Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klipp & klistra i Google Chromecast?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Med Google Chromecast (4:e generationen) med Google TV kan man installera en del appar.

(Inte riktigt alla från Google Play tror jag).

När man i en sådan app behöver skriva något blir man hänvisad till ett skärmtangentbord där man med fjärren får leta bokstav/specialtecken en & en.

Fungerar men är lite drygt.

Med appen SFTTV kan man enkelt skicka en fil till Chromecasten. Man kan då ha skrivit en textfil med de textsträngar man senare behöver.

Jag förutsätter att det även finns en "notepad-app" man kan installera för att öppna en sådan textfil(?)

 

Sedan skulle man då behöva en app för att kunna kopiera till urklipp. Så långt torde det även finnas möjligheter.

Problemet sedan är att med den enkla fjärrkontrollen kunna klistra in i en annan apps dialogruta.

 

Förslag? 

 

(Jag har testat fjärrstyrningsprogrammet AnyDesk och det fungerar så långt att man kan på en ansluten dator kan se det som visas på teven men inte skriva eller klicka)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Sedan skulle man då behöva en app för att kunna kopiera till urklipp. Så långt torde det även finnas möjligheter.

Problemet sedan är att med den enkla fjärrkontrollen kunna klistra in i en annan apps dialogruta.

Nej, det visar sig vara tvärtom. Att klistra in text från urklipp kan man göra genom att byta tangentbord och i den aktuella appen där jag ville klistra in finns en knapp för "Paste". Det är möjligheten att dels markera text och dels få det till urklipp som är svårt.

 

Orsaken till frågeställningen dök upp i samband med användning av en viss app men det visade sig att appen var smart nog för att jag skulle kunna hantera det på annat sätt. Dock kan ju frågan åter bli aktuell vid ett senare tillfälle.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att koppla in tangentbord och mus till "trollerimaskinen". Välj via USB-hubben eller via Blåtand. Huruvida du får de funktioner du efterfrågar har jag inte kollat än men det kommer. Finns ett antal filmer på tuben att kolla. Uppfinningsrikedommen är stor må jag säga. Denna länk till exempel

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via hubb har jag prövat med ett USB-tangentbord och ett trådlöst tangentbord med USB-dongle - det fungerade inte alls.

Något tangentbord á Bluetooth har jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...