Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Remote desktop


smeghead
 Share

Rekommendera Poster

I t.ex. win 10 så kan ju bara en användare vara inloggad åt gången..
Om en användare är inloggad lokalt på datorn och någon loggar in via remote desktop så kickas den lokala användaren ut utan förvarning.
Är man inloggad som administratör lokalt och någon vanlig användare försöker koppla upp sig så får den lokala användaren ett meddelande och kan välja om användaren ska få tillgång till datorn eller inte. Men om någon med samma behörighetsnivå som den lokalt inloggade kopplar upp sig så blir den lokala användaren utsparkad utan förvarning.
Detsamma gäller om någon är uppkopplad via remote desktop och någon loggar in lokalt. Då blir den uppkopplade utsparkad utan förvarning.
Det är lite märkligt tycker jag.
Går det på något sätt, för den som ska koppla upp sig via remote desktop, att se om någon redan är inloggad på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Thirteen:

Tack. Men inte riktigt det jag är ute efter. Inget säkerhetsrelaterat alltså.

Vi har en dator som ibland används både lokalt och via remote desktop.

Det jag främst är ute efter är att, innan man kopplar upp sig utifrån, kunna se om någon redan är inloggad lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara via RemoteDesktop? Kanske finns andra inställningsmöjligheter hos ex. TeamViewer, AnyDesk, nomachine, VNC osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Måste det vara via RemoteDesktop? Kanske finns andra inställningsmöjligheter hos ex. TeamViewer, AnyDesk, nomachine, VNC osv?

Ja jag vill nog säga att det nästan måste vara det tyvärr. Det är flera personer med (mycket) dålig datorvana som ska kunna koppla upp sig och jag har inte tillgång till deras burkar varken fysiskt eller remote.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-04 13:11, skrev Mikael63:

Kan man inte skicka ett meddelande utan att så att säga ha tagit över?

"Hej, jag tänkte ansluta - är det okej?"

Får man inget svar kanske man kan räkna med att ingen är inloggad.

http://remotedesktop.skydocu.com/en/interact-with-users/send-messages/

Hmm. Det är alltså windows "anslutning till fjärrskrivbord" som ska användas utifrån.

Jag tror inte det finns någon sån funktion i den.

Vet inte riktigt varför jag skrev "remote desktop". Kanske tyckte "anslutning till fjärrskrivbord" var för långt att skriva när jag skrev inlägget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-04 11:51, skrev smeghead:

Det är flera personer med (mycket) dålig datorvana som ska kunna koppla upp sig och jag har inte tillgång till deras burkar varken fysiskt eller remote.

Jag ska rätta mig själv här lite. Egentligen är kanske inte datorvanan så superdålig. Det största problemet är nog att dom inte vågar göra/säga något utan att först höra med IT-avdelningen. Det verkar som att deras IT folk har skrämt upp dom anställda rejält. Eller så har dom kanske helt enkelt en superstrikt IT-säkerhetspolicy på företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev smeghead:

Jag ska rätta mig själv här lite. Egentligen är kanske inte datorvanan så superdålig. Det största problemet är nog att dom inte vågar göra/säga något utan att först höra med IT-avdelningen. Det verkar som att deras IT folk har skrämt upp dom anställda rejält. Eller så har dom kanske helt enkelt en superstrikt IT-säkerhetspolicy på företaget.

Hm.. hur kommer då du in i detta sammanhang, vilken är din roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hm.. hur kommer då du in i detta sammanhang, vilken är din roll?

Heheh, ja det blev kanske lite rörigt.

Det står en dator på företaget där jag jobbar.

Den datorn ska folk från ett annat företag kunna köra via fjärranslutning.

Någon/några gånger i veckan kan också någon behöva logga in lokalt.

 

Det är inget jätteproblem eftersom det bara är en temporär lösning men jag tycker det är lite knepigt att den som redan är inloggad bara blir utkickad, helt utan förvarning, när någon annan loggar in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det klarnade betydligt!

 

Tänker bara högt nu:

Om det är så att någon är inloggad lokalt så ska en användare hindras från att logga in via fjärr...

Skulle man då kunna ha någon batch-fil som körs vid inloggning lokalt? För då loggar man väl in som vanligt i Windows, "fysiskt" på den datorn? En sådan fil skulle då, om det är möjligt, stänga av tjänsten som medger fjärranslutning.

När en sådan anslutning görs fås ett felmeddelande och då får man lära sig att det kan bero på att någon är inloggad lokalt och inte att det faktiskt är ett fel.

Så långt ja.. då gäller det att tjänsten startas igen vid utloggning och det vet jag inte hur man gör via en batch-fil.

Omvänt går det nog bra, att man klickar på en sådan fil som då startar tjänsten och sedan loggar ut från Windows men då måste det finnas rutin att bara logga ut den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-10 11:11, skrev Mikael63:

Okej, det klarnade betydligt!

 

Tänker bara högt nu:

Om det är så att någon är inloggad lokalt så ska en användare hindras från att logga in via fjärr...

Skulle man då kunna ha någon batch-fil som körs vid inloggning lokalt? För då loggar man väl in som vanligt i Windows, "fysiskt" på den datorn? En sådan fil skulle då, om det är möjligt, stänga av tjänsten som medger fjärranslutning.

När en sådan anslutning görs fås ett felmeddelande och då får man lära sig att det kan bero på att någon är inloggad lokalt och inte att det faktiskt är ett fel.

Så långt ja.. då gäller det att tjänsten startas igen vid utloggning och det vet jag inte hur man gör via en batch-fil.

Omvänt går det nog bra, att man klickar på en sådan fil som då startar tjänsten och sedan loggar ut från Windows men då måste det finnas rutin att bara logga ut den vägen.

Ja nått sånt kanske skulle funka. Går säkert å googla fram en "halvful" lösning. :)

Kanske man kan använda sig av schemaläggaren t.o.m.

Men men. Som sagt är det bara en temporär lösning att flera jobbar på samma dator så jag lägger inte ner nå mer tid på det.

Datorn används dessutom bara korta stunder så risken att flera vill använda den samtidigt är inte så stor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...