Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kryptovaluta


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Det står ju en del om kryptovaluta i medier nu och jag vet mycket lite om det. En sak som jag har förstått är att man kan "tillverka" den men att det går åt en enorm massa datorkraft för denna tillverkning. Kan någon (om det går) förklara för mig hur det går till och varför denna enorma datorkraft behövs? Kanske kan hänvisa till någon artikel, typ "Kryptovaluta för dummies" eller liknande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt enkelt så kan man säga att din dator och andra datorer på nätverket får hemläxa, den första som gör klart läxan och lämnar in blir belönad med mynt.

 

 

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att nå lönsamhet om man inte har gratis el.

Det ena problemet är ljudnivån. Om man använder sig av sk. Antminers så har de högvarviga fläktar som väsnas rätt mycket. Det andra är värmen men den kan man ta tillvara på.

Om man ex. har ett fristående garage som värms upp av en värmefläkt eller elradiatorer så skulle man i stället kunna ha ett par antminer där och låta de värma upp garaget samtidigt som man får betalt i kryptovaluta vilken man betalar elräkningen med. Dock kan man ju inte, än, betala direkt med krytovalutan. Man behöver växla den en eller två gånger och då är det avgifter som tillkommer.

 

(det här kanske förklarades i videoklippet, har inte kollat det)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...