Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 11-gratis uppdatering


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

På min Windows 10-laptop finns nu på Windows update en gratis uppdatering till Windows 11. Kommer övriga installerade program mm att påverkas av en uppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att den uppdateringen ska fungera på samma sätt som de större uppdateringarna i Windows 10. Men några garantier finns ju inte vare sig mot att en uppdatering av Windows ställer till med problem eller att en uppdatering till Windows 11 gör det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen Ställa till problem är en sak men en annan är om uppdateringen medför samma konsekvenser som en nyinstallation av W11. För säkerhets skull gör jag dock en säkerhetskopia (spegling) av hela C-disken innan uppdateringen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt!

 

Det har hänt att en vanlig Windows-uppdatering har gjort att en del datorer inte kan komma igång efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanliga är att, när du får information om att uppdateringen kan påbörjas, du kan välja att behålla alla personliga filer, dokument och program eller rensa allt. Väljer du att behålla alla personliga filer, dokument och program kommer de program som är kompatibla med Windows 11 att fungera. Alla dina privat lagrade filer och dokument skall också finnas kvar.

 

Men en backup är alltid bra att göra ändå eftersom det kan gå fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
2021-11-03 14:28, skrev Cecilia:

Det är meningen att den uppdateringen ska fungera på samma sätt som de större uppdateringarna i Windows 10.

Ska uppdatera en dator till Windows 11 (den första jag gör det på) och funderade på hur uppdaterat Windows 10 först borde vara. Hittade följande och då är det väl inte något mer att fundera på (förutom sån't som backup, m m).
"Se till att Windows 10 är uppdaterad till version 2004 eller senare."
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.757094/ladda-ner-installera-windows-11


Datorn är nyligen inköpt. Tittade efter någon som hade Windows 11 förinstallerat, men hittade ingen som passade mig. På datorn som sen blev köpt är det 20H2 som är förinstallerat. Hämtade tillgängliga uppdateringar, och nästa funktionsuppdatering som sen föreslås är 21H1, inte den senaste 21H2. Så där verkar Windows Update ta en version i taget. Men på en annan dator, som inte uppdaterats längre än till 20H2 ser jag nu att 21H2 direkt föreslås för nästa funktionsuppdatering.


Men som jag fattar det behöver jag varken 21H1 eller 21H2, det går bra att direkt uppdatera till Windows 11, eller finns det någon fördel med att först uppdatera till senaste version för Windows 10. Har varken installerade program eller eget data som behöver "följa med". Men jag ska göra en imagefil av disken, så blir det enklare att återgå till 10:an ifall det skulle finnas anledning till det (i alla fall om tiden för att backa passerats).


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Ska uppdatera en dator till Windows 11 (den första jag gör det på) och funderade på hur uppdaterat Windows 10 först borde vara. Hittade följande och då är det väl inte något mer att fundera på (förutom sån't som backup, m m).
"Se till att Windows 10 är uppdaterad till version 2004 eller senare."
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.757094/ladda-ner-installera-windows-11

 

Jag har uppdaterat datorer till Windows 11 från såväl Windows 10 version 1511 som 1809 utan några som helst problem. Jag har gjort det manuellt genom att hämta Windows 11 som ISO och packat upp den på den dator som skall uppdateras.

 

Ser inga fördelar med att uppdatera Windows 10 först till en nyare version, eller den senaste. Ser bara nackdelen att det hela tar mycket längre tid än att gå till Windows 11 direkt.

 

Se till att ha drivrutiner för nätverkskort för Windows 11 tillgängligt utifall att Windows 11 inte har stöd för just det nätverkskortet som sitter i datorn.

Det underlättar när du hämtar nya drivrutiner för just Windows 11, om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag har uppdaterat datorer till Windows 11 från såväl Windows 10 version 1511 som 1809 utan några som helst problem. Jag har gjort det manuellt genom att hämta Windows 11 som ISO och packat upp den på den dator som skall uppdateras.

 

Ser inga fördelar med att uppdatera Windows 10 först till en nyare version, eller den senaste. Ser bara nackdelen att det hela tar mycket längre tid än att gå till Windows 11 direkt.

 

Se till att ha drivrutiner för nätverkskort för Windows 11 tillgängligt utifall att Windows 11 inte har stöd för just det nätverkskortet som sitter i datorn.

Det underlättar när du hämtar nya drivrutiner för just Windows 11, om det behövs.

Uppfattar det där som en ren installation (ingen uppdatering) men att man kan använda en licens som redan finns i datorn. Stämmer det så spelar det ju ingen roll från vilken version man utgår. Frågan var ifall det skulle finnas någon fördel med senare versioner än 2004 vid en uppdatering via Windows Update. Något tycks ju i alla fall användas från befintligt Windows, som finns först i 2004.


