Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel vid installation av spel, IS-FC05


Noll_koll
 Share

Rekommendera Poster

Min dotter skulle uppdatera fortnite igår och efter det vill det sig inte. Vi har checkat av internets alla punkter gällande den här felkoden. Efter en av sökningarna i datorn kommer det fram att det är fel på någon maskinvara. Vad jag förstår efter alla googlingar kan det ha med RAM-minnet att göra. Men det som är konstigt är att det gick att installera ett annat spel imorse, men fortfarande inte fortnite. 
Det är en gammal speldator och jag har ingen som helst kunskap gällande detta. Är en ny dator den enda utvägen?

tacksam för hjälp.

/S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

När jag googlar får jag indikation på att det kan vara fel på installationsfilen. Man behöver verifiera detta genom att kontrollera checksumman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte helt trivialt att "kontrollera checksumman" på en standard windowsdator. Plus att man måste veta hur checksumman ska se ut för att kunna kontrollera den.

 

Det enklaste är kanske att försöka ladda ned filen på nytt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ja sorry, jag har suttit med det här sen 7 imorse. Den första felkoden jag fick pekade på att jag skulle köra Windows memory diagnostic och så gjorde jag nån sökning via en kod som jag skrev in i start fältet. Där kom det upp att det är fel på maskinvara. Efter att jag prövat alla instruktioner och sökningar jag fick på nätet så har jag provat flera gånger till. Det här är den senaste felkoden. Då måste något av det jag gjort då fungerat så att koden ändrats. Haha jag orkar inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev X-Men:

Vad har ni för grafikkort?

Jag vet inte alls vad hon har nu men grafikkortet är relativt nyinsatt samt en större hårddisk, just för att hon skulle kunna spela fortnite. Och det har funkat kanon ända tills igår kväll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om grafikkortet är nyligen isatt är det inte säkert det stöder Fortnite.

Stödet för äldre versioner togs bort i våras. Har spelet inte uppdaterats sedan dess kan det vara en förklaring.

 

Du kan i Enhetshanteraren se vilken typ av grafikkort (krets) som finns i datorn.

Alternativt öppnar du lådan och kikar eller kör Belarc Advisor som avslöjar det mesta (även licensnycklar) i datorn.


 

https://www.belarc.com/products_belarc_advisor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Noll_koll:

Det är en äldre dator så jag tror inte det är värt det. 
ja, vi testade det och då står det fel på maskinvara

Okej, om minnesdiagnostiken säger att det är fel på hårdvaran så kan  det vara fel på ett RAM-minne. Vet du var minnena sitter på moderkortet?

Har du ett ESD-skydd (band kring handleden som fästs i datorn när man ska göra något i den)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-10-25 15:11, skrev Cecilia:

Okej, om minnesdiagnostiken säger att det är fel på hårdvaran så kan  det vara fel på ett RAM-minne. Vet du var minnena sitter på moderkortet?

Har du ett ESD-skydd (band kring handleden som fästs i datorn när man ska göra något i den)?

Nej jag vet inte vart minnena sitter och jag har inget ESD-skydd då jag fick hjälp med att fixa upp datorn när vi bytte grafikkort och satte in ny hårddisk av en som kunde sånt. Vi fick igång så att det gick att spela häromdagen men efter en dag var det samma igen. Vet inte om det kan konstatera eller utesluta problem med RAM?

Om man ska byta RAM-minnet, vad kostar det ungefär? Är det värt när det är en äldre speldator eller bör jag spara ihop till en ny åt henne? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 GB RAM verkar kosta från ungefär 300 kr upp till 1000 kr beroende på sort verkar det som vid en snabbkoll på prisjakt.

 

Kan du få hjälp av någon kunnig igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

8 GB RAM verkar kosta från ungefär 300 kr upp till 1000 kr beroende på sort verkar det som vid en snabbkoll på prisjakt.

 

Kan du få hjälp av någon kunnig igen?

Ok! Kanske kan få hjälp, annars får jag fixa det på ngt sätt ändå. Tack snälla för hjälpen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok du köper nya minnen, var noga med att du köper rätt modell och minnen som är kompatibla med moderkort och processor.

Du skriver att datorn är en gammal speldator. Därmed kan datorn vara utrustad med DDR2- , DDR3- eller DDR4-minnen, beroende på just hur gammal den är.

 

Minneshastigheten är också av vikt så att moderkortet stöder hastigheten.

Ytterligare en parameter är om minnen skall vara med eller utan ECC-stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Noll_koll:

Ok! Kanske kan få hjälp, annars får jag fixa det på ngt sätt ändå. Tack snälla för hjälpen! 

Folk här i forumet kan hjälpa dig med att till att börja med undersöka om det hjälper att ta bort ena minneskortet (om du har två), hitta rätt sorts minnen och montera dem. Om nu någon inte kan hjälpa dig på plats.

 

Bara att säga till :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...