Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkoppling DVD mm


Anettejt
 Share

Rekommendera Poster

Har i dag ej längre bild på min gamla Samsung dvd sh853 efter att svt gjort om allt till hd. 

Använder boxen till att spela in med. 

Teven fungerar, har även en separat mottagare, en Samsung dcb b270z.

Kan jag på något sätt få min box till att spela in kanaler från antingen teven eller den andra mottagaren? 

Och hur skall jag isf koppla det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Inkoppling DVD mm

Du kan test SCART från din digitalbox till din DVD. Övre, outnyttjade, porten på DVDn ser ut att kunna ta emot signal.

 

Det gäller ju dock att digitalboxen sänder ut en ren signal på SCART som inte är kopieringskydd på sig men värt att testa.

Från TVn kan de gå på liknande vid men då måste du givetvis titta på den signal du ska spela in.

 

 

Eller om du har en modern TV kanske det går att ansluta en hårddisk direkt till den för att spela in?

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev X-Men:

Signal via SCART är analog och har inget kopieringsskydd.

Nja, inte helt sant, det kan finnas gamla hederliga macrovision (heter det väl) som lägger på ett lager på signalen som kan störa inspelningsenheter.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Monshi:

Nja, inte helt sant, det kan finnas gamla hederliga macrovision (heter det väl) som lägger på ett lager på signalen som kan störa inspelningsenheter.

Nu har jag lärt mig något nytt. Ända sedan jag började jobba med ljud- och bildapparater har jag fått lära mig att SCART inte är kodad. Har aldrig stött på något sådant heller. Ser på nätet att det finns ett system för analogt kopieringsskydd också.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad förstår så har in kommande signal via en vanlig antenkabel . 

Då behöver mottagaren av nya modell så klara ta mot 

Det går läsa om på kjell.com  ( hur fungera det ) https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/digital-tv-mottagare/digital-tv-box

 

Obs det hända du få gång denna kanaler .. varför då..

Att göra ny kanalsöknig på din dvd spelare. 

Sen jag rekommendera att för söker använda dig av hdmi kablar .  Mellan dina enheter.   Du  kom uppleva bättre bilder på tv 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du undrar varför jag vill ha igång min dvdbox?

Jo för att det sitter en hårddisk i den som jag använder för att spela in program med. 

Ser alla program när jag vill och kan spola förbi all reklam.

Givetvis har jag gjort kanal sökningar, men eftersom den bara stödjer mpeg 2 så är det kört. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Monshi:

Du kan test SCART från din digitalbox till din DVD. Övre, outnyttjade, porten på DVDn ser ut att kunna ta emot signal.

 

Det gäller ju dock att digitalboxen sänder ut en ren signal på SCART som inte är kopieringskydd på sig men värt att testa.

Från TVn kan de gå på liknande vid men då måste du givetvis titta på den signal du ska spela in.

 

 

Eller om du har en modern TV kanske det går att ansluta en hårddisk direkt till den för att spela in?

 

Jo det gick faktiskt efter lite jobb med att få Dvdspelaren till att förbise den egna mottagaren.

Men det verkar som om den mottagaren med är för gammal. 

Men funkade gjorde det, så tack.

Skall se senare ikväll om jag inte kan koppla dvdboxen direkt till teven istället eftersom den stödjer hdtv. 

Vilken bör kopplas via HDMI i första hand då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dina bilder så är HDMI på teven en ingång och den på DVD en utgång så du kan inte använda HDMI för en signal som ska gå från teven till DVD. Troligen är du då hänvisad till SCART men kolla manualerna för apparaterna.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Enligt dina bilder så är HDMI på teven en ingång och den på DVD en utgång så du kan inte använda HDMI för en signal som ska gå från teven till DVD. Troligen är du då hänvisad till SCART men kolla manualerna för apparaterna.

Attans. Jag köpte en ny HDMI kabel idag. Nåja jag får väl ha den till nått annat.

Hopprep? Nja lite kort.

Jag får tänka lite på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda HDMI-kabeln för att koppla datorn till teven för att få en extra stor skärm ;)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Du kan använda HDMI-kabeln för att koppla datorn till teven för att få en extra stor skärm ;)

Dom är såklart redan ihopkopplade. 😉

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vad jag kan se av din TVs baksida så ser det inte ut som att det finns något utsignal.