Hur fungerar metoden du/X-Men beskriver med redan installerade program (som inte är aktuellt för mig den här gången men kan vara bra att känna till). Vad skiljer metoden du/X-Men beskriver jämfört med punkt 4 i artikeln från PC för Alla (där en installationsassistent används). Där nämns inget om drivrutiner. Avser alltså inte hur hämtningen görs utan det om uppdatering eller ren installation.


Det jag tänkt mig är att utgå från Windows Update, där jag antar att befintliga drivrutiner används (och kanske uppdateras). Eftersom tipset var att se till att minst version 2004 finns installerad så betyder det rimligtvis att det finns något i den som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Uppfattar det där som en ren installation (ingen uppdatering) men att man kan använda en licens som redan finns i datorn. Stämmer det så spelar det ju ingen roll från vilken version man utgår.


Hur fungerar metoden du/X-Men beskriver med redan installerade program (som inte är aktuellt för mig den här gången men kan vara bra att känna till). 


Det jag tänkt mig är att utgå från Windows Update, där jag antar att befintliga drivrutiner används (och kanske uppdateras). 

1. Om du uppfattar min inlägg som att jag utför en "ren" installation är det en uppfattning som står för dig. Jag skrev att jag, på den befintliga datorn, hämtar ISO-filen för Windows 11, packar upp den och sedan startar installationen av Windows 11. Jag använder således Windows 11 medan Windows 10 körs på datorn. Ingen ren installation enligt mig. Istället för att gå en omständliga vägen via Windows Update "genar" jag genom att själv hämta det som behövs.

 

Licensnyckeln som ligger i Windows (i båda nämnda fallen är licensens köpt och ligger inte i BIOS) används av Windows 11 när installationen görs och blir klar.

Jag har testat att välja såväl "Behåll alla personliga filer och mappar" som att inte behålla något. I båda nämnda fallen körs allt i Windows 10.

 

"Ren" installation enligt mig är en installation på en disk som inte innehåller något operativsystem, alternativt att disken raderas under installationsprocessen.

 

2. Några enstaka program har slutat fungera i Windows 11 efter att uppdateringen är gjord. Men det är program som hängt kvar sedan Windows 7. Inga viktiga program som varit nödvändiga för användaren som inte gått att ersätta med nya.

 

3. Befintliga drivrutiner används även vid "min" metod. I de fall som Windows 11 har nyare drivrutiner har dessa installerats. I andra fall har de nyare drivrutinerna inte fungerat som de skall med den äldre hårdvaran. Det har i sin tur gjort att jag fått nedgradera drivrutiner för att få fart på hårdvaran (gäller i synnerhet äldre AMD-baserade grafikkort). 
 

Eftersom Windows 11 inte kan innehålla alla drivrutiner för all hårdvara behöver du ha tillgång till de som behövs för just den datorn du skall uppdatera. 
 

Windows 10 kommer att finnas som "Windows.old" när installationen är klar. Där finns drivrutiner för hårdvaran kvar som fungerar med Windows 10. I vissa fall fungerar de även i Windows 11. Skulle det vara så att drivrutin för hårdvara saknas går det att öppna "Windows.old" och testa om drivrutiner där fungerar.

 

För vissa äldre AMD-baserade grafikkort går det att "tvinga in" dessa i Windows 11 så grafikkortet går att använd (ett exempel är HD2600XT). 
 

Hoppas att detta förtydligande gör att du förstår att jag inte utfört någon "ren" installation från version 1511 och 1809. Jag har startat installation av Windows 11 medan datorn körs i Windows 10 där jag valt att behålla alla personliga "tillhörigheter".

 

Vad version 2004 skulle tillföra kan jag inte svara på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev X-Men:

1. Om du uppfattar min inlägg som att jag utför en "ren" installation är det en uppfattning som står för dig. Jag skrev att jag, på den befintliga datorn, hämtar ISO-filen för Windows 11, packar upp den och sedan startar installationen av Windows 11. Jag använder således Windows 11 medan Windows 10 körs på datorn. Ingen ren installation enligt mig.

I meningen efter om vad jag uppfattade det som skrev jag "Stämmer det så ..." vilket visar att jag inte alls var säker (men "uppfattningen" står jag förstås för 😁 ). Men då vet jag i alla fall din åsikt om det.


