Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Personal.xlsb


lebn
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Kan någon förklara för mig hur Utforskarens Förhandsvisning hänger samman med att Excel plötsligt meddelar:

Filen används

Personal.xlsb är låst för redigering

Plötsligt får jag detta meddelande varje gång jag öppnar Excel.

Jag kan arbeta och spara etc filer i Excel, men det är underligt och irriterande att detta meddelande dyker upp.

Om jag stänger ner Förhandsvisningen i Utforskaren, då visar inte Excel längre meddelandet.

Varför är det så?

Jag har skrivbordsversionen av Office /Excel 2021 och Win 10 senaste uppdateringen.

Jag har sökt på nätet, även på engelska, och jag hittar ingen lösning på problemet.

 

Jag vet att jag kan ta bort Personal.xlsb och det är också konstigt, för jag gjort ett antal

makron och de funkar trots att jag testat att ta bort Personal.xlsb filen. 

Jag har sedan åter lagt tillbaka den filen eftersom jag inte kan se att det är något fel på den.

 

Mycket tacksam om någon dels vet hur Utforskaren och Excels makrofil hänger ihop?

Men framför allt hur man får bort meddelandet utan att inaktivera Förhandsvisningen av filer i Utforskaren.

Mvh / Lebn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Alltid glömmer jag nåt att informera om. Jag har bockat för Dölj, men det är inte det som är problemet. Om man inte bockar för Dölj så öppnas Personal.xlsb och det är ju inte alls det som är mitt problem. Det är som jag skrev:

Filen används

Personal.xlsb är låst för redigering

Och hur man får bort detta meddelande.

 

/Lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen - tack för svar. Men jag fattar inte hur du tänker? Om jag dödar Excel i Aktivitetshanteraren, hur skall jag då kunna arbeta i Excel? Om jag inte dödar så är ju problemet fortfarande kvar, eller hur?

Så, jag tror inte du förstår vad mitt rop på hjälp går ut på. Så jag upprepar mig:

Filen används

Personal.xlsb är låst för redigering

 

Men - som jag skrev första gången, jag kan fortfarande öppna, arbeta och spara filer i Excel. Jag vill bara bli kvitt meddelandet som dyker upp så fort jag öppnar programmet. Och om möjligt, vill jag även förstå varför meddelandet dyker upp.

/lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar att ge en förklaring så som jag själv uppfattar att detta fungerar:

När man startar Excel, antingen bara programmet eller genom att öppna en Excel-fil, laddas också alltid en (dold) bok som heter personal.xlsb.

Om man skapar ett nytt makro genom "spela in" får man en fråga, eller ett val, var man vill spara makrot. I aktuell bok/fil som man har öppen när man väljer att börja spela in, eller i personal.xlsb men det står inte just parsonal.xlsc utan.. typ Personlig.. eller egna....nånting. (jag har gjort helg nu och Windowsdatorn är stängd).

Sparar man makrot i den aktuella boken kan makrot bara köras när just den boken är öppnad och sparar man makrot i den personal kan man alltid köra makrot eftersom den boken alltid öppnas.

 

Behöver man redigera makrot och det är sparat i personal behöver man 'Visa' personal.xlsb och när man är klar och har sparat kan man dölja den för att "slippa se den".

 

Om man öppnar en Excel-bok och något "skiter sig" kan det bli så att man inte ser att Excel körs men att det pågår en sådan instans i bakgrunden. Om den instansen då körs i bakgrunden tycks det bli som att det är en annan användare som kör den och då är det även denne andra användare som lagt beslag på personal.xlsb och man får då ett felmeddelande.

Om man då dödar alla instanser av Excel, eller bara startar om datorn, kommer personal.xlsb att frigöras.

 

Samma fel kan uppstå om det är ett dokument på en resurs som flera användare kommer åt. Jag vet att en del får problem om en fil, på en nätverksresurs, skickas som en bilaga med Outlook. Då är det som att Outlook lägger beslag på den så att ingen annan kan komma åt filen innan den med Outlook har startat om Outlook. Dock inget jag märkt själv men en av "mina" kunder har återkommande påpekat detta.

 

Om man får samma felmeddelande när man har startat om datorn kan det kanske vara så att det startas en Excel-instans i bakgrunden och att den instansen då låser personal.xlsb.

 

Att ha flera olika Excel-fönster öppen samtidigt är inget problem, normalt,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Du har verkligen ansträngt dig och jag tackar för det!

Problemet är emellertid tyvärr inte löst, jag har faktiskt dina förslag, så jag får leva med att om jag stänger/inaktiverar Förhandsgranskningen i Utforskaren så krånglar inte Excel. 

 

Jag har som jag skrivit i första inlägget, sökt även på engelska där betydligt mer info finns att läsa men jag har inte kunnat hitta en fungerande förklaring varför mitt Excel plötsligt uppträder på det här, irriterande viset. Jag har några filer i OneDrive, men de är inte öppna. Outlook använder jag öh inte. Jag har även en laptop med Excelfiler, men de också är alla stängda. Så det hela är och förblir ett mysterium.

 

Viktigast är ändå att jag kan arbeta och redigera och spara. Fn har jag inget behov av fler makron,

men om jag i framtiden skapar nya, kanske jag döper om Personal.xlsb filen. 

/lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MH!

Jag har läst artikeln och jag har testat att ta bort filen i registret. Men jag är inte helt lycklig över denna lösning. Eftersom det inte löser problemet, utan döljer det. 

Intressant i sammanhanget är att det går tydligen inte ens att hitta denna lösning på svenska, utan bara på engelska. Använder svenskar inte Excel, kan man undra?

Tack i alla fall!

/lebn

 

Ok. Du har verkligen ansträngt dig och jag tackar för det!

Problemet är emellertid tyvärr inte löst, jag har faktiskt dina förslag, så jag får leva med att om jag stänger/inaktiverar Förhandsgranskningen i Utforskaren så krånglar inte Excel. 

 

Jag har som jag skrivit i första inlägget, sökt även på engelska där betydligt mer info finns att läsa men jag har inte kunnat hitta en fungerande förklaring varför mitt Excel plötsligt uppträder på det här, irriterande viset. Jag har några filer i OneDrive, men de är inte öppna. Outlook använder jag öh inte. Jag har även en laptop med Excelfiler, men de också är alla stängda. Så det hela är och förblir ett mysterium.

 

Viktigast är ändå att jag kan arbeta och redigera och spara. Fn har jag inget behov av fler makron,

men om jag i framtiden skapar nya, kanske jag döper om Personal.xlsb filen. 

/lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Utforskaren för filhantering och därmed ingen förhandsgranskning men jag letade reda på den inställningen/visningen och kan bekräfta att problemet då uppstår även för mig.

Jag antar att förhandsvisningen hör till en annan användare - systemet - och därför uppstår detta.

Detta är väl, som mycket annat, en "Microsoft-feature", antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...