Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svarstid


Anneliten
 Share

Rekommendera Poster

Behöver er hjälp.
Sonen skall flytta in i ett gruppboende där det inte finns fiber in i bostaden, det finns fiber i allmänna utrymmet och man pratar om att dra en nätverkskabel från "hubben" vilket kan betyda ca 15-20m kabel. Hur mycket påverkar detta svarstiden, detta är viktigt för honom när han spelar PS4, han kommer få ett PS5 snart (om det gör det bättre) Idag har han hemma en svarstid på 7.

Om inte denna lösning inte funkar, går det att ha trådlöst bredband som har bra svarstid?

 

Tack från en novis mamma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt kabel, rätt förlagd, rätt kontakterad borde inte påverka svarstiden negativt.

Då är det nog viktigare att routern ("hubben") är av god kvalitet. Kan du luska lite vilken utrustning som finns där?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, skall kolla vad som finns på plats. 

Vad menar du med rätt förlagd och kontakterad? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt förlagd - att man inte skadar kabeln, slår i klammer för hårt (om den ej läggs i kabelkanal), att man beaktar minsta böjradie osv.

Rätt kontakterad - att man använder RJ45-kontalkter av god kvalitet och en "riktig" presstång, att man kontrollmäter.

Om man inte använder förkontakterad kabel.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill hålla med Mikael63 om att själva kabeln inte borde påverka mycket. Men gruppboende typer på att det är flera personer som ska dela på internetanslutningen och det är där eventuella flaskhalsar uppstår.

 

Till exempel om flera kollar på netflix och youtube samtidigt som din son vill spela, så kan det upplevas trögare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så tänker jag också, dock tror jag att de andra tre boende surfar via eget mobilt bredband men vet inte riktigt ännu. Vet inte heller hur mycket in/ut det är, men vet att andra i samma huskropp har 1000/1000, men jag vet inte om det är väsentligt för svarstid… 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Anneliten:

... har 1000/1000, men jag vet inte om det är väsentligt för svarstid… 

Svarstid kan jämföras med t ex hur snabbt löparna kommer ur startblocken när startskottet går. Hastigheten, 1000/1000, hur snabbt de sen springer. Svarstiden har ingen större betydelse när man surfar runt på diverse webbplatser men är viktig i många spel.
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Svarstid kan jämföras med t ex hur snabbt löparna kommer ur startblocken när startskottet går. Hastigheten, 1000/1000, hur snabbt de sen springer. Svarstiden har ingen större betydelse när man surfar runt på diverse webbplatser men är viktig i många spel.
 

ok förstår, vad är det viktigaste för att ha en bra och rak(jämn) svartstid, sonen har hemma runt 7 ms. Jag har förstått att kabel in, inte wifi är en av det viktigaste sakerna. Mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Svarstid kan jämföras med t ex hur snabbt löparna kommer ur startblocken när startskottet går. Hastigheten, 1000/1000, hur snabbt de sen springer. Svarstiden har ingen större betydelse när man surfar runt på diverse webbplatser men är viktig i många spel.
 

Både ja och nej skulle jag vilja säga.

I svarstiden för en "ny" site ingår även DNS-lookup. Den tar några millisekunder.

Så för varje ny site man besöker blir svarstiden (förmodligen knappt märkbart) något längre.

Har man dålig svarstid mot samma webadress (IP) så är det något med uppkopplingen som begränsar, eftersom DNS-lookupen bara behöver göras en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Svarstid kan jämföras med t ex hur snabbt löparna kommer ur startblocken när startskottet går. Hastigheten, 1000/1000, hur snabbt de sen springer. Svarstiden har ingen större betydelse när man surfar runt på diverse webbplatser men är viktig i många spel.
 

Har du en för hög svarstid, så inverkar det på alla webbplatser du besöker, det tar längre tid att uppdatera sidan du vill in på.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Laso:

Har du en för hög svarstid, så inverkar det på alla webbplatser du besöker, det tar längre tid att uppdatera sidan du vill in på.

 

Exakt. Och det blir extra kännbart om man har problem med DNS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-27 12:10, skrev Anneliten:

Sonen skall flytta in i ett gruppboende där det inte finns fiber in i bostaden, det finns fiber i allmänna utrymmet och man pratar om att dra en nätverkskabel från "hubben" vilket kan betyda ca 15-20m kabel.

Jag tolkar det som att det finns fiber indraget och aktivt in till gruppboendet.

Men sedan är det inte draget vidare till de bostäder, lägenheter, rum som finns?

 

Och det pratas om att dra vanlig nätverkskabel till bostaden?

Vem ska dra nätverkskabeln? Den som ska dra kabeln bör ha rätt kompetens att dra/ansluta en sådan till angiven punkt.

Det är inte bara att dra kabel, fästa med lite klammer och klämma på en kontakt så är det klart, krävs lite kunnande.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev smeghead:

Både ja och nej skulle jag vilja säga.

Det är rimligtvis "Svarstiden har ingen större betydelse ..." som du avser?

 

7 timmar sedan, skrev Laso:

Har du en för hög svarstid, så inverkar det på alla webbplatser du besöker, det tar längre tid att uppdatera sidan du vill in på.

Visst gör den det, men ökar den till t ex några hundratal millisekunder så lär det väl inte märkas att den totala tiden blivit några tiondels sekund längre, eller ... - "Svarstiden har ingen större betydelse", "på diverse webbplatser" alltså.


@Anneliten  - och andra, här lite om svarstider. Diagrammet på sidan 39 visar en jämförelse mellan genomsnittliga svarstider för olika typer av bredband. Mätvärden är ett antal år gamla, men för jämförelse fungerar de nog nu också.
"Svarstid (latency) är hur lång tid det tar för ett datapaket att ta sig från en dator, 
till mottagaren och sedan tillbaks igen. Om man spelar mycket on-line spel och 
svarstiden är långsam kan t.ex. spelet inte uppdateras och visa var motståndarna 
befinner sig. Ju kortare svarstid desto bättre."

Microsoft Word - Bredbandskollen_Surfhastigheter_i_Sverige_2008_2016.docx (internetstiftelsen.se)

 

Och här om behov av hastighet.

Hur snabbt bredband behöver jag? - Bredbandsval.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det är rimligtvis "Svarstiden har ingen större betydelse ..." som du avser?

Ja. Typ. 😃

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.
Ett alternativ som kom nu upp var Bredband via kabel-tv… hur är det med hastighet och svarstider via tv-uttaget? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...