Så kan jag tänka mig att en installation skulle kunna startas inifrån ett befintligt OS på disken, men att installationen sen tar över, raderar på disken och sen gör en ren installation (d v s ingen uppdatering baserat på ett befintligt OS). Vet inte om det kan gå till så, men datorn startar ju om några gånger vid en installation så jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera.
 

8 timmar sedan, skrev X-Men:

"Ren" installation enligt mig är en installation på en disk som inte innehåller något operativsystem, alternativt att disken raderas under installationsprocessen.

Som jag ser det innebär en ren installation att operativsystemet installeras "rent", d v s utan att ett befintligt OS uppdateras. Det innefattar det du skriver men skulle eventuellt också kunna innefatta att ett befintligt OS raderas medan personligt data behålls. Program måste i så fall förstås installeras igen. Vet inte om någon installationsmetod fungerar så, men det är i alla fall min tanke om en ren installation.

 

8 timmar sedan, skrev X-Men:

Hoppas att detta förtydligande gör att du förstår att jag inte utfört någon "ren" installation från version 1511 och 1809. Jag har startat installation av Windows 11 medan datorn körs i Windows 10 där jag valt att behålla alla personliga "tillhörigheter".

Enligt min uppfattning skulle det du beskriver alltså kunna vara en ren installation (beroende på hur det befintliga OS:et hanteras, uppdateras eller raderas). Men det behöver inte utredas vidare, i alla fall inte för min del. 


Det jag var ute efter är när en uppdatering baseras på ett befintligt Windows 10, varför man då skulle utgå från minst 2004, som det står i artikeln. Men min dator har en nyare version så påståendet har ingen betydelse för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

I meningen efter om vad jag uppfattade det som skrev jag "Stämmer det så ..." vilket visar att jag inte alls var säker (men "uppfattningen" står jag förstås för 😁 ). Men då vet jag i alla fall din åsikt om det.


Så kan jag tänka mig att en installation skulle kunna startas inifrån ett befintligt OS på disken, men att installationen sen tar över, raderar på disken och sen gör en ren installation (d v s ingen uppdatering baserat på ett befintligt OS). Vet inte om det kan gå till så, men datorn startar ju om några gånger vid en installation så jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera.
 

Som jag ser det innebär en ren installation att operativsystemet installeras "rent", d v s utan att ett befintligt OS uppdateras. Det innefattar det du skriver men skulle eventuellt också kunna innefatta att ett befintligt OS raderas medan personligt data behålls. Program måste i så fall förstås installeras igen. Vet inte om någon installationsmetod fungerar så, men det är i alla fall min tanke om en ren installation.

 

Enligt min uppfattning skulle det du beskriver alltså kunna vara en ren installation (beroende på hur det befintliga OS:et hanteras, uppdateras eller raderas). Men det behöver inte utredas vidare, i alla fall inte för min del. 


Det jag var ute efter är när en uppdatering baseras på ett befintligt Windows 10, varför man då skulle utgå från minst 2004, som det står i artikeln. Men min dator har en nyare version så påståendet har ingen betydelse för min del.

Jag svarar i punktform då jag inte får min surfplatta till att dela upp citatet i delar.

 

1. Oj! Mitt svar kanske verkade lite "hårt", ser jag.  Det var inte meningen. 😀

Skillnaden mellan att köra installationen från en hämtad ISO-fil i befintlig Windows-installation och köra via Windows update är att det går snabbare när man hämtar själv. Windows update är segt.

 

2. Väljer du, under installationsprocessen, att inget skall sparas, kan du likna det vid en "ren" installation. Windows.old-mappen finns trots det i roten på C:/ när installationen är klar.

 

3. En "ren" installation av Windows innebär att inget sparas. Med det innebär att allt, även personlig data, tas bort. Jämför det med att installera på en rensad disk (nyinköpt, formaterad eller raderad på annat sätt). Så länge något från tidigare installation behålls är det inte en "ren" installation.

Se även punkt 2.

 

4. Beskrivningen jag ger är inte en "ren" installation. Installationen av Windows 11 medan Windows 10 körs, där valet är att behålla befintliga program och personlig data görs, innebär att det som går att flytta från Windows 10 till Windows 11 också flyttas. 
Något att tänka på är att Windows 11 installeras som om Windows 10 inte fanns. Windows 11 "importerar" det som behövs från Windows 10 när valet att behålla program och personlig data väljs.

Windows 11 "flätas" inte ihop med Windows 10. Det är två skilda system.

Se det som att du installerar Windows 11 på en dator som inte har något operativsystem.  Därefter installerar du de program du redan har i datorn med Windows 10 i din nyinstallerade dator samt flyttar över all personlig data. Du får mycket att göra.

