Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skadedjur?


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Vad är det för flugor jag har i köket, och framfört allt, hur blir jag av med dem?

De är mycket små flugor, kan inte vara mer än 2 mm långa, gråa, och samlas i grupper.
Det vistas på blanka, vita ytor, kaklet ovanför spisen. Dörrposter, kylskåpsdörren, vattenkokaren (av vit plast) och även kabeln till denna, samt fönsterposten. Någon enstaka på skåpluckorna men aldrig på den vita väggen.
 

Jag hade dem tidigare i somras. Jagade och smällde dem med tidningspapper, disktrasa, hushållspapper.  Några lyckades jag få död på, men när jag vände mig om hittade en samling på en annan dörrpost.

Hade en flaska gammal Radar som jag sprutade överallt, vet inte om det hjälpte. Tvättade alla ytor i köket (de finns bara i köket) med en blandning av vatten, diskmedel och ättika. Vet inte om det hjälpte men efter ett par veckor var de borta. Nu är det oktober och de är tillbaka, först ett par och sedan fler och fler.

Jag har aldrig mat framme i köket, inte ens frukt eller grönsaker, allt förvaras i kylen. Så sent som i förra veckan genomfördes högtrycksspolning av stammarna, även köksvasken så där kan inte finnas någon näring om de nu är mat de är ute efter.

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fruktrester i soppåsen?

För det skulle kunna vara någon sorts fruktfluga (typ bananfluga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som Cecilia säger en slags blomflugor. Hos mig dyker de upp varje sensommar/höst. Jag tycker mig ha märkt att de kommer från blomjorden då det är där de flesta flyger runt. Vet inte om det beror på att jag är riktigt dålig på att byta jorden? Vet inte hur ofta man ska göra det, tror det var 10 år sen sist på de fåtal växter jag har.
Man kan ordna till en riktig massaker med lite honung, 1dl vatten, en skvätt vinäger och till sist en liten, liten droppe diskmedel i ett glas. Droppen med diskmedel tar bort ytspänningen på vattnet och de drunknar helt enkelt. Jag har använt äppelcider och rödvindvinäger. Efter nån vecka är de borta.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Hakinger:

Det är som Cecilia säger en slags blomflugor. Hos mig dyker de upp varje sensommar/höst. Jag tycker mig ha märkt att de kommer från blomjorden då det är där de flesta flyger runt. Vet inte om det beror på att jag är riktigt dålig på att byta jorden? Vet inte hur ofta man ska göra det, tror det var 10 år sen sist på de fåtal växter jag har.

Sorgmyggor är en annan sorts insekt (blomflugor ytterligare en som är stor). Sorgmyggor verkar trivas bäst i jord som inte får torka upp ordentligt så det gäller att inte vattna för mycket när det blir svalare inne och mindre med solljus.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var de kommer ifrån vet jag inte riktigt,  har varken  jord eller växter i köket, har några gröna växter i vardagsrummet liksom sovrummet, men där finns inte en fluga, har synat. De tycks föredra ett ganska stillastående liv, flyger gör de bara när jag smäller till med tidningen eller trasan. 
Hur som helst, ska röra ihop en brygd, honung har jag inte hemma men kanske funkar det med lite socker eller lite sirap. Försöka duger. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du inte har haft något äppelskrott, bananskal, persikokärna, melonskal eller annat liknande i soppåsen innan insekterna började dyka upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de fruktflugor som jag har haft har betet sig precis som du skriver, typ satt sig på blanka vita ytor.

 

Ser de mest ut som en sorgmygga eller som någon sorts fruktfluga?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktflugor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dorsilopha

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips vad man kan göra med blomjorden, köp vanliga tändstickor och

tryck ned 3-4 st stickor med svavlet neråt i blomjorden, då vill dom inte

lägga sina ägg där.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Hakinger:

Man kan ordna till en riktig massaker med lite honung, 1dl vatten, en skvätt vinäger och till sist en liten, liten droppe diskmedel i ett glas. Droppen med diskmedel tar bort ytspänningen på vattnet och de drunknar helt enkelt. Jag har använt äppelcider och rödvindvinäger. Efter nån vecka är de borta.

Fungerar perfekt...få jag säga

Dessa kan komma från kylskåpet. Eller kan följa med från affären från frukt och grönsaker 

 

Gör ordning blandning som beskriva gärna flera platser i kök

Dom dör normal efter en längre tid 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Vi har också haft massor av dessa "bananflugor" i år. Vi hade lite frukt låg ett tag men är säkra på om det var där de kom ifrån. Ölburkar i en kasse visade sig också dra till sig dessa.

En skål med lite honung, diskmedel, vinäger och varm vatten så att honugen löses upp fungerar bra. De drunknar där och nu är det tomt på flugor men det har tagit flera veckor.

Problemet är ju också att dessa förökar sig med ljusets hastighet (nästan). Tändstickor har jag inte hört om och ska testa. tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Hans54:

Ett litet tips vad man kan göra med blomjorden, köp vanliga tändstickor och

tryck ned 3-4 st stickor med svavlet neråt i blomjorden, då vill dom inte

lägga sina ägg där.

