Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installerar Windows en Downloads mapp i Dokument på C?


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Hittade en mapp döpt till Downloads i dokumentmappen på C.

 

Installerar Windows en sån eller har jag skapat den själv?

 

Man kommer ju inte ihåg allt. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg, jag har själv inte dokumentmappen kvar på C:/, har flyttat den till annan hårddisk, men jag har ingen Downloads i den ändå, har min Downloads på en annan hårddisk.

 

Så har jag haft i många år, men det finns andra här som säkert vet vad Windows kör som standard i denna fråga.

 

 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen sån mapp i Dokument-mappen i alla fall. Det kan ju vara något visst program/app som du har installerat som har skapat mappen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade filer ligger normalt  i Den Här Datorn i roten, om  man inte har bytt plats

för den

 

HANS

Redigerad av Hanse
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag har ingen sån mapp i Dokument-mappen i alla fall. Det kan ju vara något visst program/app som du har installerat som har skapat mappen också.

Den var tom i alla fall. Upptäckte den av en slump när jag letade efter ett bättre ställe att ladda hem ett antal filer till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hanse:

Hämtade filer ligger normalt  i Den Här Datorn i roten, om  man inte har bytt plats

för den

 

HANS

Nej den mappen har jag inte flyttat på, den här alltså.

 

image.png.03219b44087a4f02319aa8c965292956.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Upptäckte till min förvåning att jag också har en Downloadmapp i Dokument. Den är också tom. Funderar på om det är något annat program som har installerat den. Nu ska jag försöka att kolla (komma ihåg) att titta i mina andra datorer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen sådan mapp i mina dokument, det kan ju vara så som det föreslås att något program lägger till mappen vid installationen, det kanske går att kolla på något sätt vilket program den är kopplad till, men det har jag ingen aning hur det skulle gå till.

Själv flyttar jag alltid "Mina Dokument"  och inkorgen för mailprogrammet redan vid installationen av Windows till en annan hårddisk

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Upptäckte till min förvåning att jag också har en Downloadmapp i Dokument. Den är också tom. Funderar på om det är något annat program som har installerat den. Nu ska jag försöka att kolla (komma ihåg) att titta i mina andra datorer.

Intressant!

 

Går det att ta reda på vilket program som i så fall är "boven i dramat"?

 

I annat fall krävs det ju nästan nån slags undersökning, typ där alla på forumet postar en lista över sina program och om mappen finns eller inte. Blir ett himla jobb att bena ut, samt att man kanske av integritetsskäl inte vill redogöra för vilka program man har installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

.. eller så släpper man det bara?

Nej, nej! Inte det. :D 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Tomas E:

Går det att ta reda på vilket program som i så fall är "boven i dramat"?

Du kan ju ta bort mappen och hålla koll på om/när den återuppstår och vad för program du då har använt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Tomas E:

Nej, nej! Inte det. :D 

Okej, jag har ingen sådan mapp i jobbardatorn.

 

Det räcker ju att någon webbläsare har den sökvägen för nerladdningar. Eller Bittorrentklient. Eller Facebook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Webbläsare laddar automatiskt ner till standardmappen i roten på den här datorn,

men är lätt att ändra till vilken mapp man vill, men måste göras i varje webbläsare

separat om man har flera olika, det ju bästa ha samma mapp för alla nerladdningar

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Du kan ju ta bort mappen och hålla koll på om/när den återuppstår och vad för program du då har använt.

Det finns inte en risk att nåt program låser sig av outgrundlig anledning då? Jag tänker om ett program installerar en mapp så kanske det inte godtar att man då lägger in en ny mapp med samma namn, utan att man måste hålla på och ominstallera och tjorva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte riktigt allt du skrev men du får då i alla fall reda på vilket program det gäller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag förstod inte riktigt allt du skrev men du får då i alla fall reda på vilket program det gäller.

Vad är det du inte förstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Tomas E:

ag tänker om ett program installerar en mapp så kanske det inte godtar att man då lägger in en ny mapp med samma namn,

Varför ska man lägga in en ny mapp med samma namn?

 

Det jag menade var att du tar bort din Downloads-mapp, inte skapar någon ny utan bara väntar på att ett program skapar den. Du får då hålla koll på dels när mappen kommer (t ex kolla varje dag) och dels vilka program du har kört sen du kollade sist.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2021-06-24 12:04, skrev Cecilia:

Varför ska man lägga in en ny mapp med samma namn?

Om programmet inte lägger till mappen själv utan förväntar sig att den ska finnas där eftersom den redan installerats en gång. Om det då inte hittar nån sån mapp och man försöker lägga till en kanske det inte duger, utan att man måste av- och ominstallera hela rasket.

Redigerad av Tomas E
Det istället för den, eftersom det heter "ett program".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du får väga eventuella problem mot hur viktigt det är att veta varför mappen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Okej, du får väga eventuella problem mot hur viktigt det är att veta varför mappen finns.

Går det att klura ut genom att söka efter en mapp som heter Downloads i installationsloggar och se var den har installerats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...