 

När du väljer att uppdatera Windows 10 till Windows 11, där du väljer att spara allt, ser installationsprocessen att göra allt det du annars måste göra manuellt. Uppdatering till Windows 11 från Windows 10 är lika "ren" som vid en separat installation. Installationsprocessen gör allt jobb för dig. Det är en av orsakerna till att det tar betydligt längre tid att uppdatera än att utföra nyinstallation.

 

5. Jag vet inte om artikelförfattaren testat att uppdatera från en äldre Windowsversion. Jag har gjort det från såväl version 1511 som 1809 och har inte stött på problem eller konstigheter. Det har gått lika smärtfritt som när jag uppdaterade min flickväns dator, som hade en nyare version. Då jag inte stött på några problem med äldre Windows 10-versioner kan jag inte uttala mig om varför det är nödvändigt att ta det långa steget över en uppdatering av Windows 10 innan uppdatering till Windows 11 genomförs. 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag svarar i punktform ...

Bra redogörelse (det hela alltså, inte just punktformen), tack. Det dyker upp någon mer fundering i hjärnan om hanteringen, återkommer om det när jag får tid.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu läst artikeln du, ChristerE, länkar till i ett tidigare inlägg i denna tråd. Läst den, inte bara en gång utan fyra gånger. 
När jag läste artikeln tredje och fjärde gången ser jag det som jag fick en känsla av vid första läsningen, fast nu mycket tydligare.

 

Artikeln är från oktober 2021. Den skrevs i samband med att Windows 11 släpptes. 
Min uppfattning är att skälet till att uppdatera Windows 10 till version 2004 eller senare är för att trigga Windows Update till att erbjuda Windows 11. Så länge Windows 10 har en version lägre än version 2004 kommer inte Windows update att triggas så erbjudandet att uppdatera till Windows 11 sker via Update.

 

Det är så jag uppfattar artikeln och skälet till att Windows 10 skall ha version 2004 eller högre. Något annat skäl finns inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev X-Men:

Skillnaden mellan att köra installationen från en hämtad ISO-fil i befintlig Windows-installation och köra via Windows update är att det går snabbare när man hämtar själv. Windows update är segt.

👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-01 10:41, skrev X-Men:

Något att tänka på är att Windows 11 installeras som om Windows 10 inte fanns. Windows 11 "importerar" det som behövs från Windows 10 när valet att behålla program och personlig data väljs.

Windows 11 "flätas" inte ihop med Windows 10. Det är två skilda system.

Övrig information i inlägget är också bra, men det citerade är det centrala, det viktigaste. Sådant jag vill veta om vad som faktiskt händer vid "uppdateringen". Kan inte påminna mig att jag har sett den förklaringen någon annanstans.


Jag ser det som en ny ("ren" 😁) installation av Windows 11 men jag slipper att manuellt installera program och lägga till tidigare sparat personligt data. Om det är något jag vill få med i samband med "uppdateringen".


Men vad händer med drivrutiner? Med Windows förinstallerat vid köp av datorn så är det anpassat med nödvändiga drivrutiner för just den datorn. Tolkar jag informationen rätt så kan man behöva ha drivrutiner för 11:an tillgängliga även vid en uppdatering, inte bara vid en "ren" installation (t ex på en tom hårddisk). (Drivrutiner kommenterat i X-Mens inlägg den 30/1, men då fanns inte inlägget jag nu citerar från.) Antar att drivrutiner inte är något som "importeras" från 10:an (som program och personligt data). Kan ju också vara så att de vid en eventuell import inte skulle kunna fungera i 11:an.


Vad händer vid en uppdatering med diverse inställningar man gjort i 10:an? Följer de också med om man väljer att behålla program och personligt data? Om man endast väljer att ta med personligt data? Om man inte tar med program och personligt data, finns det då något val för att få med gjorda inställningar. Och då även skapade konton? Ett val handlar väl om att börja med att disken rensas (i alla fall partitionen med Windows på) och då finns förstås inget gammalt kvar.


Jag tänker mig (har tänkt mig) att en uppdatering bygger på något som redan finns, som det fungerar vid andra uppdateringar av Windows. Fast de funktionsuppdateringar som har kommit ett par gånger om året kanske mer fungerar som "uppdatering" till Windows 11. Fast då är det ju fortfarande Windows 10 och det blir rimligtvis inga problem med att t ex nya drivrutiner skulle behövas.

 

 

23 timmar sedan, skrev X-Men:

Artikeln är från oktober 2021. Den skrevs i samband med att Windows 11 släpptes. 
Min uppfattning är att skälet till att uppdatera Windows 10 till version 2004 eller senare är för att trigga Windows Update till att erbjuda Windows 11. Så länge Windows 10 har en version lägre än version 2004 kommer inte Windows update att triggas så erbjudandet att uppdatera till Windows 11 sker via Update.

