Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM-redovisning


dosman
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

(Ja, jag har bytt avatar till en svartvit historia, som synes.)

Har bytt ut Win10 mot Win7 i DELL-datorn! Burken har 6 GB RAM. I Win10 gick 5,75 GB att använda, i Win7 bara 3,25 GB. Vad f-n är detta!? Windows slutar aldrig att överraska - negativt...

Halva-RAM.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det är för att du har ett 32-bitars win 7. Inga konstigheter där.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32-bitars windows kan inte adressera mer minne än så. Varför har du nedgraderat till windows 7?  Finns sällan en bra anledning till det även om det förekommer. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev vertpre:

Det är för att du har ett 32-bitars win 7. Inga konstigheter där.

Var inte så självsäker på det du! 3,75 GB borde jag ha kvar.

 

12 timmar sedan, skrev polken:

32-bitars windows kan inte adressera mer minne än så. Varför har du nedgraderat till windows 7?  Finns sällan en bra anledning till det även om det förekommer. 
 

Jo, tänk för att det finns en "bra anledning" till det. Är du synsk och känner till mina tankegångar? Jag har bytt till Win7 dels för att återställnings-partitionen flög sin kos och även återställnings-punkterna! Och för att jag trivs bättre med Windows7. Jag ska inte behöva rättfärdiga mig med varför jag handlar på ett visst sätt! Inte för någon på eforum!

 

Det är faktiskt ingen lag på att alla måste använda den senaste versionen av Windows. Inga fler frågor nu tack! Kommentera kan ni dock göra bäst ni vill.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Var inte så självsäker på det du! 3,75 GB borde jag ha kvar.

 

Jo, tänk för att det finns en "bra anledning" till det. Är du synsk och känner till mina tankegångar? Jag har bytt till Win7 dels för att återställnings-partitionen flög sin kos och även återställnings-punkterna! Och för att jag trivs bättre med Windows7. Jag ska inte behöva rättfärdiga mig med varför jag handlar på ett visst sätt! Inte för någon på eforum!

 

Det är faktiskt ingen lag på att alla måste använda den senaste versionen av Windows. Inga fler frågor nu tack! Kommentera kan ni dock göra bäst ni vill.

Läser lite spydighet i ditt svar. Hör inte hemma här

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ram mine hantering är olika på Windows 10 och Windows 7

 

Är det köp dator från leverantörerna 

Så  har anpassa datorn till Windows 10

Aspekter att vill köra Windows 7 på ny dator . Förstår jag inte i huvudet taget 

Varför i så fall köpa nu dator

 

Viss man köra Windows 7 med 64 eller 32 bitas .. 

Då ska var medveten om man går mist om en del säkert som Windows 10 medför

 

Om nu går ner Windows 7 med 64 bitas. Oftast så är äldre pc installera med Windows 7 32 bitas. 

 

Hem bygg pc i lösa delar kunde oftast köra Windows 7 med 64 bitas på grunda hade ordenlitg med ram mine

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt sagt - Win7 är utfasat, dött, osäkert, gammalt.

Har nått sitt EOL

https://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-7-end-of-life-support-information

dvs rekommendationen är, använd det inte. Installera Linux-dist istället om du inte gillar Windows 10.

 

Dock ska sägas, har du en gång haft Win10 på datorn kan du installera det igen utan licensproblem. Microsoft minns

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev dosman:

Var inte så självsäker på det du! 3,75 GB borde jag ha kvar.

Det var inte frågan. Du undrade varför det var olika mängd minne att använda. Sedan undrar jag vilken logik du har använt för att komma fram till den siffran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda vettiga tipset kommer från Monshi nämligen att "Microsoft minns...Dock ska sägas, har du en gång haft Win10 på datorn kan du installera det igen utan licensproblem. Microsoft minns"

 

Det är en utsaga som heter duga, faktiskt. För naturligtvis fick jag ett icke förakteligt problem vid installationen av Windows 7; Att min köpta licensnyckel är ogiltig... (Så skrivbordet kommer att bli svart om några dagar med en påminnelsetext från Microsoft...) Därför är det bra att veta att jag kan hämta ett exemplar av Windows 10 från nätet, om behovet tränger på.

 

Kommentar till Stafstaf: "Är det köp dator från leverantörerna" Nej, datorn köptes begagnad på loppis och med Windows 10 förinstallerat. Vidare: "Aspekter att vill köra Windows 7 på ny dator . Förstår jag inte i huvudet taget " Nu kanske du förstår eftersom datorn alltså inte är ny.

 

Åter till Monshi: "...dvs rekommendationen är, använd det inte. Installera Linux-dist istället om du inte gillar Windows 10." Jag är väl förtrogen med Linux. Från Red Hat till Mint. Har haft den sistnämnda installerad på HP-laptop'en för några år sedan. Den regerade solo på den datorn.

