Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera SQL Servrar


Östen

Rekommendera Poster

Daniel Wahlgren

eh... varför skulle du vilja göra det?

 

 

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett litet problem som jag inte vet hur det ska lösas. Har en gammal SQL server som installerats med den sorteringsording som är standard. Nu skulle jag villja byta till en svensk sorteringsordning. Då skulle jag behöva ha över dom gammla databaserna till den nya SQL servern och då tänkte jag att man kanske kunde köra två SQL servrar och exportera/importera från den ena (med den gammla sorteringsordningen) till den andra(med den nya sorteringsordningen). Skulle detta fungera? Eller är det någon som har ett bättre förslag?

 

/Patrik

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att ta en backup på dina databaser, sedan ändra sorteringsordningen(installera om) och sedan köra in dina backuper...

 

Det hade jag försökt, men om det fungerar eller ej, vet jag inte..

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MattiasCanberger

Du kan inte ta backup, ändra sortorder och sedan läsa in backupen igen.

En backup kan enbart läsas in i en databas med samma sortorder som den den backupades från.

 

Om du kör SQL Server 2000 kan du sätta olika sortorders på olika databaser, tabeller eller kolumner.

Ett alternativ kan därför vara att skapa en ny databas på samma server men med en annan sortorder och sedan överföra informationen från den första databasen till den andra.

 

Från och med Sql Server 2000 kan du också ha flera instanser av SQL Server igång samtidigt på samma maskin. Mao så kan du installera SQL Server 2000 "igen" och där välja att skapa en "named instance". På den här instansen kan du sedan välja den sortorder du vill ha.

 

Har du inte SQL Server 2000 finns det egentligen bara en sak du kan göra.

 

1. Scripta hela databasen.

2. Kopiera ut all information till flatfiler (tex mha nbcp eller DTS)

3. Kör rebuildm.exe eller installera om SQL Server för att sätta en ny sortorder.

4. Skapa om alla objekt mha scriptet

5. Kopiera in all information igen (DTS/BCP).

 

Det är jäkligt omständigt och trist men samtidigt en bra träning :-)

 

/Mattias

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...