Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min granne påverkar mitt internet och jag hans!


gellandia
 Share

Rekommendera Poster

Så jag bor på landet.

Jag har en flaggstång med min router på 12m höjd. Haft dåligt internet innan men nu äntligt fått 50-100mbit.

 

Min granne kom till mig för han har samma problem. Jag erbjöd att han kunde sätta sin utomhusrouter ( Han har exakt likadan router samt även telenor mobiltbredband).

 

Nu plöstligt har vi bägge märkt att ifall jag laddar hem något påverkar jag hans internet och ifall han laddar hem, same shit med mitt.

 

Vi har även testat att ladda hem samtidigt och då ligger vi på 3-4Mbit. Stänger han av så skjuts jag direkt upp till 8-10Mbit. Sätter han igång nerladdning igen hamnar vi bägge på 3-4Mbit. Stänger jag av, så laddar han hem i 8-10Mbit, direkt när jag sätter igång min nerladdning sjunker han ner till 3-4Mbit och samma med mig. Bara för ni ska förstå hur det ligger till.

 

Så vi har exakt samma router, de sitter ca 50cm ifrån varandra. vi bägge har telenor.

 

Så hur löser vi detta? Just nu betalar vi för varsit bredband men delar på det...

 

 

Tacksam för alla tips. 

Jag är inte teknisk så tänk på att förklara barnvändligt så jag förstår ifall jag behöver ändra något i inställningar på routern.

Detta är vad vi bägge har

Kan Huaweis 4g-router ersätta fiber? Vi har testat (nyteknik.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ni kopplar upp er mot samma mast och med ett måttligt avstånd till den blir kanske uppkopplingen inte den bästa och ni delar då, som du märker, i praktiken på den lilla kapacitet som finns på den plätt på jorden där ni är.

 

Lite samma problem som det var med ADSL när det var på tapeten mer än idag. Oisolerade telekablar agerar mer eller mindre som en tjock kabel. Om ett helt kvarter kopplar upp sig samtidigt är det bandbredden på den kabeln som ska delas mellan alla.

 

Det jag tänka mig som ni skulle kunna göra är

* Separera era routrar så mycket som möjlig

* Sätta upp en stödantenn och rikta denna mot basstationen, försöka få en bättre signal. Bättre signal ger potentiellt med bandbredd.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som begränsar verkar vara Telenors kapacitet i den basstation som servar er två.

 

Precis som i ett hem. Har men en anslutning på 10 Mbit/s och två personer i hushållet samtidigt försöker ladda hem var sin stor fil från servrar med stor kapacitet så kommer det gå fortare om bara en av er försöker göra det samtidigt.

 

Mer drastisk  är kapacitetsbristen om man bara kan ringa nödsamtal dagtid, ringa vanliga samtal enbart mellan midnatt och fram till tidig morgon. Som jag hade i min lägenhet på den tiden med Comviq/Tele2.

 

Eller som två grannar i Skåne. En Maria anklagar den andra Lena (båda pensionärer) för att inte svara när hon Maria ringer Lena. Men Lena nekar hon svarar minsann alltid. Jag föreslår sittande vid samma köksbord som de två damerna att Maria ska ringa Lena. Vilket hon gör. Och vi hör alla från Marias telefon något i stil med "Abonnenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu (eller liknande)"

Lenas telefon ringer inte och Lena ser ut som ett frågetecken.

Lena sitter ju klar att svara bara det ringer på hennes telefon. Vilket det inte gör. Det ringer inte. Kapacitetsbrist. (Lena har Comviq/Tele2)

 

Men det verkar som Mobiloperatörerna vid kapacitetsbrist prioriterar bort svaga signaler först.

Så iden att sätta upp Riktantenner till Era två routrar tror jag på.

Då blir det några andra abonnenter med svagare signal som prioriteras ner.

Det andra alternativet (om det finns ?) är att en byter till en annan operatör med mer kapacitet.

Men det finns ju många ställen i Sverige där man ska vara glad att mobiltelefoni fungerar överhuvudtaget....när koppar nätet är rivet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ar-utan-telefoni-kalvefalls-gard-lagger-ned-verksamhet

eller

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fyra-ar-utan-fast-telefoni-problemen-kvarstar-1

 

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...