 

Det är så jag uppfattar artikeln och skälet till att Windows 10 skall ha version 2004 eller högre. Något annat skäl finns inte. 

Tror du har helt rätt där. Hittade nyss följande, som inte är riktigt samma sak men där tekniken väl kan höra ihop med en uppdatering till Windows 11. Där står i alla fall "In versions of Windows 10 prior to version 2004 ..."

Lär dig hur du börjar om med en ren installation av Windows

Länken finns att hitta i Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning.

 

Samma text börjar:
"Resetting your PC lets you perform a clean reinstallation and update of Windows while keeping your personal data and most Windows settings intact."
Hmm ...
 

 

Tills sist lite om ord och begrepp:
De har inte alltid helt uppenbara betydelser, men förstås bättre om man vet lite om sammanhangen. Ta t ex "flytta filer", flyttas en fil inom en partition så flyttas egentligen inte datat, det är bara "innehållsförteckningen" i filsystemet som ändras. "Flyttas" filen till en annan partition eller till en annan disk så kopieras filen till den nya platsen följt av en radering på den ursprungliga (där det egentligen bara handlar om en radering i "innehållsförteckningen"). Bara en reflektion i samband med "ren" installation och "uppdatering".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-02 15:52, skrev ChristerE:


Men vad händer med drivrutiner? Med Windows förinstallerat vid köp av datorn så är det anpassat med nödvändiga drivrutiner för just den datorn. Tolkar jag informationen rätt så kan man behöva ha drivrutiner för 11:an tillgängliga även vid en uppdatering, inte bara vid en "ren" installation (t ex på en tom hårddisk). (Drivrutiner kommenterat i X-Mens inlägg den 30/1, men då fanns inte inlägget jag nu citerar från.) Antar att drivrutiner inte är något som "importeras" från 10:an (som program och personligt data). Kan ju också vara så att de vid en eventuell import inte skulle kunna fungera i 11:an.

 

Bara för att kunna ge dig besked har jag ägnat tid åt att testa vad som händer med drivrutiner. Jag har kört med två moderkort, dels mitt nyaste, som är ett Z590-baserat kort, dels med ett gammalt kort (inom datorvärlden är 5-7 år gammalt).

 

Windows 11 innehåller så mycket drivrutiner till moderna moderkort att mitt moderkort i princip fick alla nödvändiga standarddrivrutiner. Ingen hårdvara i Enhetshanteraren med varningstriangel.

Däremot saknar Windows 11 en massa drivrutiner till mitt gamla moderkort.

 

 

2136427018_1.Enhetshanteraren.JPG.4a36974265b0558e7335d5dc05d55de9.JPG

 

Så här ser det ut i Enhetshanteraren med Windows 10 version 1511 och inga dedikerade drivrutiner installerade.

 

1183056670_3.Enhetshanteraren.JPG.f4a8b708c0b2289332da2b3139e2a88e.JPG

 

Så här ser det ut under Systemenheter i Enhetshanteraren med Windows 10 version 1511 och inga dedikerade drivrutiner installerade.

 

1063406329_1.Enhetshanteraren.JPG.0c4dd5e7b20fc0404914a66ff626ecdd.JPG

 

Så här ser det ut i Enhetshanteraren med Windows 10 version 1511 med vissa dedikerade drivrutiner installerade.

 

 

259970086_2.Enhetshanteraren.JPG.e1fd9b286ef0abdda81f0fdaccdbc0a9.JPG

 

Så här ser det ut under Systemenheter i Enhetshanteraren med Windows 10 version 1511 med vissa dedikerade drivrutiner installerade.

 

Jag installerade inte alla drivrutiner för det tar sin tid. Det här är bara ett test för att visa vad som händer vid en uppdatering till Windows 11.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-02 15:52, skrev ChristerE:


Men vad händer med drivrutiner?

 

Här är svaret på vad som händer med drivrutiner vid uppdatering till Windows 11.

Notera att jag gjort uppdatering, ingen nyinstallation. Jag har valt att behålla personliga filer och mappar. Inte har jag i efterhand valt att installera drivrutiner på nytt.

 

1881019446_1.Enhetshanteraren.JPG.a9c2be480ab45f881f415b46507d3b73.JPG

 

Så här ser det ut i Enhetshanteraren med Windows 11 version 21H2 och inga dedikerade drivrutiner installerade i förväg i Windows 10. Här syns det att Windows 11 inte har några drivrutiner som passar all hårdvara på moderkortet.

