Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kortkommando till email-adressen.


Solspindeln
 Share

Rekommendera Poster

Går det att få ett kortkommando på email-adressen? Så jag inte behöver skriva in den varje gång.

Gärna på nån av F-tangenterna.

Det behöver inte vara ett statiskt kommando, jag laddar gärna in det vid varje uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack! Já ska prova båda och återkomma med resultat. Fungerar det (för "mig"...  Ha!Ha!) så skulle det vara en Enorm skillnad... Just e-mejl adresser och andra rutininlägg, är det Guld att slippa knacka in varje gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösenordshanterare kan ju vara ett alternativ och den kan användas för annat än lösenord. Jag använder KeePass men det finns ju flera alternativ. Kräver en del konfigurerande  om man vill att den ska fungera halvautomatiskt på webbsidor och det blir ju inte fullt så enkelt som att bara trycka på en tangent men kan förenkla inloggningar mer i stället.

 

Om du använder Firefox finns tillägget Clippings som är mer likt vad du skrev i början, man kan knyta en tangentkombination till en fras som klistras i när man trycker ner tangenterna, eller så kan man högerklicka i ett inmatningsfält och välja en av de sparade fraserna.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Med Autohotkey...

 

8 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Já ska prova...

När Autohotkey installeras får man ingen menypost i startmenyn, inget program att köra.

Om man skapar en textfil och döper den till ex. minfil.ahk (inte minfil.ahk.txt) och sedan dubbelklickar på den kommer autohotkey att starta och köra filen tills dess man manuellt avbryter. Detta då om innehållet i filen är giltigt.

Man kan ha en fil där flera olika saker utförs, eller väntar på att triggas, och man kan ha flera filer igång samtidigt.

Jag har en som alltid är igång, autostartas, och en annan som jag startar vid speciella arbetsuppgifter.

 

För att snabbt skriva en textsträng, oavsett var fokus/markören är kan man i en sådan ahk-fil ha enbart denna rad:

 

!^F5::Send, min.epostadress@mailen.com

 

! betyder Alt-tangenten, ^ betyder Ctrl-tangenten och F5 är funktionstangent.

Alt+Ctrl+F5 skriver då ut textsträngen i det fönster du befinner dig, om det så att säga är skrivbart där.

Här får man ju välja kombinationer som inte används av andra program. Eller rättare - kombinationer som man brukar använda i andra program. Jag har offrat F1 (ensamt) för att kopiera. F1 är ju annars knapp för hjälp i nästan alla program.

 

19 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Gärna på nån av F-tangenterna.

Menar du de "vanliga" funktionstangenterna så finns exempel ovan. När jag läste detta, kanske lite för snabbt, tolkade jag det som funktioner med Fn-knappen. Där har jag inte kollat manualen än men kikar på det.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kampen fortsätter... för "fortsätter" gör den... det vill sig icke... men det är en, icke försumbar och Utmärkt viljeträning. Ett "redskap" att få fram dolda rotprogram hos mig själv.

Stora Tack! till tipsen, jag återkommer när Eureka uppnåtts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Mikael63, några förslag ville inte fungera alls, med HotKey kom jag till att Dos-promten blixtrade förbi...

Min TACKSAMHET! till Dig och Er som engagerat och ENGAGERAR! Er (ALLT... kommer tillbaka! En bredare förståelse för detta, skulle Snabbt skapa Fred på Jorden).

Det gick upp ett "Liljeholmens"... Services...!... Já har alltid efterstävat Prestanda, så under tidens gång så har en del Services.msc, blivit avstängda (dom Energitjuvarna...! och eftersom jag är Hyper-Allergisk mot "mellanhänder" så har det blivit så, och Alltid varit). Så jag mätte Services.msc längden:

Totalt är den ~76 cm - Inaktiverade ~36 cm - Automatiska ~24 cm - Manuella ~16 cm, så jag "förstod att det var/ÄR! ett "handhavarfel"... (såg en del manuella som jag ska "titta på"... har inget minne av...)

Det duger Bra att skriva "upprepningar" i Anteckningar, spara på skrivbordet, kopiera och klistra in, det har den fördelen att jag kan ha fler där som återkommer... men ALDRIG Lösenord eller annat känsligt.

Med Respekt! för olika uppfattningar!! Molnlagring och Lösenordshanterare... ger mig GÅSHUD... Jag skulle inte lägga upp ett Kak-recept som jag hittat på nätet, i en "molntjänst". Moln har jú en inneboende egenskap att förändra sig... och flytta på sig...

Att min W7 Låda (Acer XC-115, köpt begagnad för 400:- av en handlare på Loppis i Vårberg, med Full Service! (aldrig behövt, men Vet) är så Rapp-Problemfri och TYST! till trots... är för att jag Bryr mig! och ÄLSKAR Den! Hon har ett namn... men Hemligt...

...försöööker sila/slimma snacket... men det Spretar fortfarande...

Redigerad av Solspindeln
upprepning (påkallad... men nä´ä)
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Molnlagring och Lösenordshanterare... ger mig GÅSHUD... Jag skulle inte lägga upp ett Kak-recept som jag hittat på nätet, i en "molntjänst".

Den lösenordshanterare som jag har lägger inget i molnet utan den arbetar mot en krypterad fil i datorn. Eftersom filen är krypterad så kan ingen utomstående komma åt innehållet om någon skulle stjäla datorn. Däremot så får man ju välja en lång krypteringsnyckel (lösenordsfras) som man får skriva in själv.

 

Om man så vill kan den fungera som din fil som du har i Anteckningar men eftersom filen är krypterad så går det att ha lösenord i den också.

 

Du kan också själv kryptera och dekryptera din fil för att kunna lagra lösenord i den. T.ex. programmet 7-zip kan skapa krypterade zip-filer och det skulle nog fungera bra i ditt fall.

 

Med en lösenordshanterare eller egen fil där man sparar lösenorden kan man verkligen ha ett unikt lösenord för varje webbplats, vilket är mycket bra säkerhetsmässigt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du Cecilia, använder en Lösenordshanterare har jag HELT! förståelse för, eftersom jag "anar...!" att du har en Omfattande Verksamhet. Det baseras på, att det lilla jag gör, så blir det ett bläddrande i "boken", eftersom varje sida självklart! har sitt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...