Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa dekal till gitarrhuvud


Mållgan
 Share

Go to solution Solved by Mållgan,

Rekommendera Poster

Jag har en Hagström Kent--elgitarr från början av 1960-talet på vilken jag vill ersätta KENT-dekalen, som sitter på gitarrhuvudet, med en fräschare. En liknande ny, som på bilden, är inte möjlig att få tag på så jag tänkte försöka skapa en egen. Någon som förstår hur det kan göras i Photoshop Elements. Avståndet mellan den vänstra bokstavens (K) vänstra sida och den högra bokstavens ((T) högra sida ska vara 70 mm och höjden på bokstäverna 14 mm. Jag vill därför skapa en bild med bara bokstäverna KENT och där bakgrunden är "blank", dvs när jag skriver ut filen ska  bokstäverna KENT skrivas ut med den textstorleken på t ex ett vitt papper utan någon färg omkring eller mellan bokstäverna. Som pricken över i:et tänker jag skriva ut filen på ett "water slide decal"-ark som ska fästas på gitarrhuvudet. Någon med idéer?

KENT-dekal.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte Photoshop elements, så jag beskriver hur det fungerar i "vanliga" Photoshop och så hoppas vi på att det fungerar på samma sätt.

 

I din bild, tryckt Ctrl+R för att få fram linjaler, högerklicka på linjal välj millimeter, dra sedan från linjalen på vänster sida, då får du en guide som du sätter på 70-mm strecket. Sen kan du markera texten, trycka Ctrl+T och justera storleken så det matchar.

 

För att få bort bakgrunden så behöver du först kontrollera så du har lager, om i dina lager bara har ett som heter bakgrund, då behöver du nog dubbelklicka på det, i dialogen bara klicka ok. Sen kan du med trollstaven markera den svarta bakgrunden och trycka Delete. Då får du ett rutmönster istället. Rutmönstret betyder att det inte finns någon bakgrund och din skrivare kommer inte skriva ut något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en annan möjlighet, det är att googla som en tok och se om du hittar ett typsnitt som matchar. Sen kan du skapa en helt ny dekal genom att skriva texten, välja ditt typsnitt och den röda färgen. Sen har photoshop en funktion för att rita dit den vita kanten, jag har dock glömt hur man gör.

 

Men det viktigaste med den metoden blir ju att hitta rätt typsnitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bild har bara ett lager, varför det tycks vara knepigt att få bort det svarta mellan bokstäverna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Mållgan:

Min bild har bara ett lager, varför det tycks vara knepigt att få bort det svarta mellan bokstäverna.

 

Att ta bort bakgrunder är jätteknepigt och tar ett tag. Du har verktyg som trollstaven, möjligtvis magnetisk lasso och jag tror det finns något som heter Smart Select nu för tiden eller liknande. Jag har inte pysslat med photoshop på större allvar på en längre tid så jag är inte helt insatt i alla nya verktyg.

 

Om du byter till kanaler istället för lager, så bör du kunna välja den röda texten ganska enkelt, sen kan du invertera markeringen och då markerat allt som inte är rött. För att behålla den vita kanten så bör du även där kunna använda kanaler då vitt bör dyka upp i samtliga rgb, men svart bakgrund bör inte dyka upp hur som helst?

 

Eller krånglar jag till det lite för mycket nu kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nja, den vita kanten tycks vara knepig. Jag ser att på nätet att det finns fantomer som kan göra sådant här för några hundra kronor. Jag ska kolla det även om det känns som ett nederlag.

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.png.4fe2051f3c35ca64e4ac1158e18876e6.png

 

… ganska ok?

 

Hur ser bakgrunden ut på gitarren? Så länge den är mörk så kommer konturen inte att märkas.

Redigerad av .M
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hoppsan! Den ser riktigt OK ut! Bakgrunden på gitarren är svart.

Den filen köper jag gärna med avståndet 70 mm mellan den vänstra bokstavens (K) vänstra sida och den högra bokstavens ((T) högra sida och höjden på bokstäverna 14 mm.

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad du tycker om denna? originalbilden är lite lågupplöst så har inte så många pixlar att leka med. Annars hade den nog kunnat bli skarpare. Fast funderar på nu om man inte via inkscape eller liknande skulle kunna skapa en vektorbild av loggan och på så vis kunna snygga till och göra den superskarp. Jag har dock bara använt inkscape totalt i tre-fyra timmar så jag är ingen expert.

 

Om du skriver ut denna i 96-dpi så bör du få de dimensioner du vill ha.

