 GB extra ram. 

Sedan länge eller i samband med detta fel?

 

3 timmar sedan, skrev Anettejt:

sen svart skärm i många minuter och ibland dyker "OS not found" upp. Men oftast förblir skärmen bara svart. 

Olika resultat skulle kunna tyda på skadad disk/filsystem. Testa disken kan man göra med testprogram från tillverkaren av disken.

 

Det skulle också gå att testa med Rescatux och där något av de verktyg som finns tillgängliga.

rescatux-073-principal-articulo.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och var katten blev mitt svar av att jag satte i Acerns HDD och det fick igång Vaion? 

Saknar ett svar med.. 

 

Någon som lyckats klona en HDD och som sen fått OS att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Sedan länge eller i samband med detta fel?

 

Olika resultat skulle kunna tyda på skadad disk/filsystem. Testa disken kan man göra med testprogram från tillverkaren av disken.

 

Det skulle också gå att testa med Rescatux och där något av de verktyg som finns tillgängliga.

rescatux-073-principal-articulo.png

Jag skall testa den sen. 

Nu när jag vet att det är den som spökar. (eller OS/mjukvara på HDD) 

 

Och minnet är självklart inte isatt nu. 

För då hade jag ju vetat vad problemet var. 

Som skrivet, inget annorlunda är gjort och Vaion stängde av sig felfritt sist jag hade den. 

 

Har nollat Cmos två gånger för säkerhets skull, och återställt Bios. 

Bios är det enda jag kommer åt, surt när jag har ett recovery på den låsta partitionen. 

Det går kanske att laga genom att köra recovery via Usb, men vad jag lyckats läsa mig till så är det inte alltid det går. 

 

Får jag inte igång Vaions Win 7 så kommer jag lägga in annat OS på en ny HDD. 

Vad säger ni datanördar. 

Win XP Pro, eller Win 10?

Har massvis med program till XP. Alla med licenser. 

Style XP och Boot theme har jag saknat om någon här minns dom ?

Redigerad av Anettejt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acerns 500 GB HDD funkar iaf i Vaion. Och rysligt snabb blev den med. 

Skönt då kan man utesluta allt annat. 

 

Kan någon Mod slå ihop mina trådar som jag ser nu är dubbla. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Anettejt:

 

Kan någon Mod slå ihop mina trådar som jag ser nu är dubbla.

Japp, fixat!

 

***

56 minuter sedan, skrev Anettejt:

Vad säger ni datanördar. 

Win XP Pro, eller Win 10?

Nä, Linux! 😉

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Anettejt:

Och minnet är självklart inte isatt nu. 

För då hade jag ju vetat vad problemet var. 

Jo, det hade jag räknat med men i bland måste man köra kontrollfrågor i ett tidigt skede av trådarna. Det är inte alla som ser den logiken, eller ser skogen för alla träd - typ...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Japp, fixat!

 

***

Nä, Linux! 😉

Tack! 🌷 

 

Får erkänna att jag inte har någon erfarenhet av Linux alls.

Vad rekommenderar du för installation på denna gamla laptop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det min Vaio jag skriver från nu så jag kan ju behålla den såhär med.

Med Win 7. Problemet är bara att det står att det är en Acer lite här och var. 🤣

Upplösningen är lite kul med, men får väl se om jag hittar drivers till grafikkortet någonstans.

 

Håller på att docka min gamla HDD nu.

Skulle väldigt gärna vilja klona den externt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla partitioner utom C, går att komma åt. (inkl recovery)

Tror disken är hel, men kan mkt väl vara att den är påväg att ge upp med. 

 

Har en gammal men oanvänd Ata/Ide disk .

Med den knappa plats som finns, finns det någon adapter som skulle kunna få plats där? (5 mm) 

 

IMG_20220219_040734.thumb.jpg.58a7e265c8181588cd703c83ebb09b6d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Anettejt:

Vad rekommenderar du för installation på denna gamla laptop?

64- eller 32 bitar? Den levererades kanske med W7-32 men kan ändå vara en 64-bitars processor.

 

64-bit och 4 G RAM, samt van Windowsanvändare men ny på Linux - då rekommenderar jag i första hand

Linux Mint och i andra hand (som god tvåa) Ubuntu Mate

 

32-bit och 4 G RAM, samt van Windowsanvändare men ny på Linux - då rekommenderar jag i första hand

LMDE (en variant av Linux Mint) och i andra hand Raspberry Pi OS Desktop, alltså det OS som är tänkt för Raspberry Pi men här som en variant för en vanlig PC.

