Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

western digital problem ?


tjoff

Rekommendera Poster

Tjo !

 

Ska köpa en disk nu väldigt snart.

Det lutar åt en Western Digital Caviar 80 gb (inte helt säker på storleken)

 

Men jag har hört att några har haft "problem" med sian western diskar, det är ett "klick" ljud som kan komma någon gång då och då.

 

När man startar disken låter det likadant, tror det har med att armen går till/från sitt säkra läge där den inte skadar disken vid start och avstängning.

Men är farligt om detta ljud kommer när man till ex. kopierar filer ?

 

IBM 75 GXP serien verkade ha liknande problem och där resulterade det oftast i skadade kluster (vad jag vet)

 

Någon som har en western disk och har hört några konstikga "klick" ljud från den?

 

Westerns 100 gb special edition är minst sagt intressant, men något dyr :-( Finns det något ställe man kan få tag på den förutom från Westerns online store ?

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjoff skrev:

Finns det något ställe man kan få tag på den förutom från Westerns online store ?

Varför inte söka på Dustins hemsida?

http://www.dustin.se/shopping/dustin/default.asp

 

Följande länk till 100GB.

 

http://www.dustin.se/shopping/dustin/Dacsa_Product_Details.asp?PRODUCT_ID=5010037360&Shopper=71C5503CA4934F82B286987EFF827ED7&GUEST=True

 

/Milkman

[inlägget ändrat 2001-10-22 19:41:31 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man startar disken låter det likadant, tror det har med att armen går till/från sitt säkra läge där den inte skadar disken vid start och avstängning.

 

IBM 75 GXP serien verkade ha liknande problem och där resulterade det oftast i skadade kluster (vad jag vet)

 

Berodde inte IBM-problemen på datans densitet på plattorna samt värmeutvecklingen?

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hört en hel del.

Kanske var densiteten och värmen anledningar till att armen hade problem, vet bara mina gamla 75GXP diskars armar lät då och då.

Vad det var som orsakade problemen eller vad problemen vet jag inte. Men jag läste en artikel där dom påstod at armens ljud var skadligt för hårddisken - artikeln stämde ganska bra med mina erfarenheter.

 

Fast dom blev också väldigt varma.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2001-10-22 23:04:21 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...