 

 

1569391729_3.Enhetshanteraren.JPG.a378cfe36d2cf75ca2a52c295e3e4aff.JPG

 

 

Så här ser det ut under Systemenheter i Enhetshanteraren med Windows 11 version 21H2 och inga dedikerade drivrutiner installerade i Windows 10 före uppdateringen. Här syns det på nytt att Windows 11 inte har några drivrutiner som passar all hårdvara på moderkortet.

 

2076200296_1.Enhetshanteraren.JPG.abd99e5d7054b602d492d30a16d00b5d.JPG

 

 

 

å här ser det ut i Enhetshanteraren med Windows 11 version 21H2 med vissa dedikerade drivrutiner installerade i Windows 10 före uppdateringen. Här syns det att drivrutinerna som installerades i Windows 10 också följer med till Windows 11 vid uppdateringen.

 

 

736615606_3.Enhetshanteraren.JPG.8279e8314318844282f47ab171dbc0a9.JPG

 

Så här ser det ut under Systemenheter i Enhetshanteraren med Windows 11 version 21H2 med vissa dedikerade drivrutiner installerade i Windows 10 före uppdateringen. Även här syns det att drivrutiner som passar i Windows 10 samt Windows 11 importeras med vid en uppdatering från Windows 10 till Windows 11.

 

Svaret på frågan vad som händer med drivrutinerna vid uppdatering är att så länge drivrutinerna är kompatibla med Windows 11 följer de med.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-09 13:43, skrev X-Men:

Bara för att kunna ge dig besked har jag ägnat tid åt att testa vad som händer med drivrutiner.

 

2022-02-09 13:54, skrev X-Men:

Svaret på frågan vad som händer med drivrutinerna vid uppdatering är att så länge drivrutinerna är kompatibla med Windows 11 följer de med.

 

image.png.c573993497b44b01f6aa139c14528b41.png

 

Fantastiskt arbete, här räcker inte det vanliga gilla / tummen upp.


Har sällan behövt krångla med drivrutiner så bara bilderna säger mig inte så mycket, men med förklaringen sist i det senaste inlägget så är jag med på tåget.


Tycker min uppfattning om hur en uppgradering går till stämmer med förklaringarna i dina tidigare inlägg, t ex:
"Något att tänka på är att Windows 11 installeras som om Windows 10 inte fanns. Windows 11 "importerar" det som behövs från Windows 10 när valet att behålla program och personlig data väljs.
Windows 11 "flätas" inte ihop med Windows 10. Det är två skilda system.
Se det som att du installerar Windows 11 på en dator som inte har något operativsystem."


Och som jag uppfattar det gäller det också drivrutiner. Valen vid en uppgradering handlar om personligt data och program, för drivrutiner finns det rimligtvis ingen anledning till att välja bort dem, de följer helt enkelt med (om kompatibla).


Det om en "ren installation" handlar nog mest om hur man uttrycker sig (jag uttrycker mig 😁). När jag kollat runt på nätet så avser "clean installation" i de allra flesta fall att man börjar från en tom partition/disk, eller att processen börjar med en radering.


Ser också att många texter inte använder ordet uppdatera utan det står om att uppgradera, från t ex Windows 10 till Windows 11. Med uppdatering avses oftast t ex de uppdateringar som görs lite nu och då för respektive Windowsversion. Återupptäckte också begreppet "In-Place installation", som jag tycker tydliggör att man startar inifrån en befintlig Windowsinstallation.


Här kommenteras för och nackdelar med en ren installation vs en uppgradering. En ren installation kräver mer arbete medan en uppgradering är enklare att göra men att en del gammalt skräp kan bli kvar i Windows.

Clean Install vs Upgrade? Which is the best option for you? (turnkeypoint.com)

 

Tror inte att X-Men hittar något nytt i guiden, men tar med den här länken också ifall någon finner den intressant. Tycker den guiden ser rätt komplett ut.

The Ultimate Guide to Installing Windows 11 | Petri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna uppdatering var mycket snällare än den från 7:an till 10:an..funkade efter 15 minuter var man igång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2022-01-30 22:22, skrev ChristerE:

Ska uppdatera en dator till Windows 11 (den första jag gör det på) och funderade på hur uppdaterat Windows 10 först borde vara.

 

2022-02-01 10:41, skrev X-Men:

Något att tänka på är att Windows 11 installeras som om Windows 10 inte fanns. Windows 11 "importerar" det som behövs från Windows 10 när valet att behålla program och personlig data väljs.

Windows 11 "flätas" inte ihop med Windows 10. Det är två skilda system.

