Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ikea.se ingen större hit


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Lånar delvis @Hakingers rubrik.

 

Jag har under de senaste månaderna från ikea.se beställt varor med hemleverans fyra (4) gånger.

Det är nog, såvitt jag kan minnas, fyra gånger totalt, någonsin. Har dock handlat ganska ofta hos IKEA, "fysiskt".

 

  1. Beställer två badrumsskåp med dörrar. (att ha som förvaringsskåp på annan plats än badrummet).
    Jag får skåpen men inga dörrar. Kontaktar kundtjänst som till slut fattar mitt ärende och gör en ny beställning.
    Får två skåp med tillhörande dörrar. Har nu två skåp, utan dörrar, till övers.
     
  2. Beställer enbart dörrar till två skåp. (jag kunde utöka min förvaringsplats, i pannrummet). Får dessa.
     
  3. Beställer en byrå och två hyllplan med tillhörande konsoler. Får byrån i fyra paket, hyllor & konsol i egna paket.
    Paketen med byrån saknar botten och topp. Det här framgår när jag har öppnat alla paket och börjat montera.
    Kontaktar kundtjänst som till slut fattar mitt ärende och meddelar att det är saldofel. Det finns ingen botten och topp kvar. Jag undrar då om jag ska returnera delarna jag redan har monterat men de lovar att fixa de saknade delarna från en butik. Får dessa efter någon vecka.
     
  4. Beställer konsoler till hyllplanen i beställning 3. Jag hade valt fel mått på konsolerna, jag valde de som fanns som tillbehör till hyllplanen men det var alltså inte rätt storlek. Får SMS att ett saldofel föreligger, varan slut, annullering av order, återbetalning av pengarna påbörjad. Kollar hemsidan och ser att produkten finns för hemleverans till min adress. Varan finns också i några butiker men inte i den som jag har 15 minuters bilresa till.
    Kontaktar kundtjänst som denna gång ganska snabbt greppar ärendet. Jag påtalar detta med saldot på hemsidan och att andra butiker har den. Vill att de ändrar så att beställningen går till ett varuhus. Det kan det göra men då får jag åka till närmaste varuhus. Jag meddelar att jag inte har för avsikt att åka 23 mil enkel resa för att köpa konsoler för 120 kr. De får skicka dem. Får då svar att de inte levererar från varuhus. Påtalar då ärendet i beställning 3, att det då fungerade att skicka från butik. "Ja, men det var ju för att IKEA hade gjort fel". Jag undrar då vems fel det är denna gång och efter fem minuter blir jag lovad leverans. Får också info att det ska finnas konsoler på mitt närmaste varuhus fast hemsidan upplyser om att det inte gör det. Jag chansar inte på att dessa faktiskt finns utan väljer att invänta leverans från något varuhus.

 

IKEA "failar" alltså på tre av fyra beställningar. Är det vad man kan förvänta sig av ett sådant litet källarföretag?

Jag lägger nog ingen fler beställning med hemleverans på ett bra tag...

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett på andra ställen att många har klagat på leveransproblem det senaste året pga. pandemin och åtföljande brist på trävaror mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det ju visserligen men då borde man kunna få ett sådant leveransbesked redan när man håller på att beställa.

Man kan tycka att IKEA borde ha erfarenhet av sådant..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med "saldofel" förstår jag inte hur det kan hända i tider när allt hanteras med streckkoder. Och därtill råka ut för det två gånger på raken?! Men det kanske var något fel på läsaren/registeringen när de läste av streckkoden. Eller om någon helt enkelt stulit varan, eller del av varorna i detta fallet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det diffa i saldot men med tanke det antal som borde finnas av varje produkt så kan man tycka att det ska finnas marginal för fel. Det är ju inte så att IKEA köper in sju Billy-bokhyllor varav en skadas så att det faktiska saldot då blir sex stycken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Forts. 4. Ja någon sådan orderbekräftelse, leveransbesked eller leverans fick jag inte. Det här lilla nystartade företaget kanske inte har riktiga rutiner för sånt än?

Jag gjorde därför en ny beställning av dessa konsoler och fick då ett leveransbesked några veckor fram och den uppskattade tiden stämde bra med verkligheten då jag nu till slut kunnat montera hyllan.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...