Denna rekommendation, för 32-bitars, grundar sig på att de är de Linuxdistributioner jag (personligen) så att säga gallrat fram för att köras på klenare datorer. Med din i sammanhanget lite bättre dator skulle kanske Zorin vara ett bra alternativ.

 

Det går att testa sig fram om man vill:

https://eforum.idg.se/topic/358268-nyfiken-på-linux/

 

Här finns recensioner av några olika "distar".

https://eforum.idg.se/topic/364319-linux-recensioner/

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Anettejt:

Någon som lyckats klona en HDD och som sen fått OS att fungera?

 

11 timmar sedan, skrev Anettejt:

Skulle väldigt gärna vilja klona den externt.

De få gånger jag klonat en disk har jag använt mig av Clonezilla som en Live-USB och de gångerna alltid med fullgott resultat.

Jag har då startat upp med Live-USB och där valt att klona den interna disken till en extern disk och därefter bytt ut den interna disken mot den externa. Alla dessa (få) gånger har den "nya" disken varit lika stor eller större än den gamla. Inget egentligt aktivt val.

 

Jag har några gånger prövat med andra sätt (Windowsprogram) men det har alltid misslyckats och samma erfarenhet har grabben, efter flera misslyckade försök tipsade jag om Clonezilla och då fungerade allt bra på första försöket.

 

Nu kommer det säkert protester i form av Windows inbyggda, AOMEI, Macrium, MiniTool, EaesUS m.fl. m.fl. också minsann kan klona diskar!! Dock klen tröst för mig, när det begav sig...

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

64- eller 32 bitar? Den levererades kanske med W7-32 men kan ändå vara en 64-bitars processor.

64 bits. 

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tack. Skall testa lägga in den på annan HDD, så får jag göra en utvärdering själv. 

Jag tror jag tillhör en sällsynt skara som inte har haft så stora problem med Win OS. Men så är jag en stor fantast av XP Pro med. Kört Win 7 på mina senaste laptops i stort sätt felfritt med i många år. Händer att jag installerat servicepack, men aldrig haft någon update igång, förrän jag fått problem.

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

De få gånger jag klonat en disk har jag använt mig av Clonezilla som en Live-USB och de gångerna alltid med fullgott resultat.

Tack! Det är ett sånt här svar jag vill ha. Inte, det brukar gå bra med...

Mitt enda problem är att jag måste klona den externt via min PC. Har inte lyckats få den till att läsa via USB vid uppstart om den "defekta" disken sitter i.

Att jag vill klona den är för att jag vill prova att blåsa disken och lägga in annat OS och sen felsöka disken med program som jag vet fungerar och gör sitt jobb. 

Är det så att disken är felfri så kommer jag försöka laga OS som ligger på den disken, för dom går inte att ladda ner längre vad jag har förstått. Surt när man har en licens. Har licens till Office 10 med, och det lär med gå förlorat annars. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju skapa en imagefil först men då måste den också få plats någonstans.

Anslut den "defekta" disken till en docka ansluten till en dator som startar med Clonezilla. Skapa en imagefil och spara den på datorns disk. Byt den "defekta" till den "nya" i dockan och skriv imagefilen till den. Det tar bara dubbelt så lång tid att göra detta...

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag har några gånger prövat med andra sätt (Windowsprogram) men det har alltid misslyckats och samma erfarenhet har grabben, efter flera misslyckade försök tipsade jag om Clonezilla och då fungerade allt bra på första försöket.

 

Nu kommer det säkert protester i form av Windows inbyggda, AOMEI, Macrium, MiniTool, EaesUS m.fl. m.fl. också minsann kan klona diskar!! Dock klen tröst för mig, när det begav sig...

Jag protesterar! Protesterar hej vilt! 🤪

 

Skämt åsido! Nej, jag protesterar inte! 😀

 

Tänkte ändå komma med ett litet tips ändå på ett program som jag hittat och testat ett flertal gånger nu.

Man kan köra programmet i Windows och skapa en avbild av disken man använder kör Windows på.

Det går utmärkt att skapa en avbild på en annan disk också.

Är disken man skapar en avbild av större än måldisken anpassar programmet partitionerna efter storleken. Är måldisken mindre sker samma sak med reservationen för att källdisken inte är full. Är källdisken full måste man ta bort så mycket att källdiskens använda utrymme är mindre än måldisken.

