Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mekanisk hårddisk till SSD-disk - problem eller normalt?


matsingen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en dator sedan 2010 med Windows 10 PRO. Moderkortet är ASUS P7P55D-E PRO. För ett tag sedan tänkte jag försöka få upp farten på datorn med hjälp av att byta ut mekaniska disken mot en SSD-disk. Köpte en Samsung SSD 860 QVT 1TB och använde Samsungs program ”Data migration” för att föra över från mekaniska disken till SSD-disk. Fungerade utmärkt!

 

Sedan var min förhoppning att det skulle bli betydligt bättre resultat med SSD-disk. Visst har det blivit lite bättre. Av en händelse testade jag programmet UserBenchMark och fick bekräftat att det inte fungerade  bra med SSD-disken. SSD-disken är ansluten till SATA (Serial ATA 6.0 Gb/s). Finns 2 sådana som är gråmärkta och bara SSD-disk ansluten till den ena. Resultatet vid flera mätningar varierar mellan 7% och 43%. Har två st Seagate mekaniska hårddiskar på 2 TB var, och dessa hamnar på106% respektive 64%. SSD-disken är inte mycket bättre än den gamla mekaniska disken. Är det kanske vad man kan förvänta sig av det moderkort jag har?

 

Har funderat på alternativ disk som M2 och en adapter till PCIe! Har någon provat denna lösning och kan det ge ett bättre resultat?

Jag är ingen som håller på med spel, men tycker det känns bra att kunna förbättra prestanda lite.

 

UserBenchmarks: Game 9%, Desk 64%, Work 8%

CPU: Intel Core i5-750 - 66.7%

GPU: AMD HD 5750 - 8.2%

SSD: Samsung 860 QVO 1TB - 43.3%

HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB - 106.4%

HDD: Seagate Barracuda Green 2TB - 64.4%

RAM: Unknown 8GB - 41.1%

MBD: Asus P7P55D-E PRO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din tanke är att höja prestandan i de arbeten som datorn utför, genom att sätta i en SSD, är du fel ute.

En SSD ser till att operativsystem och program startar snabbare. Vissa arbeten går också något snabbare med en SSD, som komprimering och expandering (Winzip, Winrar, 7-Zip med flera program som exempel).

 

Skälet till att det går något snabbare med en SSD är just att en SSD är snabbare med skriv- och läshastighet.

Men datorn som sådan, som vid rendering av video och ljud, blir inte nämnbart snabbare med en SSD.

 

Du har, i förhållande till vad som finns idag, en "slö" processor och du skulle uppleva ett betydande prestandalyft med ny processor med tillhörande moderkort och minnen. I ditt fall krävs det inte en förmögenhet för att få ett rejält lyft.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev matsingen:

Visst har det blivit lite bättre.

Startar inte Windows och program snabbare än tidigare?

 

14 minuter sedan, skrev matsingen:

SSD: Samsung 860 QVO 1TB - 43.3%

HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB - 106.4%

HDD: Seagate Barracuda Green 2TB - 64.4%

Finns det någon förklaring för vad som är 100 %?

Det kan ju vara så att din SSD presterar 43 % av vad en SSD kan göra under bästa förhållanden och i så fall är det ju fortfarande bättre än 106 % av vad en bra hårddisk presterar.

 

Samsung har ett program som kollar upp om SSD:n fungerar optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är en SSD enormt mycket snabbare, men som X-men antyder så spelar det ingen roll om du sitter med gamla komponenter i övrigt. Till att börja med är moderkortet en extremt viktig komponent, då det är denna som vidarebefodrar all kommunikation mellan övriga komponenter (disk, minne, cpu, gpu osv.).

 

Ett gammal moderkort har inte bussar som hanterar den snabbare trafiken och blir därför en flaskhals. (jmfr: två motorvägar som kopplas samman med en rondell som bara tar en bil i taget. Spelar ingen roll hur motorvägarnas trafikkapacitet ser ut, allt fastnar i rondellen)

Detta är tyvärr inget försäljare antingen förstår sig på, eller bara ignorerar för att sälja snabba enskilda komponenter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller prestandatestande applikationer är jag inte så bevandrad i dem, men känns som även de bara enskilt testar olika komponenter. Hellre vill jag se en app som gör A/B-tester, dvs testar HELA flödet mellan ex. SSD->Minne->CPU->GPU och dylikt. Bara då får man veta sitt systems verkliga kapacitet och välmående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaren och råden från er!

 

Jag provade Samsung Magician och ställde om lite enligt valen. Det förbättrade lite. Moderkortet är för gammalt, och en bättre processor går inte att hitta annat än begagnat. Får så småningom byta mot ett modernare kort. Datorn är ju skaplig som den är.

 

God fortsättning på nya året till er!

 

UserBenchmarks: Game 10%, Desk 64%, Work 8%

CPU: Intel Core i5-750 - 67.5%

GPU: AMD HD 5750 - 8.2%

SSD: Samsung 860 QVO 1TB - 45.4%

HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB - 104.4%

HDD: Seagate Barracuda Green 2TB - 64.4%

RAM: Unknown 8GB - 41.3%

MBD: Asus P7P55D-E PRO

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...