Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställningsnyckel


Okunnig och frågvis
 Share

Rekommendera Poster

Okunnig och frågvis

Har en Lenovo bärbar med Windows 10 Home. Idag blev jag uppmanad av Lenovo att uppdatera datorn. Efter att det gjorts uppmanas jag att ange en återställningsnyckel - 48 siffror - för Bitlocker. Nyckeln skulle finnas på mitt Microsoft-konto men där står det att det inte finns någon Bitlocker-nyckel. Jag försökte med licensnyckel för Windows men det gick ju naturligtvis inte.

Någon som vet hur man går vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att Lenovo uppmanade dig?

Har du kontakt med deras support för att det är något fel på datorn?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att du fått in skräp i datorn, Win 10 home har inte bitlocker som bgjo skriver. 

Dessutom är inte bitlockers återställningsnyckel 48 siffror, den är om jag minns rätt 25 tecken, siffror blandade med bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, för så är det inte hos en av mina kunder, därför jag skrev så. Det är i formen ABCDE-FGHIJ-KLMNO-PQRST-UVXYZ , har låst upp flera maskiner på det sättet.

 

Ska tillägga att det här företaget hanterar bitlocker-nycklar internt i sitt eget AD, inta via Microsoft. Kanske det är olika?

Redigerad av Mr Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig och frågvis

Tacksam för alla kommentarer, ska försöka svara på dem.

Jag har också läst att Bitlocker inte finns för Windows 10 Home. På datorn är Windows 10 Home installerad men trots det blir jag uppmanad att ”Ange återställningsnyckeln för den här enheten”. Se bifogad bild.

På skärmen dök det i går kväll upp en uppmaning från Lenovo att uppdatera datorn. Bl.a. uppdaterades BIOS. Jag har ännu inte varit i kontakt med Lenovos support med det ska jag göra.

Skräp i datorn? Ja kanske men Norton är installerat på datorn. Dessutom kan man av bilden inte se att det är fejk.

På en av Microsofts sidor står:

 Bitlocker är en krypteringsfunktion i Windows. Om enheten frågar efter BitLocker-återställningsnyckeln kan följande information hjälpa dig att hitta den 48-siffriga nyckeln som du behöver för att låsa upp enheten. etc

Det går bara att ange siffror i fältet, inga bokstäver accepteras.

När det gäller administration av Bitlocker så skiljer det mellan företagsnätverk och privat. Om man privat anger en Bitlocker-nyckel lagras den i ens Microsoft-konto. Jag har inte angivit någon nyckel och det finns därmed ingen nyckel i kontot.

Bitlocker.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig och frågvis

Hej X-man

Jag har varit i kontakt per telefon med Lenovo support nu. Det finns ett reset-hål på datorn med vilket man kommer till BIOS bl.a. Men tyvärr lyckades inte supporten åtgärda felet. Man jobbar på att hitta en lösning och jag var inte ensam om problemet.

Jag får avvakta, men tack för ditt tips även om lösningen inte fanns

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör kanske inte hit men jag var nyss uppkopplad mot svärgubbens dator i ett helt annat ärende.

Då dök denna ruta (Lenovo, BIOS osv) upp och alternativen var OK & Avbryt. Lätt hänt att man klickar OK som en bekräftelse på meddelandet men OK medför att installationen fullföljs och datorn startar om. Vi valde dock Avbryt.

Denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...