Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dyrt med bitcoin för en småhandlare.


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag hade glömt bort att jag hade en bitcoinplånbok för 4 år sedan då jag testade bitcoin. Upptäckte att jag hade den när jag höll på och rensade min lösenordshanterare. Där hade jag skrivit in återställningskoden för programmet Electrum. Hade även skrivit hur mycket jag hade då 2017. Jag minns att jag hade köpt bitcoin och sen använt bitcoinen till att köpa ett VPN-abonnemang. Sen föll den i glömska. Som tur var hade jag i lösenordshanteraren sparat kodsträngen för att kunna komma åt min plånbok.
Ser att jag har2,0164 mBTC (millibitcoin) och det var värt 23 dollar då, idag är den värd 83 dollars.

Inspirerad av detta fick jag för mig att köpa lite bitcoin igen, eller millibitcoins då, för 500kr. Köpte via btcx och valde att själv betala transfereringsavgiften (om det heter så, alltså den avgift man betalar för att någon ska införliva köpet i kedjan) för att det skulle gå snabbare
När allt var klart efter en 5-6 minuter och bitcoinen ramlade in i plånboken såg jag att det var ju svindyrt. Av de 500 jag betalade blev det motsvarande 385kr kvar i bitcoin :/
Undrar om det är procent på köpesumman så går till avgiften eller om det är fast kostnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten tankeställare: det är ju aldrig i normala fall köparna som blir rik på kryptovaluta. Blev de det, minskade intäkterna för grundarna och det har de definitivt inget intresse av.

Läs på ordentligt innan du ödslar bort dina kronor!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Öland4ever

Rent allmänt kan man väl säga att skicka bitcoin via blockkedjan ungefär fungerar som att gå in på en vanlig svensk bank och köpa en postväxel eller skicka pengar via post- och bankgiro. Det är inte beloppet det handlar om utan själva kostnaden för att få tjänsten utförd. Det kostar väl en hundring idag att gå in på post- eller bank och skicka pengar via post- eller bankgiro. Oavsett belopp!

 

Och likadant är det att skicka eller ta emot bitcoin för den som betalar transaktionsavgiften. Den ligger väl idag på knappa SEK 150 och sedan kvittar det om de skickar eller tar mot 200 kronor eller 200 miljoner kronor. Överföringsavgiften är ungefär densamma. Du kan läsa mer i den här tråden:

 

Quora: What is the transaction fee for me to transfer one bitcoin?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...