Se det som att du installerar Windows 11 på en dator som inte har något operativsystem.

Det har gått några veckor men nu är Windows uppgraderat. X-Mens information (citerad ovan) är väldigt bra, förklarar hur versionerna förhåller sig till varandra och vad 11:an använder från 10:an. Begreppet "In-Place installation" (se tidigare inlägg) beskriver också förfarandet i relation till en "ren" installation på en "tom disk".


Windows 11 behöll också det tidigare skapade lokala kontot. Inga dumheter om att något Microsoftkonto skulle behövas. Men man får se upp, i diverse sammanhang kommer Microsoftinloggningar att behållas aktiva om man inte väljer bort det. T ex efter att Officeprogram i 365-abonnemang installerats (Word och Excel, m fl), då inloggning till OneDrive kan bli kvar (om jag minns rätt), liksom inloggning för webbläsaren Edge, m m. Programmen i 365-abonnemanget kan förstås vara bra att hålla inloggade, för att prenumerationen ska fungera som tänkt.


Windows Update visade att datorn uppfyllde kraven för Windows 11, men möjligheten att ladda ned och installera dröjde. Hade kanske gjort så ändå, men då hämtade jag "Media Creation Tool för Windows 11", skapade en iso-fil, dubbelklickade på filen som då monterades som en DVD-skiva och startade setup.exe från den skivan. Enkelt och smidigt.

Download Windows 11 (microsoft.com)

 

Efter uppgraderingen fanns "Funktionsuppdatering för Windows 10, version 21H2 är tillgänglig." i Windows Update. Lite märkligt tyckte jag, den uppdateringen behövde ju inte importeras från 10:an (eller hämtas av WU). 


Så gick det inte att kolla "Windows-säkerhet", i Inställningar > "Sekretess & Säkerhet". Det visades då i stället ett meddelande om att en ny app för "Windows Defender-länk" behövdes. Hittade en lösning till det, strängen från den svenska sidan (websetnet.net) fungerade inte men det gjorde den från windowslatest.com.

Windows 11 bug breaks Windows Security app, but there's a fix (windowslatest.com)

Windows 11 buggavbrott Windows Säkerhetsapp, men det finns en fix – WebSetNet

 

(Att det tagit lite tid beror på problem med att göra en imagefil före uppgraderingen, av den nya datorn. Men det hör inte hemma i den här tråden, kanske kommer inlägg om drivrutiner i en annan tråd, vid tillfälle.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2022-03-24 15:52, skrev ChristerE:

Windows 11 behöll också det tidigare skapade lokala kontot. Inga dumheter om att något Microsoftkonto skulle behövas.

Blev något förvånad att uppgraderingen inte försökte tvinga mig till ett Microsoft-konto, men säg den lycka som varar ...


Efter några dagar visades följande, "Nu gör vi klart konfigureringen av enheten", efter datorstart men före inloggning, med valen "Påminn mig om 3 dagar" och "Fortsätt". Det är samma information som X-Men skrivit om, som kommit i samband med en ren installation.

Snart kommer Windows 11 Pro kräva ett Microsoft-konto - Nyheter från PC för Alla - Eforum (idg.se)


Det finns en del sätt att slippa använda ett Microsoft-konto. Det enklaste är att först göra ett, sen skapa ett lokalt konto och sen ta bort Microsoft-kontot. Det finns också tips om hur man helt undviker att skapa Microsoft-kontot. Men min uppgradering blev ju genomförd utan behov av att alls behöva skapa något konto, och ett lokalt konto har jag redan, fanns kvar efter uppgraderingen.


När det här hände så valde jag att bli påmind om 3 dagar, för att söka information om den här varianten. Men har inte hittat något, inte än i alla fall. När konfigureringen kommer igen får jag väl testa med att gå vidare och se vad som händer. Ett lokalt konto finns redan, som sagt, så att använda trixen för att göra ett lokalt konto gör rimligtvis ingen nytta. Vill ju bara slippa frågan om att skapa ett Microsoft-konto.


Den första av artiklarna nedan finns med i tråden länkad till tidigare i inlägget. De andra två har jag hittat senare.

Can I run Windows 11 without a Microsoft account? (xda-developers.com)

Using Windows 11 Without Microsoft Account: Everything You Need to Know (nerdschalk.com)

How can I set up Windows 11 to use a local account? 3 ways to bypass a Microsoft login - The Big Tech Question

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev ChristerE:

Blev något förvånad att uppgraderingen inte försökte tvinga mig till ett Microsoft-konto, men säg den lycka som varar ...

