Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5G är det värt det?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Går i lösa tankar på att köpa en mobiltelefon som klarar 5G och skulle vilja höra lite erfarenheter från någon som använder det.
Du som har en 5G-telefon är det någon nämnvärd skillnad? Särskilt med tanke på att än så länge, som jag förstått det, så erbjuds inte den högsta hastigheten i Sverige. Men som jag förstått det så ska 5G i sig vara bättre än 4G i alla fall. Stämmer det? Hur märker man skillnaden?

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en lur som klarar av 5g, men bara 4g abonnemang. Och kärahjärtanes vad batteri gick åt när 5g var aktiverat. Trodde först att jag fått något månadsexemplar av luren.

 

Men när jag ändrade inställningar att enbart använda 4g eftersom det var det enda som erbjuds på abonnemanget så håller sig batteritiden till ok nivåer. Kanske drar den mindre batteri om man faktiskt kan använda 5g, men jag har inte fått den möjligheten än.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beroende på i vilket prissegment man tittar på mobil så gissar jag att man snart inte kommer undan 5G möjligheten, om man tittar på nysläppta mobiler.

PTS presenterar 5G-plan för 26 GHz-bandet och hastigheter upp till 10 Gbit/s

 

Tipsar om en faktor som kanske också kan spela in

Bästa tillverkarna för dig som vill hålla din Android-telefon uppdaterad

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5G är ju fortfarande så nytt, och inte speciellt utbyggt ännu, så man får väl låta tiden visa vad som händer.

Har också en lur med 5G, men den är inställd på auto, och där jag bor ute på landet så lär inte 5G komma än på några år.

Jämförelse, har inte ens fiber, kan inte få det enligt operatörerna.

Nä, jag får hålla mig till 4G några år till, där jag bor växlar mobilen mellan 3G och 4G. Men visst vore det kul att få lite mer fart även på mobilen, och det ska det ju bli med 5G enligt alla experter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Med tanke på 5G's begränsade förmåga passera väggar så känns 5G för mig som en "Utomhus" produkt. Och utomhus så ringer och messar jag vid behov.

Och det är jag själv som är hastighets begränsningen redan med dagens teknik.

Känns därför lite som det går fortare med en Ferrari till kontoret......än med Tunnelbanan.

Men det är kanske kollektivtrafikpubliken som är målgrupp för 5G. Mobilsurfarna ?

Ska nu ta spårvagnen istället för cykeln till gymmet för det ska bli regn.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...