 

Jag har använt det ett flertal gånger och det fungerar klockrent. Gränssnittet är enkelt och överskådligt. Jag tycker det fungerar mycket smidigt.

 

Programmet heter Active Disk Image och finns i en kostnadsfri version. Det kan hämtas här:

 

https://www.disk-image.com/download.htm

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Anettejt:

Har en gammal men oanvänd Ata/Ide disk .

Med den knappa plats som finns, finns det någon adapter som skulle kunna få plats där? (5 mm) 

 

 

Nej, det finns ingen adapter som är så liten att du kan klämma in en liten PATA-disk där du har en liten SATA-disk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nu kommer det säkert protester i form av Windows inbyggda, AOMEI, Macrium, MiniTool, EaesUS m.fl. m.fl. också minsann kan klona diskar!! Dock klen tröst för mig, när det begav sig...

Och när var det? "Kalabaliken i Bender"? 😉😇

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Man kan ju skapa en imagefil först men då måste den också få plats någonstans.

Det är inga problem. Jag dockar med mina HDD.

Jag lägger alltid upp 3 partitioner med på varje HDD, så förhoppningsvis kan jag få välja att bara klona C. 

 

Problemet är bara att Vaion inte läser via USB, trots rätt i Bios.

Och jag är inte ensam om det felet. Nu kan det bero på den gamla disken, men det tror jag inte.

Så därför får jag ta det den långsamma vägen.

 

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Nej, det finns ingen adapter som är så liten att du kan klämma in en liten PATA-disk där du har en liten SATA-disk.

Då var det inte jag som letade dåligt då. Tack! 

Då får jag försöka lista ut vad jag skall ha den disken till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Man kan ju skapa en imagefil först men då måste den också få plats någonstans.

 

1 timme sedan, skrev Anettejt:

Jag lägger alltid upp 3 partitioner med på varje HDD, så förhoppningsvis kan jag få välja att bara klona C.

En imagefil är alltså just en fil, så den behöver ingen egen partition ifall det var så du tänkte, eller så var det återställningen du avsåg. Så brukar en imagefil kunna innehålla flera partitioner, kan vara praktiskt beroende på situation. Eller spara flera imagefiler på samma disk/partition.


När det gäller begreppet klona så används det både för "omvägen" via en imagefil och för kopiering direkt från en disk/partition till en annan, vilket jag uppfattar är den egentliga betydelsen av att klona.


Kan också vara bra att ha koll på MBR eller EFI-systempartition ifall "klonen" ska användas för att boota systemet. Någon som har bättre koll får förtydliga, eller korrigera ifall det behövs.
 

Disk Imaging vs Disk Cloning: Key Differences - StorageCraft

Difference Between Disk Cloning & Disk Imaging (chron.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

En imagefil är alltså just en fil, så den behöver ingen egen partition ifall det var så du tänkte, eller så var det återställningen du avsåg.

Jag vet mkt väl vad en Img* fil är.

Poängen var att eftersom det diskuterades platsutrymme så behövde jag inte klona hela disken eftersom jag såklart har OS på C. Sen en partition med recovery och en till annat. 

 

Det är bättre att ni svarar på dom frågor jag ställer istället för att ta för givet att jag är tappad bakom en vagn. 

Skrev väl med att jag nollställt Cmos och ta nu reda på hur så begriper du att jag trots allt besitter lite data och datorkunskaper.

 

Jag har för övrigt fått bra hjälp i tråden, så tack för den! 💐

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att boota och nå "repair windows" med USB? Såg att boot order var fel i bilden högst upp, testa

--> External Enabled

--> Boot priority, External

 

Du kan testa skapa en ny Win 7 USB-sticka för att utesluta fel på den

https://windows-7-usb-dvd-download-tool.en.uptodown.com/windows

 

 

Redigerad av medlem1981
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev medlem1981:

Går det inte att boota och nå "repair windows" med USB? Såg att boot order var fel i bilden högst upp, testa

--> External Enabled

--> Boot priority, External

Nej. Har såklart ändrat det varje gång jag provat. 

3 timmar sedan, skrev medlem1981:

Du kan testa skapa en ny Win 7 USB-sticka för att utesluta fel på den

Jag har provat både från sticka och från dockstation. 

Med både program och med OS installationskivor. 

Den vill inte läsa från USB som skrivet innan. Och läser du noga så ser du att min inte är den enda. 

Den har heller ingen Legacy att välja. 

Skall prova en gång till men försöker få hem Win 7 reparationsdiskar, men ingen seedar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...