 

Uppgradering från Windows 10 Home till Windows 11 Home kräver inte ett Microsoftkonto om ett lokalt konto redan är skapat i Windows 10 Home.

Det är bara när Windows 11 Home installeras (så kallad ren installation) som kravet på ett Microsoftkonto krävs.

Att Microsoft skickat ut uppdatering till såväl W11 Home som Pro som kräver Microsoftkonto för att färdigställa uppdateringen är något som du nu också fått uppleva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-04 16:15, skrev X-Men:

Uppgradering från Windows 10 Home till Windows 11 Home kräver inte ett Microsoftkonto om ett lokalt konto redan är skapat i Windows 10 Home.

Det är bara när Windows 11 Home installeras (så kallad ren installation) som kravet på ett Microsoftkonto krävs.

Så verkar det alltså helt klart vara. Har googlat en hel del inför den uppgradering jag gjort men kan inte påminna mig att jag sett någon information om hur det fungerar vid en uppgradering, då när ett lokalt konto redan finns. Går att hitta flera tips om att undvika ett Microsoft-konto vid en installation (då en "ren installation"), men någon kommentar angående konton vid en uppgradering har i alla fall jag inte sett.

 

2022-04-04 16:15, skrev X-Men:

Att Microsoft skickat ut uppdatering till såväl W11 Home som Pro som kräver Microsoftkonto för att färdigställa uppdateringen är något som du nu också fått uppleva.

Inte heller detta har jag sett kommenterat någonstans. Gör man en "ren installation" och då använder något "trix" för att undvika Microsoft-konton så skrivs det att man sen kan fortsätta använda datorn utan att sen någon gång vara tvungen att göra ett Microsoft-konto. Det kan förstås ändras av Microsoft, men flera av de artiklar jag länkat till här i tråden, och i en annan, är skrivna för bara någon/några månader sedan.


Läggs det ner tid på att skriva instruktioner om att undvika Microsoft-konton vid installationer ("rena installationer") så är det lite märkligt om man inte ens kommenterar att Microsoft-konton kommer att krävas om ett tag, för t ex en uppgradering. Eller så har jag helt enkelt missat sådan information.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-04 02:24, skrev ChristerE:

Efter några dagar visades följande, "Nu gör vi klart konfigureringen av enheten", efter datorstart men före inloggning, med valen "Påminn mig om 3 dagar" och "Fortsätt". Det är samma information som X-Men skrivit om, som kommit i samband med en ren installation.

Snart kommer Windows 11 Pro kräva ett Microsoft-konto - Nyheter från PC för Alla - Eforum (idg.se)

2022-04-04 16:15, skrev X-Men:

Att Microsoft skickat ut uppdatering till såväl W11 Home som Pro som kräver Microsoftkonto för att färdigställa uppdateringen är något som du nu också fått uppleva.

 

Ibland ser man inte skogen för alla träden (hoppas uttrycket passar här). I alla fall, den konfigurering vi skrivit om i de senare inläggen handlar inte om att behöva göra ett Microsoft-konto för inloggning i datorn. Det är en konfigurering som dyker upp då och då, så även i Windows 10.


Har väntat på att den ska dyka upp igen, i datorn där jag valde "Påminn mig om 3 dagar", för att se vad som händer om man väljer "Fortsätt" (men har inte kommit där än). Så slog det mig att den här konfigureringen ju inte nödvändigtvis har med inloggning till datorn att göra.


Går man vidare, med "Fortsätt", så kan man enkelt välja "Nej" (fast kanske inte så formulerat) för alla alternativ (i alla fall i Windows 10). Eller så stänger man helt enkelt av förslagen, så slipper man se dem sen.


I Windows 10:
Inställningar > System > Meddelanden och åtgärder
Avmarkera "Ge förslag på hur jag kan slutföra konfigurationen av min enhet för att få ut mesta möjliga av Windows"

Inaktivera meddelanden om enhetskonfiguration (microsoft.com)

Why am I getting this "Let's finish setting up your device" blue screen? - Microsoft Tech Community

 

I Windows 11:
Inställningar > System > Aviseringar
Avmarkera "Ge förslag på hur jag kan konfigurera min enhet"

How to Disable the "Let's Finish Setting Up Your Device" Screen in Windows 11 (makeuseof.com)

Enable or Disable Let's finish setting up your device in Windows 11 Tutorial | Windows 11 Forum (elevenforum.com)

 

Den här konfigurationen skrivs det också om i följande tråd, i den när det gäller Windows 10.

"Nu gör vi klart konfigureringen av enheten". Vad då? Det är ju gjort för länge sen redan. - Windows 10 - Eforum (idg.se)

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...