Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra knep?


riga
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

1/ I Windows 10 så kunde man enkelt ta en skärmdump med ctrl och prt sc. Men hur gör man i Windows 11 lika enkelt?

 

2/ Hur gör man för att få ett enkelklick för muspilen?

 

Tack på förhand/Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte print screen längre? Jag har ingen print-screen tangent på mitt nuvarande tangentbord. Jag brukar trycka Windows+Shift+S. Då får du möjlighet att ta skärmbild av hela skärmen, ett visst fönster eller frihandsmarkering. Jättesmidigt.

 

Enkelklick med musen? I Utforskaren tänker du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fungerar ej med Win+Shift+S tyvärr

Enkelklicket menar jag när man klickar för att öppna vad som helst måste dubbelklicka nu

 

Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Windows 11 men i Windows 10 ändrar man till enkelklick i Mappalternativ. Har du prövat att söka med det ordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev riga:

Hej!

Tyvärr så är Mappalternativ borttaget😔

Mappalternativ finns i Windows 11. Är inte vid någon Windows 11 dator just nu, men öppna kontrollpanelen och välj Alternativ för utforskaren. Om jag minns rätt. Finns också annat sätt att öppna Mappalternativ.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  Avicii!

 

Tack för tipset betr. enkel klicket. Det fungerade utmärkt, tack.

Du kanske känner till hur man enkelt tar en Skärmdump också?

 

Hasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev riga:

Hej  Avicii!

 

Tack för tipset betr. enkel klicket. Det fungerade utmärkt, tack.

Du kanske känner till hur man enkelt tar en Skärmdump också?

 

Hasse

 

Fortfarande inte vid någon Windows 11 dator. Lite senare på eftermiddagen. Mitt minne kanske sviker mig, men nog funkar ctrl och prt sc på mina Windows 11 datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdump funkar precis som det alltid gjort, dvs Ctrl och PrtScn.

Vad händer när du trycker samma?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Trycker Ctrl och PrtScn men inget händer. Är det fler kommandon som skall till?

Skickar bild på Tangentbordet. Tycker att det skall fungera om man använder som du säger lika som tidigare. Men dom har flyttat tangenten prt sc på min nya Hp. Tidigare var placeringen där start nu sitter vänster om Delete. Du kan se vart prt sc sitter nu numera. Det finns en uppil om den har någon betydelse?

 

Hasse

Tangentbord.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2 minuter sedan, skrev riga:

Trycker Ctrl och PrtScn men inget händer.

Bilden läggs i Urklipp  bakgrunden så sen måste man klistra in den någonstans.

3 minuter sedan, skrev riga:

Är det fler kommandon som skall till?

Du kanske behöver vänster skifttangent också för att tangenten inte ska fungera som skifttangent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag vill ha en skärmdump så trycker jag kombinationen Ctrl och PrtScn, eller bara PrtScn och öppnar Paint och klistrar in.

Funkar det på din laptop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Onedrive och win10 kan man ställa in i Onedrive att automatiskt spara skärmdumpar till Onedrive med prtscr Jag har bockat i en ruta i OneDrive för detta och sedan kör jag bara med att trycka printscrn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev riga:

Hej!

Inget fungerar. Trycker ctrl + prc sc öppnar urklppp med Win + V men den är tom??

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du kanske behöver vänster skifttangent också för att tangenten inte ska fungera som skifttangent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag måste medge att i Win11 så har dom gjort det omständigt  mao dubbelt.

Jag ser att man måste först använda skärmklippningsverktyget och kopiera därifrån och sedan klistra in på tex ett Word dokument. Enklare i Win 10 med ctrl + prc och sedan klistra in.

Får spåna vidare för det måste gå att göra som tidigare eljest har dom inte underlättat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmklippverktyget finns i Windows 10 också.

PrtScr ska fungera i Windows 11 också.

 

Fördelen med Skärmklippverktyget är att man kan välja exakt vilket område på skärmen som kommer med i klippet och t ex göra markeringar i det, typ att ringa in något som man beskriver i texten.

 

Vilka tangenter har du prövat att kombinera med din PrtScr för att den inte ska fungera som skifttangenten som är standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...