Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mappgenväg?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Jag har en programvara för att "batchkonvertera" DWG-filer till PDF. I den programvaran fungerar dra & släpp för enskilda filer men inte för hela mappar.

Det finns en knapp för att välja in filer och väljer jag den kan jag använda mappar som är fäst i snabbåtkomst samt genvägar till andra mappar. Det finns även en knapp för att välja mapp. Om jag använder den ser jag inte snabbåtkomst och inga genvägar.

 

Finns det något trix för att komma runt detta? Ex. skapa någon specialmapp i Bibliotek eller liknande?

Jag skulle alltså vilja ha möjlighet att komplettera med fler genvägar till "skarpa" mappar att välja in.

 

image.png.1a4ac3de12b5f1272c7c3e291a3a1496.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Bara så jag förstår, du vill ha möjlighet att snabbt hitta vissa specifika mappar när du väljer "välj mapp" funktionen och får ett träd med mappar att välja mellan?

 

Windows hade tidigare en bibioteksfunktion där man kunde aggregera filer och mappar i, men den verkar ha försvunnit i Windows 10.

 

Det du kan göra är att skapa en symbolisk länk till din mapp, då kommer Windows se en mapp exempelvis på ditt skrivbord eller något annat ställe som går snabbt att klicka fram till.

 

Jag tror i din bild så är Downloads, downloadtemp, Favoriter osv möjligtvis din %userprofile% katalog, så där kan du lägga dina symboliska länkar antar jag.

 

https://www.makeuseof.com/guide-creating-symbolic-links-symlinks-windows-10/#:~:text=On Windows 10%2C you can set up symlinks,mklink command to create hard and soft links.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det fungerade fint bara jag till slut läste vad som faktiskt stod där, att man skulle använda växeln /D för en mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...