Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Tv och/ eller spelkonsol


RexxoMagnat
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Hej, har precis testat att koppla in mitt gamla Nintendo 8bit och det gick relativt smärtfritt. Tv:n är en 4K-smart tv och Nintendot är inkopplat via antennuttaget. Som ni kan se på bifogade bilden så är det bara ena spelet som visas korrekt, det andra är Duckhunt. Men när jag trycker på start för Mario så blir skärmen svart med några pixlar i vänster hörn. Tror ni det är problem/ fel på Tv:n eller är det möjligen konsolens connector som behöver bytas ut?

20220121_075309.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har du kontrollerat att det inte är någon korrosion på kontakterna i Nintendo eller i kassetten? Då kan det bli knasigheter. på det viset du upplever.

 

Annars, har du möjlighet att se om du kan få fatt på en rf->scart dosa eller liknande och gå förbi antennen? Det finns väl olika "capture" dosor där man ansluter en vintage signal och dosan gör om det till modern hdmi som fungerar förträffligt på moderna teve. Jag har sett folk prata om det på Youtube, men jag har glömt modellnamn och liknande.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev .M:

Har du kontrollerat att det inte är någon korrosion på kontakterna i Nintendo eller i kassetten? Då kan det bli knasigheter. på det viset du upplever.

 

Annars, har du möjlighet att se om du kan få fatt på en rf->scart dosa eller liknande och gå förbi antennen? Det finns väl olika "capture" dosor där man ansluter en vintage signal och dosan gör om det till modern hdmi som fungerar förträffligt på moderna teve. Jag har sett folk prata om det på Youtube, men jag har glömt modellnamn och liknande.

Hej, tack för svar. Ja jag har inte kunnat se någon korrision men det kanske kan vara en bra idé att rengöra ändå. Vågar man använda T-sprit och topz tro?

Jag sökte just på Tradera efter en sån omvandlare och dem var inte så dyra. Det verkar som att det ska vara lite bättre bildkvalité med en omvandlare istället för antenn. Stort tack för tipset. Men vågar man använda T-sprit utan att riskera förstöra något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NES8 har ju andra utgångar för ljud och bild

Vanligt RCA-kablage om teven har ingångar för det.

 

254436316_42b6cb29-e257-491a-b728-0eecfd

 

Det går ju bra med en vanlig audiokabel, röd & svart

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev RexxoMagnat:

Vågar man använda T-sprit och topz tro?

Är T-sprit ren alkohol eller har dom tillsatser? Denna hos Kjell påstår ju inte ha några tillsatser så inget är kvar efter det avdunstat.

https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-1000-ml-p18356

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Mikael63:

NES8 har ju andra utgångar för ljud och bild

Vanligt RCA-kablage om teven har ingångar för det.

 

254436316_42b6cb29-e257-491a-b728-0eecfd

 

Det går ju bra med en vanlig audiokabel, röd & svart

Ja precis det stämmer, fast tv:n är vägghängd så dem kontakterna är svåråtkomliga. Men kanske kan gå med vinklade RCA-kontakter nu när jag tänker på det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev .M:

Är T-sprit ren alkohol eller har dom tillsatser? Denna hos Kjell påstår ju inte ha några tillsatser så inget är kvar efter det avdunstat.

https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-1000-ml-p18356

Jag vet faktiskt inte om den har tillsatser. Men det står på flaskan jag har "Bränsle, frysskydd, rengöring och lösningsmedel."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev .M:

Har du kontrollerat att det inte är någon korrosion på kontakterna i Nintendo eller i kassetten? Då kan det bli knasigheter. på det viset du upplever.

 

Annars, har du möjlighet att se om du kan få fatt på en rf->scart dosa eller liknande och gå förbi antennen? Det finns väl olika "capture" dosor där man ansluter en vintage signal och dosan gör om det till modern hdmi som fungerar förträffligt på moderna teve. Jag har sett folk prata om det på Youtube, men jag har glömt modellnamn och liknande.

Jag hittade en omvandlare https://www.tradera.com/item/300909/523495605/1080p-rca-av-till-hdmi-composite-video-audio-converter-adapter-snabb-frakt som jag tror att jag ska testa med, surat bara att jag måste vänta på den. Tack så mycket för hjälpen och idén!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...