Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hotel gardiner


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Fråga, om man vill sätta upp med skena i taket hotell gardiner finns det någon regel för hur långt ned en gardin skall gå? Dvs. Avståndet mellan golv och gardin?

 

Finns det dubbla skenor? Dvs. En man har själva gardinen på och en för den vita innergardinen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha det lättstädat slutar gardiner 3-5 cm ovanför golvet. Sen finns det en del (inte jag) som tycker det ser bra ut när gardinen ligger och veckar sig i på golvet och då får man räkna med att gardinen blir väldigt dammig nertill och ofta behöver tvättas samt att det blir jobbigare att dammsuga golvet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IKEA har ett system för gardinskenor - VIGDA. Där kan man montera 1-2-3 skenor efter behov och nu har man en "färdig" skena med tre kanaler. Bra skenor men de saknar en viktig detalj - att kunna skarva en skena (bärande så som man kunde med ett tidigare system från IKEA). Visst, man kan ha längre skenor men då är det, som jag ser det, ingen skarv utan ytterligare skena eftersom det krävs en till konsol. En (extra) konsol kan behövas oavsett vid långa skenor men det hade varit bra om man hade kunnat skarva typ 20 cm. En skena på 140 passar inte ett fönster på 150 eller ens 140 eftersom skenan bör sticka ut något. Då behövs alltså, för ett fönster som är 140, två st skenor á 140 (där det mesta ju då blir överflödigt), två st 2-pack konsol (där en konsol blir överflödig).

 

Tillägg: Takfästet (som jag själv inte använt) ser inte ut att fungera för att hålla en skena åt vardera hållet.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vill man ha det lättstädat slutar gardiner 3-5 cm ovanför golvet. Sen finns det en del (inte jag) som tycker det ser bra ut när gardinen ligger och veckar sig i på golvet och då får man räkna med att gardinen blir väldigt dammig nertill och ofta behöver tvättas samt att det blir jobbigare att dammsuga golvet.

Men om man tar en tak skena och finger krokar med i beräkningen och har innan det är uppsatt 262,5 - 263 från tak till golv är det perfekt med längd på 260 gardiner då alt 270 som man lägger upp? För jag håller med om att det skall vara ett avstånd för städning och att man slipper dam. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

260 cm ska ju räcka till med lite marginal eftersom det ju också bör vara ett litet mellanrum mellan taket och gardinen. Om nu inte fingerkrokar just tar något av längden, det var länge sen jag hade såna gardiner så jag kommer inte ihåg.

 

Sen beror det ju lite på tyg, bomullstyger krymper ju ofta flera cm. Det är ju bra att fråga om krympning där man köper gardinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
7 minuter sedan, skrev Cecilia:

260 cm ska ju räcka till med lite marginal eftersom det ju också bör vara ett litet mellanrum mellan taket och gardinen. Om nu inte fingerkrokar just tar något av längden, det var länge sen jag hade såna gardiner så jag kommer inte ihåg.

 

Sen beror det ju lite på tyg, bomullstyger krymper ju ofta flera cm. Det är ju bra att fråga om krympning där man köper gardinerna.

Här är måttförslag, jag tänker mig en ”vanlig” takskena och fingerkrok. Men vad skulle avståndet bli mellan golv och gardin utifrån mallen

https://www.hastahome.se/information/gardiner-2/sa-far-du-ratt-matt-pa-gardinen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det därifrån du ska beställa gardinen?

I så fall:

Citat

Behöver du hjälp?

Ring oss på 0221-345 00 eller chatta med oss vardagar 8-16.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen handlar vara är  för tyg... 

Tänk takfästen ska hålla för tyngd och rörelse 

Gäller även fästena  mot vägg

Bättre än konsoler för myck än en för lite 

Skicka en bild du färdig 

 

Lycka till  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
3 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Sen handlar vara är  för tyg... 

Tänk takfästen ska hålla för tyngd och rörelse 

Gäller även fästena  mot vägg

Bättre än konsoler för myck än en för lite 

Skicka en bild du färdig 

 

Lycka till  

Tack! Ska göra det 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...