Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändrade från Accesspoint till vanlig router och det blev inge bra...


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Jag har två routrar, en VPN-router och en ASUS som accesspoint. VPN-routern är den som ger IP-adressen till ASUS-routern,  typ 10.221.0.9 i det här fallet.
Men så hände det plötsligt att jag fick för mig att jag skulle ändra tillbaka ASUS-routern från accesspoint till vanlig router igen. (Varför? Ja, det får jag ta med min terapeut som får förklara det freudianska bakom det hela)

 

Resultatet blev då att ASUS-routern tog tillbaka sitt gamla IP, typ 192.168.222.1 (som jag en gång ändrat till). Jag såg nån varning när det hände, men alla förstår ju att läsa varningspopups är lika omanligt som att läsa manualer så jag klickade bort det utan att läsa ordentligt naturligtvis ;)
Nu kommer jag inte in i ASUS-routerns adminläge, jag har ingen kontakt med ASUS-routern från datorn. Ens om jag kopplar in WAN direkt till den, kvittar vilken av IP-adresserna jag försöker med. Men Wifi fungerar i ASUS som vanligt när jag kopplar fibersladden till VPN-routerns WAN. Som jag förstår efter lite sökande så beror det på de nu olika subnet mask som i VPN-routern är 255.255.0.0 och i ASUS routern var det i routerläget 255.255.255.0.

Så, jag är ute efter svaret som säger att det är jättenkelt att lösa detta utan att behöva fabriksåterställa ASUS-routern ;)
 

Redigerad av Hakinger
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Hakinger:

Ens om jag kopplar in WAN direkt till den, kvittar vilken av IP-adresserna jag försöker med.

Om du stänger datorn helt, kopplar in den till en LAN-port i ASUSEN, startar datorn, kollar med ipconfig vilken default gateway du har och testar med den adressen?

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om du stänger datorn helt, kopplar in den till en LAN-port i ASUSEN, startar datorn, kollar med ipconfig vilken default gateway du har och testar med den adressen?

 

Gjorde som du föreslog och fick nu fram IP-adressen för ASUS-routern, det var inte den jag hade satt tidigare. Jag kan pinga den nu men det går inte att komma in på adminsidan tyvärr.
Jag får nog ta konsekvenserna av mitt självskadebeteende känns det som...

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Koppla loss Asusroutern från ditt nätverk. Starta om den anslut sedan datorn till den via en av lanportarna så bör du komma åt adminläget.

 

/ Jari

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tack för tipset Jari, men det fungerade inte heller, kunde pinga IP't jag fick, men ASUS-routern "refused" när jag försökte komma åt adminsidan. Jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och fabrikåterställa allting. Det tog ett par timmar och byta nätverk på alla iot-prylar, men nu fungerar det mesta igen och jag går och lägger mig en erfarenhet rikare..

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...