Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt bredband


coltnavy
 Share

Rekommendera Poster

Har ADSL som jag har tröttnat på, funderar på mobilt bredband. Hur funkar det? Vad har ni för erfarenhet av mobilt bredband?

TH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste användningen av mobilt bredband jag haft är när jag reste i Asien och hade en bärbar batteridriven router som jag anslöt mobil och Nintendo till. På så vis kunde jag komma åt saker på nätet utan att riskera tokdyra roamingavgifter. Fungerade jättefint.

 

Jag använde även mobilt bredband hemma när det blev någon jättestor driftstörning och routern jag hade då tillät mig ansluta ett 3g-modem. Då fungerade allt precis som vanligt, fast lite långsammare.

 

En kollega har mobilt bredband i sin sommarstuga och råkar veta att dom tycker det fungerar fint.

 

Så överlag tror jag du inte kommer märka en så stor skilnad om du skaffar en 4g/5g-router istället för adsl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden är väl detta med kostnad/surfmängd.

"Obegränsad (mobil)surf" kan kanske bli dyrare?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju också på hur bra mottagningen är just där man bor.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det beror ju också på hur bra mottagningen är just där man bor.

Det är precis det som är knäckfrågan. Frågar man leverantören så säger de självklart att de har en bra täckning. Ofta inte speciellt sant. De kan också ha allt för många uppkopplingar mot din närmaste mast vilket medför låg hastighet och när det är riktigt illa tappad anslutning. Vad man kan göra som privatperson är att ladda ner en för ändamålet lämplig App till mobilen/paddan och söka runt i sitt närområde. Det finns även en del bra kartor på nätet som visar var leverantörerna har merparten av sina master. Kostnaden kan också vara en parameter att fundera över. Det är inte kul att tvinga sig själv att "bara" göra de viktigaste sakerna på nätet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...