Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail. Jag önskar att all skräppost raderas direkt. Hur gör man?


Förstårej
 Share

Rekommendera Poster

Jag har tjänsten Gmail. Jag vill att all skräppost ska raderas direkt utan att hamna i Skräppostmappen.
Går det? I annat fall: Hur kan man filtrera bor allt skräppost på bästa sätt?

(Har lite problem med typografi och radmellanrum i rutan. Ni verkar ha ändrat det sedan mitt senaste inlägg.
Första texten blev halvfet i stället för mager och nu plötsligt mager.
Är det jag som missat något? Ska man använda "Standard" kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får skapa ett eget filter.

Inställningar - Filter och blockerade adresser - Skapa ett nytt filter.

Sedan får du skapa nya filter i den mån de behövs för att täcka alla typer.

Jag ser att jag, tydligen, har dessa:

 

image.png.aafd68c2dbe7c28f050a943f7c1d9a15.png

 

22 minuter sedan, skrev Förstårej:

Är det jag som missat något? Ska man använda "Standard" kanske.

Ja, varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Förstårej:

Jag vill att all skräppost ska raderas direkt utan att hamna i Skräppostmappen.

När jag såg ditt inlägg så tog jag och gick igenom de drygt 200 mejl som låg i skräppostmappen och av dem var det 2 som inte var skräppost så det finns en risk med att all skräppost raderas automatiskt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: "... så det finns en risk med att all skräppost raderas automatiskt."

Jag inser den risken. Men jag undrar ändå hur man gör i Gmail för att radera skräpposten direkt.
Hittar inte en sådan funktion i Gmail inställningar.

Beträffande filter så verkar det svårt att tillämpa. Vilka ord/meningar ska man välja? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Förstårej:

Cecilia: "... så det finns en risk med att all skräppost raderas automatiskt."

Jag inser den risken. Men jag undrar ändå hur man gör i Gmail för att radera skräpposten direkt.

Det är bra (att inse risken), det är det många som inte gör. Det finns ingen exakt definition av vad skräppost är, dessutom kan t ex en del reklam intressera vissa medan andra vill slippa se den.


Jag ser skräppostmappen som en hjälp för att slippa gå igenom Inkorgen och manuellt radera det jag ser som skräppost. Enklare då att titta igenom skräppostmappen för att se om något kan vara intressant, eller t o m hitta någon räkning eller annat viktigt som hamnat fel. Flytta tillbaka det till Inkorgen (eller annan mapp man ordnat med) och sen radera resten i skräppostmappen.

 

35 minuter sedan, skrev Förstårej:

Beträffande filter så verkar det svårt att tillämpa. Vilka ord/meningar ska man välja? 

Kanske kan Wikipedia bidra med tips.

Skräppost – Wikipedia

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Förstårej:

Vilka ord/meningar ska man välja?

Om man anser att all post som kommer från facebook.com är skräppost så anger man det, om man anser att all post som innehåller ordet bitcoin är skräppost så skapar man ett sådant filter.

Jag vet inte hur syntaxen ska se ut om man vill ange flera ord i samma filter, om man bara skriver dem efter varandra eller om man ange ett skiljetecken eller om man kanske ska ange OR. (eller).

 

Jag hade önskat att man skulle kunna ange ett språk som filter...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Förstårej:

Cecilia: "... så det finns en risk med att all skräppost raderas automatiskt."

Jag inser den risken. Men jag undrar ändå hur man gör i Gmail för att radera skräpposten direkt.
Hittar inte en sådan funktion i Gmail inställningar.

Jag tror att det inte finns någon sådan inställning just för risken att något blir felsorterat. Google skulle helt enkelt få skäll för att viktiga mejl har försvunnit.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser epost via telefon eller program på datorn kan du ställa in i Gmail att skräpmappen inte ska visas via imap.

 

Då slipper du se den om inte loggar in på webben dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Jag har blivit lite klokare. Får fundera på hur jag ska göra.

Vänliga hälsningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...