 

Tyvärr, teknik åldras och ofta i språng. Du får nog satsa på något nytt.

 

Idag med alla play-tjänster känns inspelning lite förlegat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Monshi:

Av vad jag kan se av din TVs baksida så ser det inte ut som att det finns något utsignal.

 

Tyvärr, teknik åldras och ofta i språng. Du får nog satsa på något nytt.

 

Idag med alla play-tjänster känns inspelning lite förlegat.

 

Jag bryr mig faktiskt inte om, om det är förlegat eller ej.

Med de gratis play-tjänsterna så har du reklam, med min gamla förlegade metod slipper du den.

Jag tittar väldigt sällan på teve, och jag försöker hitta lösningar på det jag har i första hand.

Pengar kan jag lägga på min dator, men teven är inget jag prioriterar högt. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Strima från daton . Och sen se på tv .  Är bra lösning 

Läs inlägget ovanför ditt en gång till så kan du nog förstå att det i det här fallet inte är en bra lösning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-29 20:10, skrev Monshi:

Av vad jag kan se av din TVs baksida så ser det inte ut som att det finns något utsignal.

 

Det finns en digital optisk utgång. Inte användbart?

 

Jag lyckades faktiskt spela in från tevens mottagare genom att ställa boxen i V1 läge.

Nackdelen är att det endast funkar om teven är igång, vilket inte blir en bra lösning.

 

Vet inte vad jag skall göra nu.

Köpa ny inspelningsbar box då min faktiskt har många år på nacken.

Köpa en ny mottagare och köra med den gamla boxen.

Behöver ha en billig lösning, så byter helst inte teve i nuläget, och en större har jag ändå inte plats med. 

 

Teven har usb och visst kan jag tanka hem via datorn och föra över, men nu pratar vi om enstaka serier på ettan och tvåan. 

Eller helt enkelt börja titta mer på play..

 

Råd någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optiska utgången är för digitalt ljud enbart. Har du en hemmabio kan denna användas för flerkanalsljud till den.

 

Men kul att det gick att spela in men, som du säger, inte praktiskt.

 

Alternativen är då de som nämnts och du får välja från dina behov. Om SVT så fungerar SVT-play och en chromecast mycket bra ihop, om du har netflix/hbo/boxer play (mfl) likaså. Som sagt tycker jag att play-tjänster räcker MEN om man vill se program på någon av betalkanalerna kan man inte alltid hoppa över reklamen/alla program finns inte i play-tjänsterna.

 

Du har inte sagt det explicit men jag har antagit att det är via marksänd TV du har emot din signal. Att du antingen titta bara på fria kanalerna eller att du har ett avtal med Boxer, ett TV-paket.

Digitalboxar med hårddisk är inte helt vanliga idag, oftare är att det finns hybridboxar som tar emot TV via (vald) signal och har inbyggda playtjänster som går via internet.

Exempelvis, för marksänt

https://www.boxer.se/tv/hardvara/boxer-tv-hub

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Monshi:

 

Du har inte sagt det explicit men jag har antagit att det är via marksänd TV du har emot din signal.

Du har så rätt så. Och jag har bara gratis kanaler. 

Hittade några beg boxar på blocket som det lutar åt att köpa för som du säger är dom svåra att hitta nya. 

Den Samsung box jag har i dag är från boxer och den har funkat bra i alla år. 

 

Tack för svar. 🌷

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera bara att boxen MÅSTE ha stöd för DVB-T2 och MPEG4. Finns säkert en del som säljer begagnade boxar som inte har stenkoll på det.

Det är den ändringen som gjort att din nuvarande box inte räcker till.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-31 08:01, skrev Monshi:

 

Förklara för mig så jag begriper.

Har hittat t.e.x denna begagnad: https://www.webhallen.com/se/product/129429-Pace-TDS865NV-HD-320GB-HDD-Viasat

 

Varför fungerar inte den till marksända gratiskanaler?

Är den spärrad eller kodad på något sätt?

Inget som går att låsa upp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den digitalboxen är för DVB-S där S står får Satellit.

Dvs ta emot via parabol så den fungerar inte.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-31 12:42, skrev Anettejt:

Samsung box

Har någon nummer .. något liknande på box ..  

Så kan få fram info box .  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...