Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netgear router R6300


McAren
 Share

Rekommendera Poster

Min Iphone 12 Mini säger att det är Integritetsvarning på min router. Visste inte vad detta var och vad som ska utföras så jag sökte på nätet, och hittade information på apples sidor om "Rekommenderade inställningar för wifi-routrar och åtkomstpunkter". Kör en stationär W10 dator, DELL Optiplex 7010.

Första punkten är: Säkerhetskopiera routerns inställningar, ifall du behöver återskapa dem.

När jag loggat in på routern och gått till Säkerhetskopiera, får jag ett meddelande längst ner på skärmen, som säger att "Den här typen av fil kan skada datorn. Vill du behålla NETGEAR_6300.cfg ändå?

Den filen skulle jag tydligen spara i mappsystemet, spara som, för att ha om jag skulle återskapa routerns inställningar. Men med uppgift om att den kan skada datorn, törs jag inte göra detta.

 Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopiera förstås!

 

Att man kan använda .cfg-filer för skadliga ändamål betyder inte att alla .cfg-filer är skadliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar gälla samma sak som meddelandet i din iPhone:

Citat

We see you are having some trouble with seeing a "Privacy warning" listed under your Wi-Fi network on your iPhone. We are happy to help! That message means the network can see your iPhone's direct MAC address and it is not being masked. You can fix that by going to Settings > Wi-Fi > Tap the "i" icon next to the network > Enable Private Address. Then reconnect to the network and see if that message appears again.

https://discussions.apple.com/thread/251851208

Sen tycker jag väl inte att det är viktigt för ens egna privata nätverk men kan ju vara det när man ansluter till routrar i hotell, gallerior och andra allmänna platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

På den citerade engelska texten förstår jag att det gäller en inställning i min Iphone. Provade detta, men det gjorde ingen skillnad. Fortfarande dök texten om Integritetsvarning upp under namnet på min router.

Får väl säkerhetskopiera och läsa igenom de "Rekommenderade inställningar för WIFI-routrar och utgångspunkter"  (6 sidor) Apple hade om detta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...