 

Och jag får inte ladda upp photoshop-fil till eforum, vilket är lite trist.

 

kent.png.00e21286dd6b787498d82ebb78d8fa11.png

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Stort tack!

Det här är en bild på den dekal som jag har avlägsnat och som saknade den sista bokstaven T.

AC04EF72-52F6-4908-8EEA-9E285CF6D913.jpeg

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev .M:

Och jag får inte ladda upp photoshop-fil till eforum, vilket är lite trist.

Pröva att zippa den först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mållgan:

Stort tack!

Det här är en bild på den dekal som jag har avlägsnat och som saknade den sista bokstaven T.

AC04EF72-52F6-4908-8EEA-9E285CF6D913.jpeg

Trodde faktiskt det skulle stå Hagström någonstans på den också. Är det där lite som Gibson/Epiphone, ägs av samma företag men två helt olika varumärken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hagströmfabriken i Älvdalen tillverkade ett stort antal modeller av Hagströmgitarrer. KENT-modellen började tillverkas år 1962 och jag har en sådan, tillverkad 1962. För en vecka sedan talade jag med grundaren Albin Hagströms sonson, Karl-Erik Hagström jr. DET är STORT.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hagström


 

Kända användare av Hagströmgitarrer (jag platsade inte i listan). Se bild.

 

 

 

Jag har även en Hagström III från 1965, inklusive originalcase. Se bilden.

B47371AC-2229-4BB9-80BC-3D365F4C7CD4.jpeg

BAD6ECC1-D664-48C7-B31B-86385D903FFD.png

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Karl-Erik Hagström bedriver numera den här verksamheten. I sortimentet finns dock inte den dekal jag efterlyser:

 

http://www.hagstromparts.se/

 

Hagström museum i Älvdalen:

 

 

 

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har Adobe Photoshop texttypen Imprint MT Shadow? Adobe Photoshop Elements, som jag använder, har det inte. Jag har förgäves sökt efter ett gratisprogram med den texttypen.

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, hoppsan. Jag hittade ett youtubeklipp som visade hur man importerar nya textsnitt (fonts) till Adobe Photoshop Elements samt att jag hittade en sida där Imprint MT Shadows-filen kunde hämtas.

 

 

Så här blev det första resultatet, oredigerat, när jag i Adobe skapade en fil med texten KENT. Godkänt för mitt bruk i alla fall.

 

 

KENT Imprint.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag fortsätter och pular på med det här. Det perfekta vore att hitta det typsnitt som är använt på originaldekalerna och som har vita kanter omkring nästan hela bokstäverna. Imprint MT Shadow har inte riktigt det. Jag har sökt förgäves. Någon som vet?

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-28 17:19, skrev Mållgan:

Stort tack!

Det här är en bild på den dekal som jag har avlägsnat och som saknade den sista bokstaven T.

AC04EF72-52F6-4908-8EEA-9E285CF6D913.jpeg

Har du kvar dekalen? Kanske upptejpad på ett papper eller liknande? Då skulle du kunna, scanna in den, riktig scanner eller app till mobil. Med en bra bild så kan du använda https://www.myfonts.com/WhatTheFont/ för att få tips på vilket snitt som matchar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag har inte kvar den men jag använde en bild från nätet och i din länk analyserades bilden och föreslog några typsnitt men inget av dem var så nära originalet som Imprint MT Shadow. Men tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en app i Apple Store (What the Font) som analyserar en bild som kan laddas dit antingen från det egna bildbiblioteket eller genom att med mobil- eller ipadkameran ta en bild av den font som namnet söks för. Jag gjorde det och det närmaste jag kommer är Imprint MT Shadow. 
Karl-Erik Hagström känner inte till namnet på den KENT-font som användes vid tillverkningen på 1960-talet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mållgan:

Det finns en app i Apple Store (What the Font) som analyserar en bild som kan laddas dit antingen från det egna bildbiblioteket eller genom att med mobil- eller ipadkameran ta en bild av den font som namnet söks för. Jag gjorde det och det närmaste jag kommer är Imprint MT Shadow. 
Karl-Erik Hagström känner inte till namnet på den KENT-font som användes vid tillverkningen på 1960-talet. 

Här är en kopia i lite bättre kvalitet och i rätt storlek med tätare upplösning (300 pixlar/tum). I png och en psd-fil om du vill jobba vidare på den.

 

Hagströms Kent.png

Hagströms Kent.psd.zip

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...