Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring bild på mobilskärm till teveskärm


gcarl
 Share

Rekommendera Poster

Hej, i min lägenhet tittar jag på teve via bredbandsanslutning. I sommarstugan har jag inte tillgång till bredband och det kommer så förbli under överskådlig tid. När jag är i stugan kan jag på paddan och mobilen se alla kanaler som jag abonnerar på. Lite tufft att följa film, fotboll, hockey mm på så små skärmar.Går det utan bredbandsanslutning att föra över bilden på mobilskärmen till teveskärmen. Hur gör jag då? Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om teven i stugan har en HDMI-ingång skulle du kunna köpa en Chromecast och ansluta där för att sen casta från Play-apparna på mobilen eller paddan. Är det en okej lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, fräsch teve med till och med flera HDMI-ingångar. Låter som en mycket okej lösning! Tack Cecilia! Mvh/Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

men men men. Funkar detta UTAN bredband? Jag vet att Chromecasten skapar ett eget nätverk som man måste ansluta till för att konfigurera men visste inte att den inte behöver något annat nät. Är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonen behöver agera hotspot för Chromecast.

 

Detta är inget som jag har prövat själv i en sån miljö så det kan vara någon brist i mitt resonemang. Kanske behövs en gammal telefon också så man har en telefon som hotspot för att få ett trådlöst nätverk och en annan (gammal) som fjärrkontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att få samma mobiltelefon som jag vill använda för att strömma till TVn med som jag också använder som "hotspot" utan att lyckas.

Med två telefoner, där den ena agerar "hotspot" och den andra för strömningsfunktionen fungerar det.

 

Kanske någon annan lyckats med att använda en telefon för båda uppgifterna.

Redigerad av X-Men
Förtydligat "mobil" till "mobiltelefon"
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått detta att fungera med en Samsung S9 men köper man den nya "Chromecast Google TV" behöver man inte casta via en telefon. Där räcker det med att telefonen agerar hotspot. Sedan använder man den medföljande fjärrkontrollen för att hantera appar, så som på en smart-tv.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har varit i kontakt med ett av de ledande hemelektronikföretagen i landet. De skriver angående min fråga om överföring från min mobil iPhone X till teveskärm är möjlig utan bredbandsanslutning, jag citerar: ”Detta går, beroende på vad för mobil och paddor ni har. Har ni iPhone/iPad med Lightning-kontakt kan ni göra detta med till exempel Apple Adapter Lightning till HDMI - iPhone-kablar.” Företaget presenterar också några andra lösningar vilka jag inte går in på här./Gustaf

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid kabel speglar du aktiviteten på telefonen, det är telefonen som producerar det som visas.

Vid användande av Chromecast är det Chromecast som spelar upp innehållet.

 

Smidigt med trådlös kontroll men givetvis måste något ge Chromecast ett nät att ladda data från.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Monshi:

Vid kabel speglar du aktiviteten på telefonen,

Och då även med den upplösning som telefonen har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...