Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill dela RAID disk mellan Win 7 och Debian


KennethT
 Share

Rekommendera Poster

Har en äldre men snabb dator som funkar alldeles utmärkt att köra Win 7 och framförallt LINUX Debian på. Jag har två diskar som monterats till en RAID-konfiguration, (tror det är RAID 1) men vill kunna använda den till båda OS. Kan man partionera disken så att detta går? Eller måste jag ta bort RAID?

Program och/eller kommandorad?

Tack!

Ken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det, så som jag har haft det på en Dell en gång i tiden, är frågan om två diskar á (ex.)160 GB som visas som en enda gemensam disk á 320 GB så är det RAID 0.

Det är inte alla Linuxdistar som "fattar" det. Eller gjorde det åtminstone inte då.

Linux Mint & Puppy Linux gjorde det.

Grub fattade inte heller hur detta hängde ihop men grub4dos gjorde det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev KennethT:

Jag har två diskar som monterats till en RAID-konfiguration, (tror det är RAID 1) men vill kunna använda den till båda OS. Kan man partionera disken så att detta går? Eller måste jag ta bort RAID?

Handlar det om mjukvaru- eller hårdvaruraid? Är det raid med en egen kontroller så borde det gå bra (observera ordvalet "borde"). Är det mjuvaruraid så hanteras den i något operativsystem, och då lär det bli problem med användning av flera OS.


"Bästa sättet att använda RAID är med ett moderkort eller en separat kontrollenhet som stöder RAID och som hårddiskarna ansluts till. Du gör då inställningarna i BIOS-gränssnittet.


Du kan också göra det hela i Windows, även om detta innebär något lägre prestanda. Det kan dessutom inte användas på systemdisken. Du behöver alltså ytterligare en disk för operativsystemet, till exempel en SSD."

RAID-diskar i ny dator - Datormagazin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev KennethT:

Eller måste jag ta bort RAID?

Egentligen är väl det enklast om du ändå ska ha två OS, om det är okej storleksmässigt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...