Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W7 Pro licens


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Skrev nyss ett inlägg om W7 Pro problem men glömde fråga om licens. Jag har en giltig OEM-licens till datorn. och jag har sparat, som jag hoppas, licensen på en backup. Problemet vid uppstarten är att jag kommer inte fram till sidan där det står att licensen är ok. Detta om jag nu vill installera om den. Min fråga är om någon kommer ihåg hur en W7Pro licens (OEM) såldes vid tidpunkten och därmed vad jag ska leta efter om jag skulle behöva installera om den och då om min backup inte är ok. Såldes licensen på papper, via mail eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Klippan:

Skrev nyss ett inlägg om W7 Pro problem men glömde fråga om licens. Jag har en giltig OEM-licens till datorn. och jag har sparat, som jag hoppas, licensen på en backup. Problemet vid uppstarten är att jag kommer inte fram till sidan där det står att licensen är ok. Detta om jag nu vill installera om den. Min fråga är om någon kommer ihåg hur en W7Pro licens (OEM) såldes vid tidpunkten och därmed vad jag ska leta efter om jag skulle behöva installera om den och då om min backup inte är ok. Såldes licensen på papper, via mail eller vad?

Windows 7-licenser såldes såväl elektronisk (du får licensen via e-post) som ett paket (liten förpackning med licensen väl dold på ett pappark som man var tvungen att plocka ut förpackningen för att se). 
 

Har du inte kvar licensnyckeln i förpackningen eller via e-post men du har kvar Windows 7-installationen kan du få fram din licens bl.a. genom att köra Belarc Advisor (kostnadsfritt program).

 

Har du en backup (avbild av installationen medan den var aktiv) kan du återställa datorn med denna backup och därefter köra Belarc Advisor för att få fram licensnyckeln.

 

Belarc advisor är kostnadsfri och kan hämtas här:


https://www.belarc.com/AdvisorDownloadEmail

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produktnyckeln till Windows 7 ska du kunna hitta på datorchassit om det är en OEM-Licens, på dom Windows 7 maskiner jag haft med OEM-licens så har det suttit en klisterlapp på chassit eller på undersidan, med produktnyckel och vilken version av Windows det handlat om.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tillägg till ovanstående två inlägg kan man säga att X-mens inlägg bör stämma om du köpte OEM-licensen separat medan Lasos inlägg om du köpte datorn med förinstallerad Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Cecilia skriver gäller också om du köpt en dator som byggs av ett datorföretag, som Inet, Webhallen, Komplett eller liknande, så kan de installera Windows och du får en OEM-licens på liknande sätt som när du köper licensen separat. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Det löste sig i o med att jag hittade uppgifterna i backup:en.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...