Har testat detta flera ggr under årens lopp, utan resultat, så jag vet inte om det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

'Vi har också haft massor av dessa "bananflugor" i år. Vi hade lite frukt låg ett tag men är säkra på om det var där de kom ifrån. Ölburkar i en kasse visade sig också dra till sig dessa.

En skål med lite honung, diskmedel, vinäger och varm vatten så att honugen löses upp fungerar bra. De drunknar där och nu är det tomt på flugor men det har tagit flera veckor.

Problemet är ju också att dessa förökar sig med ljusets hastighet (nästan). Tändstickor har jag inte hört om och ska testa. tack

Är det bananflugor eller sorgmyggor du har?

Att stoppa tändstickor i jorden kan möjligen hjälpa mot sorgmyggor eftersom de håller till i jorden men det hjälper ju inte mot bananflugor som letar efter frukt eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Cecilia:

Sorgmyggor är en annan sorts insekt (blomflugor ytterligare en som är stor). Sorgmyggor verkar trivas bäst i jord som inte får torka upp ordentligt så det gäller att inte vattna för mycket när det blir svalare inne och mindre med solljus.

Ja, förmodligen är det såna som jag har då, men förbannat irriterande saker som ska flyga framför ansiktet, särskilt när jag sitter framför datorn då de blir extra synliga....
Jag är väldigt dålig på att vattna växterna. Har de tur så vattnar jag dem typ en gång i månaden eller så, när jag kommer ihåg helt enkelt. Det brukar vara snustort i alla fall. Eller så kanske jag omedvetet vattnar oftare på eftersommaren? för det är alltid då de dyker upp av nån anledning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Hakinger:

Ja, förmodligen är det såna som jag har då, men förbannat irriterande saker som ska flyga framför ansiktet, särskilt när jag sitter framför datorn då de blir extra synliga....
Jag är väldigt dålig på att vattna växterna. Har de tur så vattnar jag dem typ en gång i månaden eller så, när jag kommer ihåg helt enkelt. Det brukar vara snustort i alla fall. Eller så kanske jag omedvetet vattnar oftare på eftersommaren? för det är alltid då de dyker upp av nån anledning :)

Jag vet ju inte hur du gör men jag är inte särskilt bra på att komma ihåg att kolla om växterna behöver vatten men på sommaren när de utsätts för både sol och extra värme försöker jag komma ihåg att vattna oftare och då är det lätt att man fortsätter med det även när det blir svalare och mulet väder så att de står fuktiga utan att det torkar upp ordentligt emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par klisterlappar (finns att köpa i valfri trädgårdsbutik) i en kruka där dessa flugor finns brukar lösa problemet med (blom/sorg)flugor.  (de är väl inte skadliga för blommorna men ack så irriterande ändå.)

 

Fruktflugorna, de har vad jag hör ett generationspann på några dagar. Köper du en frukt i butiken där de lagt ägg har du flugor i hemmet efter tre-fyra dagar.

Kör som ovan sagt med lite söt, lite surt, lite diskmedel och vatten och alla i köket drunknar inom en till två dagar. Sedan kan det komma en generation till om man inte äter upp frukten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 timmar sedan, skrev Cecilia:

För de fruktflugor som jag har haft har betet sig precis som du skriver, typ satt sig på blanka vita ytor.

 

Ser de mest ut som en sorgmygga eller som någon sorts fruktfluga?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktflugor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dorsilopha

 

 

Jag kan inte jämföra olika sorter eller beskriva dem då de är så små att jag knappt ser dem, de är som gråa prickar som rör sig, 1-2 mm. 

 

Jag gjorde en brygd igår, och ett antal insekter låg i skålen i morse. Jag hällde ner dem i toa, spolade och borstade med rengöringsmedel flera gånger. Gjorde i ordning en ny blandning i morse, men där ligger ingenting nu. De är dock betydligt färre idag, jag ser endast 5 st på en dörrpost. 

Jag har varken frukt eller fruktrester hemma. Det enda som ligger i sophinken är potatis- och morotsskal, men sånt verkar inte intressera dem. 

Växter har jag i vardagsrummet men där finns inga insekter, de finns endast på de nämnda platserna i köket. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mindre än de fruktflugor och sorgmyggor jag har sett men det finns många sorter.

 

Det är larverna som äter frukt och liknande (fruktflugor) respektive blomrötter (sorgmyggor) så de är bara intresserat av sånt när de ska lägga ägg. Jag märker att vi har fått in fruktflugor därför att det plötsligt kommer flera i närheten av soppåsen t ex på kaklet ovanför diskbänken för att sen flyga vidare ut i rummet efter ett tag.

 

1 timme sedan, skrev Monshi:

Ett par klisterlappar (finns att köpa i valfri trädgårdsbutik) i en kruka där dessa flugor finns brukar lösa problemet med (blom/sorg)flugor.  (de är väl inte skadliga för blommorna men ack så irriterande ändå.)

Larverna äter på rötterna så blir de många blir blommorna påverkade. Men klisterlappar fungerar antagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...