 

Vertpre: "Sedan undrar jag vilken logik du har använt för att komma fram till den siffran?" Logiken: 'Delat minne' brukar dra 250 MB från RAM-kretsarna. Åtminstone om jag endast haft 4 GM RAM. Då hade det redovisats som 3,75 GB disponibelt i Utforskaren. Men bråka nu inte mer med det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi bråkar inte ;)

32 bit dator kan bara adressera 4096 MB med minne, 4 GB. Men sedan har du andra kretsar i datorn som behöver minne, operativsystemet delar med sig. Till grafikkort exempelvis. Det ger att den mängd minne som du kan använda är mindre än 4 GB. Ska medge att 750 MB förlust är mer än normalt men inget konstigt.
Kör du igång Win10, 64 bit, kommer du se att Windows kan inte använda alla 6GB heller.

Bara inte lika stor andel av totala minnet som försvinner.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev vertpre:

vilken logik

 

25 minuter sedan, skrev Monshi:

Kör du igång Win10, 64 bit, kommer du se att Windows kan inte använda alla 6GB heller.

Ts skriver

2021-08-12 17:34, skrev dosman:

Burken har 6 GB RAM. I Win10 gick 5,75 GB att använda

Med samma hårdvara kan man kanske anse att lika mycket minne åtgår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

Ts skriver

Med samma hårdvara kan man kanske anse att lika mycket minne åtgår?

 

Bra poäng, borde vara lika men det är samtidigt stor skillnad mellan Win 10 och Win 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Med samma hårdvara kan man kanske anse att lika mycket minne åtgår?

Med olika OS kanske det inte är så?

I bios finns en funktion som heter "Memory Remap". Den är vanligtvis aktiverad som standard i 64 bitars OS. Den gör att dessa OS kan använda mer minne.

I 32 bitars är den vanligtvis inte aktiverad och har egentligen ingen funktion. Eftersom intern grafik normalt tilldelas 512 MB plus en del annat delat minne brukar man hamna på 3,25 GB användbart minne.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten utveckling av tråden:

2^32 (2 upphöjt till 32) = 4 294 967 296 Byte ~ 4,3 GB

 

Ett fiktivt OS på 33 bitar(!) skulle utnyttja mina 6 GB bättre:
2^33 (2 upphöjt till 33) = 8 589 934 592 Byte ~ 8,6 GB

 

OBS! Man skulle kunna förledas till att ett 64-bitars system är dubbelt så mycket som ett 32-bitars. Men så är icke fallet. Ett 33-bitars system är däremot en fördubbling i förhållande till ett 32-bitar!

 

Slutligen: 2^64 = 18 446 744 073 709 551 616 ~ 18,5 Exabyte (10^18)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu ska vi hålla matematiken rätt

2^32 är mycket riktigt 4 294 967 296 byte

Det är ungefär lika med 4,3 Gbit men inte GByte

1024 byte är en kB.

1024 kB är en MB

1024 MB är en GB.

Så 4 294 967 296 / 1024 / 1024 / 1024 = 4 GB

 

33 bitars system? Ett system som inte är potens av två? I datorn barndom fanns det väl iofs datorer med sju bitar om jag inte minns fel.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Monshi:

datorn barndom fanns det väl iofs datorer med sju bitar om jag inte minns fel.

Du min helt rätt... sju bitas 

Oj  det var länge sen ..

Över 40-50 år sen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, ursäkta mig så hemskt mycket då herr Monshi, jag borde inte blandat in prefix utan hållit mig till grundenheten Byte rakt igenom! Det var faktiskt STORLEKSORDNINGEN jag var ute efter! Du har missat hela poängen med mitt inlägg. Det blir faktiskt mer lättläst på forumet att användas prefix än att plåga publiken med långa kedjor av tal! Det här är vad jag var ute efter.

 

Jag dosman skrev:
"Ett fiktivt OS på 33 bitar(!) skulle utnyttja mina 6 GB bättre:"

 

...samt detta:

 

"...Man skulle kunna förledas till att ett 64-bitars system är dubbelt så mycket som ett 32-bitars. Men så är icke fallet. Ett 33-bitars system är däremot en fördubbling i förhållande till ett 32-bitar!"

bild.png.abd5541627a1aad423e2d697d5d501af.png

Om Microsoft i en nära framtid gav ut ett 128-bitars Windows skulle det behaga er? Kalkylatorn ovan visar förstås bara signifiktiva siffror.

 

@X-Men: "...Där anges att, beroende på hårdvaran på moderkortet, 4GB eller mer installerat minne kan visas som 2,75GB upp till 3,5GB användbart minne." Matnyttig info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...